SV: Varför in till Kapellskär år 1968? [Sökandet efter m/s Irma]
« Svar #15 skrivet: 20 december 2018, 06:18:04 »
Motorn verkar stämma, men inte propellern och tiden i övrigt med ett tips jag hade. Det låg enligt rätt säker källa en mindre lastbåt ankrad utanför  Rödhamn några timmar eftermiddagen 25 oktober för reparation av problem med propeller och axelkoppling.  Men då rör det sig troligen inte om Irma.
« Svar #16 skrivet: 20 december 2018, 11:10:38 »
Ok, om propellern inte stämmer så blir det ju stopp. Men tiden kunde iofs stämma, de hade hunnit till Rödhamn bra, från Svenska Björn 08:35. Har du några mer detaljer, någonting? Vi har just fått höra även en ganska skeptisk inställning till mötet Ragnborg/Irma... Och vi brukar grabba tag i minsta lilla halmstrå :-).
« Svar #17 skrivet: 20 december 2018, 20:01:56 »
Den information jag har är att en liten bogserbåt på resa Hangö-Stockholm passerade Rödhamn sen eftermiddag 25 oktober, och blev då  i kontakt med nämnda lastbåt som låg för ankar. Det skulle vara så att man haft problem på Ålands Hav med en slirande axelkoppling sedan man kört på eller fått något i propellern med ett av fyra blad skadat, och bogserbåten fick frågan om de hade några bultar av längre modell ombord. Det hade man dock inte, men det skulle tydligen ordna sig med en tillfällig lösning.  Lastbåten hade bråttom och avböjde erbjudandet om assistans till Mariehamn för ordentlig översyn då man istället avsåg gå med reducerad fart norrut och överhala axelkoppling och propeller  i hemmahamn. Lastbåten var Finskflaggad med Finlandssvensk besättning, tyvärr är namnet på båten och en del text oläsligt i den loggbok/dagbok jag fått informationen ifrån. Det skulle möjligen kunna finnas en liten chans att ett eller flera fotografier på båten finns bevarade i någon låda, då ägaren av loggboken gärna fotade de fartyg han mötte till havs, det ska jag gräva lite i under julhelgen. Det som talar emot att det är Irma är ju den fyrbladiga propellern som nämns, även om det kan ha blivit något missförstånd.
« Svar #18 skrivet: 21 december 2018, 01:56:09 »
Detta är ju väldigt intressant! Det finns nämligen några grejer som gör propellerutsagon aningen sviktande, åtm. tills vi får personligen höra en person. Samma gäller mötet Ragnborg/Irma. Jag tror det blir pm för några av dessa detaljer pga. personskydd, men det klarnar snart.

Meanwhile, tack vore utmärkt om du kan kolla ev. fotografier! Kunde det vara möjligt att du sände mej en bild av dagbokssidan? Jag förstår väl att det kan finnas hinder, men ifall inte och du har några ögonblick över; tomas punkt gustafsson snaaaabel stormwind punkt fi. Vi kunde ev. pressa ut det sista ur pixlarna :-).

... Ytterligare en grej är att det under utredningen gjordes en omfattande koll med de finska/nordliga hamnarna, ifall det hade funnits trafik under detta veckoslut, och svaret var negativt överallt. Och denna lilla lastbåt avsåg att gå norrut, skriver du ovan... Pojkarna hade utan vidare bråttom.

... Och ytterligare en grej är observationen som gjordes midnatt, längre norrut. Den är tills vidare inte accepterad som faktum, även om den är avgiven under ed. Vi söker orsaken till en oförklarlig ankring på ett ologiskt ställe, med full däcksbelysning men inte en själ synlig.

OM Rödhamn-observationen blir positiv, faller väldigt många bitar på plats, så jag håller tummarna uppe under julhelgen :-).