Varför in till Kapellskär år 1968? [Sökandet efter m/s Irma]
« skrivet: 12 december 2018, 22:51:21 »
Borgåskutan m/s Irma förliste natten 25-26.10 1968 och vi försöker återskapa händelserna på hennes väg från Klaipeda till Raumo. Se:
http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=1211.0 (högerklicka med musen och välj Öppna i ny flik)

Det har nu kommit fram att m/s Irma blev iakttagen nära Kapellskär, på väg ut, fredagen den 25.10 vid skymningstid. Solen gick den dagen ner  16:12 i Stockholm. Utdrag ur vår data:
Citera
Observationen av Irma dagen innan olyckan kan sannolikt anses som tillförlitlig. Nils-Erik Tackman [vår källa] stävade med kapten Göran Anderson in emot Stockholm med Ragnborg då de möttes av Irma i närheten av Söderarm. Kvällen hade börjat skymma men sikten var perfekt. Såväl Tackman som Anderson kände till fartyget Irma och dess besättning, man var ju från samma nejder. Bägge hade besökt fartyget osv. Man hade samtalat att "hon går bra med nya maskinen när vattnet bara forsar i fören" [10.3 knop]. Tre män hade kommit ut från styrhytten på Irma för att hälsa, en hade ett litet barn i famnen...

Tyvärr skulle Irma gå under ca 8 timmar senare, med 11 offer.

Enligt vår kalkyl kunde Irma ha anlänt till Kapellskär tidigast 12:12 och lagt ut senast 16:57. Detta kunde maximalt ge ungefär 4:30 i Kapellskär och 3:30 i Norrtälje, med taxi. Ombord på Irma fanns ju också 3 fruar och en 2-åring. Stockholm torde ändå vara uteslutet, hade blivit endast 1 timme där.

Vår fråga gäller orsaken till denna avvikelse från rutten.

- Var det vanligt att finnar på väg hem från Klaipeda gjorde avstickare till Kapellskär? Något som lockade?
- Kanske gästerna hade något till salu (sprit, förstås). Fanns det väntande kunder? Behov?
- Eller var det vanligt att finska skutor gjorde uppköp i Kapellskär? Fanns där en väntande Volvo med skåpdörrar baktill, lastad med kaffe och choklad?
(- Vi har ingen logg på att de skulle ha bunkrat i Kapellskär, och vet inte heller om det var möjligt år 1968)

Något om praxis i Kapellskär på den tiden? Import, export?

Iakttagaren Ragnborg, på väg till Stockholm:
http://www.merihistoria.fi/aineistot/2366/
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1730437

Iakttagna Irma:
https://www.google.fi/search?q=m/s+irma

Thx / Tomas
« Senast ändrad: 12 december 2018, 22:54:31 av Stormwind Simulator »
SV: Varför in till Kapellskär år 1968? [Sökandet efter m/s Irma]
« Svar #1 skrivet: 13 december 2018, 06:26:58 »
På den tiden var det vanligt att Finska passagerare på "kortkryssning" reste upp till butiken i Gräddö och köpte enorma mängder med varor som var billigare i Sverige. Till exempel kaffe och smör. Det anordnades också transport fram och åter. Så det är inte otänkbart att ett litet Finskt lastfartyg gjorde ett snabbt stopp i Kapellskär som ju är en "diskret" plats. Kanske handlaren ordnade transport då detta kunde vara "god butik". Närmaste droskbil fanns på den tiden i Räfsnäs som ju är "runt hörnet".
« Svar #2 skrivet: 13 december 2018, 18:29:58 »
Tack, detta var en utmärkt tanke!

Kollade på kartan att avståndet Kapellskär - Gräddö är ca 5 km. Den här butiken... hurudan var den? Vanlig liten bybutik, en sak åt gången? Av Hulda och hennes syster Hildur bakom disken? :-)

Kunde det i dag finnas någon gamling kvar från den butiken, någon som kanske betjänade ett gäng från Irma... som kanske hörde om olyckan senare, och kunde koppla ihop till kunderna den dagen. Små händelser kan fastna i huvudet för alltid, om de rör om i känslorna och det talas om i nejden. Halmstrå, jag vet. Men vore kul att veta, och vi tar tag i allting.

Kapellskär: Knappast någon hamnkoll/bokföring/etc. på den tiden?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2018, 18:55:52 »
På den tiden var butiken i Gräddö central butik för hela Rådmansö. Därav en stor "landsortsbutik". Men den var betydligt större än så, tack vare Finlandstrafiken. Här snackar vi om en modern snabbköpsbutik av samma kaliber som de stora butikerna inne i Stockholm. Inne i butiken stod de attraktiva "Finlandsvarorna" i enorma staplar. Ett par gånger om dagen kom en jätteflock av Finnar in och handlade just de här varorna. I stora lass. Jag antar att butikens ägare gjorde mycket med spänn.

Man kan jämföra med MatHias i Mariehamn som var jättebutik för Svenskar som kom med dagsturer från Stockholm och inhandlade varor som var mycket billigare i Finland. Till exempel kött. Den här handeln gick alltså bägge vägar därför att en del viktiga varor var billigare i Sverige och en del var billigare i Finland. Det var till och med så att när du kom ombord på färjan i Mariehamn efter att ha handlat så hade de en service där du kunde lämna in dina (tunga) handlepåsar för förvaring i fartygets kylrum. Men varorna som gick från Sverige till Finland behövde inte frysrum.

Lägger man så till tax-free ombord plus billiga krogar och barer ombord så var dagsturen en god affär för både Svenskar och Finnar. Det var så här som hela trafiken med dagsfärjor bägge vägar startade upp och växte till en industri. Glöm inte att detta var före EU och 24-timmarsregel. Biljetterna kostade nära nog inte något som helst. När jag gick på sjöbefälsskolan i Stockholm i början av 70-talet låg det en stor låda med färjebiljetter i elevcaféet, bara att plocka med sig. Så gick du ombord och roade dig med god mat och dryck, dans, bingo, spelautomater och en massa annat som inte fanns hemma eller var svindyrt. Genom att handla billiga varor fick man i praktiken resan och nöjena gratis eller tjänade pengar.

Därför kan jag mycket väl tänka mig att "Irma" gjorde ett kort uppehåll för att handla billiga varor. Det gjorde många andra båtar i vart fall. Jag jobbade på Svenska båtar som gjorde strandhugg på Finska sidan av samma skäl. Men som sagt - detta är bara en teori.
« Senast ändrad: 13 december 2018, 19:06:24 av Donkeyman »
« Svar #4 skrivet: 13 december 2018, 20:59:39 »
Måste säga att tiden stannade upp för ett ögonblick när jag läste ditt svar. Det mest gemytliga jag har läst på en tid... :-)
*
« Svar #5 skrivet: 17 december 2018, 08:24:53 »
Om det är så att man anlöpt Kapellskär så måste väl fartyget ha klarerats in och ut varför tullarkiven borde ha papper, dessutom antar jag att man måste ha lots. Hamnen i Kapellskär var egentligen två små hamnar, det som senare kom att kallas Sally fästet vilket var det södra och det andra som var Ålandsfärjans fäste. Bägge hamnarna var privata och bestod av ett par dyktalb och en liten ramp för i lastning och lossning av bilar. Det fanns inga riktiga kajer eller pirar. Jag finner det osannolikt att fartyget varit till Kapellskär utan att han lämnat något spår. På den tiden fanns det dessutom militär längs Söderarmsleden plus att Söderarm var bemannat med utkik. När olyckan blev känd så skulle säkert någon påmint sig att fartyget varit in i farleden.

Dessutom hade man väl anlitat en skeppshandel, de "organiserade resorna" för finländarna till affären i Gräddö vill jag minnas startade i mitten av 70-talet.

Viking Line hade väl Kapella och Visby i trafik och på helgerna gick också gamla Ålandsfärjan så nog var det lite liv och rörelse i hamnen men mitt på dagen kan det ha varit tomt på fartyg några timmar. Men från Kapellskär är det ca. 45 minuter ut till Tjärven med 17 knop så 10 turen borde ha sett henne och om Ålandsfärjan gick kl. 11 som på sommaren så borde samma gälla även henne. 
« Svar #6 skrivet: 17 december 2018, 18:21:06 »
Var inte Irma 45 lång. Därmed var hon knappast lotspliktig. Jag vet inte hur reglerna var den gången men jag tvivlar. I dag hade den i vart fall inte behövt lots. Sedan är det nog inte givet att man klarerade in och ut även om man nog borde ha gjort det. Var själv med om korta "strandhugg" från små fartyg i gamla tider utan att man "blandade in" myndigheter när det inte skulle vara någon lastning eller lossning. Det kunde vara kockan som behövde handla, kanske man skulle köpa tobak, posta brev eller något annat väsentligt som inte försinkade resan nämvärt. Och den gången kunde man beteckna Kapellskär som en "diskret" plats.

Men jag säger inte ATT detta var något som hände. Jag säger bara att det var något som KUNDE hända. Huruvida båten faktiskt ens var inomskärs i Kapellskärstrakten är efter vad jag förstår obevisat. Men man kan ju också undra - resa från Klaipeda till Rauma. Varför gick man inte Öster om Åland. Var det för vädret eller hade man något ärende på Västra sidan.
« Senast ändrad: 17 december 2018, 18:27:52 av Donkeyman »
« Svar #7 skrivet: 17 december 2018, 21:04:19 »
@Myppa, tyvärr har vi inte från svenska sidan fått tag på några som helst dokument som skulle gälla ämnet. Jag kunde ändå tänka mej att man kanske inte har lagt till vid kajen, utan ankrat i hamnen varefter några kan ha rott iland.

Tyvärr tycks det finsk-svenska samarbetet ha varit klent på den tiden. I utredningen (rådstuvrätten i Borgå 10.3 1969) nämns Sverige knappt alls, man förstod helt enkelt inte att kolla upp. Endast en rekommendation finns, att varningar om avvikelser/faror borde löpa bättre länderna emellan, och det härrör sej till ett 80-meters plaströr som en norsk trålare tappade nordväst om Åland natten innan (och vi har praktisk taget helt uteslutit det som olycksorsak). För övrigt var antagandet (i efterföljande räddningsarbetet) hela tiden att Irma utan avvikelser har gått den normala vägen mellan Åland och Sverige, där all fartygstrafik norrut gick/går, och sedan vikit av nordost mot Raumo. Men det är beklagligt att inte utredarna begärde information från Sverige, det hade lönat sej, mot förmodan. Man vet aldrig.

Från den inkommande natten finns sedan ett par osäkra observationer som antyder att Irma valde en inre/mindre farled, norrut invid Eckerö.

@Donkeyman, javisst, LOA 45m. Exakt vår tanke, att besöket var lite i "skymundan". Man hade med sej 3 fruar och ville kanske få något litet extra på den långa resan. Det ÄR bevisat (99 % vattentätt) att Irma siktades vid Söderarm, på väg ut. Allting (tid, rörelse) stämmer med Kapellskär ELLER så har man gjort U-sväng mellan Kapellskär och Söderarm + legat stilla några timmar. Svårt att hitta en god orsak till ett sådant förfarande, men service och pumpning av dagtanken (och ev. isknackning efter minusgrader och hård ostlig vind) är ju alltid möjligheter.

Öster om Åland = labyrint - fanns ingen orsak att välja den vägen, då stormen inte ännu var ett faktum, eller ens väntad. Den steg upp samtidigt som man gick normala (och snabbaste) vägen dvs. väster om Åland och vi tror att besättningen ungefär vid denna tidpunkt (lite efter Söderarm, på väg ut) fick den första stormvarningen. Men även i bra väder, och med allting fungerande, skulle det ta mycket längre tid att komma till Raumo den ostliga vägen (öster om Åland), och lossarna var redan beställda till följande morgon 08:00. Östra sidan är ju rena grynnhelvetet :-) och så kommer man ju för långt söderut, till Åbotrakten. Lång väg därifrån till Raumo. Man ser nog bra på kortet, att den naturliga vägen är Klaipeda/Svenska Björn/Lågskär/Flötjan/Gisslan/Märket/Grundkallen/Kvarken -> nordost rakt emot Raumo.

Vi har försökt tänka i "mänskliga termer" och det fanns ett oförklarligt tidsgap just invid Söderarm. Vi tänkte oss först ett 7-timmars motortrubbel, men den säkra observationen invid Söderarm + dessa väldigt "mänskliga" tankar om Gräddöbutiken gör nog Kapellskär till en stark kandidat. Skulle man ännu kunna bestyrka insticket med någon anteckning, vore det ju ypperligt..
« Svar #8 skrivet: 18 december 2018, 06:36:18 »
Det finns ju en helt annan möjlighet. På den tiden var det attraktivt att smuggla brännvin och andra varor från Öststatshamnar. Det hade inte varit otänkbart att ha något sådant med sig som lossades till en liten båt innanför kusten. En liten sväng inomskärs hade ju inte varit någon särdeles omväg och övärlden där uppe är ju ganska tom på folk. Vilket hade varit en rejäl kassaförstärkning. Men samtidigt vore ju en sådan operation inte särdeles diskret även om dagens radarövervakning inte existerade. Och varför inte ta varorna direkt till Rauma, efterfrågan var minst lika stor där.

« Svar #9 skrivet: 18 december 2018, 17:13:06 »
Jo, det var också vår första tanke, sprit. Men det svenska behovet år 1968 är oklart för oss (nåh, behov finns ju alltid :-)). Men hurudant det var då, hurpass enkelt det var att smuggla ut från en (hårt kontrollerad?) öststat-hamn, och hur bistra tullare det fanns i Kapellskär/Raumo på den tiden är oklart. I Klaipeda var åtm. en del av personalen rysk.

Just av dessa orsaker sökte vi ledtrådar till praxis, och ett nytt uppslag kom fram. Vilket än är faktum, så torde det ha varit något slags handel. Vad vi ännu borde reda ut är eventuella notiser från Söderarm, om där en gång fanns bemanning.

Hm... undrar hur telefonsamtal via radio fakturerades från Sverige till Finland... eller, samtalets mottagare betalar, lokalt?

Finge man bara tag på tanten som satt i telefonväxeln, skulle alla mysterier lösas inklusive inköpslistan i Gräddö samt alkoholprocenten :-).
« Svar #10 skrivet: 18 december 2018, 20:15:01 »
Där har jag svar. Öststathamnar var inte alls hårt kontrollerade när det gällde att köpa kartongvis med sprit för att ta med ombord. Att det skulle vara en flock med bistra tullare närvarande i Kapellskär tror jag inte alls på. Än mindre om man inte gick in till Kapellskär utan träffade en eller annan "kompis" en bit ut i skärgården.

Jag tror inte heller att det år 1968 skulle ha varit något som helst problem att göra ett kort strandhugg i Kapellskär för att både lossa ett antal kartonger sprit och att lasta kaffe, smör och diverse andra varor. Men den där byteshandeln kunde lika gärna ha skett mot en liten båt en bit ute i skärgården. Vilket varit betydligt mer diskret.

Den tidens radiosamtal gick genom VHF och Stavsnäs Radio. Fakturan gick på fartyget och hamnade sedan hos den Finska motsvarigheten till Svenska Televerket. Jag vet inte om Rådmansö hade automatisk telefonväxel då men det tror jag ganska säkert. Därmed skulle ett samtal till land i Sverige ha gått Fartyg- Stavsnäs Radio- Svenskt telefonnät. Med faktura till Finland.

Så frågar du hur enkelt det var att smuggla brännvin från Öststater till Sverige den gången. Jag vill påstå att det var tämligen problemfritt. Jag seglade själv i de trakterna och folk ombord såg inte det som något som helst problem. Det var mer att se som en intäktskälla för att "boosta" lönen.
« Senast ändrad: 18 december 2018, 20:18:07 av Donkeyman »
« Svar #11 skrivet: 18 december 2018, 21:29:17 »
Finns det någon information om exakt vilken maskin Irma hade vid haveriet,  samt diametern och antal blad propellern hade?
« Svar #12 skrivet: 19 december 2018, 00:22:36 »
@Donkeyman, stort tack för dessa detaljer, och vi ska försöka kolla upp ev. fakturor med de anhöriga. Vore ju ypperligt att kunna luska ut en hänvisning till några samtal för oktober månad, kanske betalda en tid senare. Problemet kan vara att agenten i Hangö kanske skötte om dessa, då Irma ofta besökte Sverige, och då torde vi kamma noll eftersom handlingarna i fallet samlades ihop av myndigheterna, och denna mapp har vi lusläst i Riksarkivet/Helsingfors. Men man vet aldrig!

@Neptun: Irma hade ny maskin, den gamla var:
Citera
LOA: 44.65 m
Bredd: 7.559 m
Djupgående: 3.2 m
Maskin: Crossley BHK 400 NHK 47 (2-takt 4-cyl)
Fart: 9.5 knop
Bruttotonnage: 361 (fartygets totala inneslutna volym)
Nettotonnage: 151 (last- och passagerarutrymmenas totala inneslutna volym)
Dödvikt: 500

Men år 1967 installerades en ny maskin (i Göteborg):
Citera
Sjövärdighetsbevis Koverhar/ (Hangö) 26.6 1967, "Fartyget är godkänt vid denna besiktning för: Resa till Göteborg för reparation och tillbaka till Finsk hamn")
- således nstallerades den nya maskinen i Göteborg mellan ca. 1.7 och 31.12 1967.

och vi har motstridiga uppgifter:

1. https://www.sjohistorie.no/no/skip/16133/ säger "Deutz BHK 750". Tyvärr är sjohistorie.no fullt av samma "BHK 750", så det var uppenbarligen en populär maskin på den tiden men det verkar som om en och samma person har skrivit in BHK 750 för flertalet olika fartyg, utan att någonsin ange en specifik maskintyp. BHK 750 låter som en gissning/generalisering. "BHK" måtte vara "bruttohästkrafter"?

2. Det sista Sjövärdighetsbesiktningsbeviset

Sjövärdighetsbesiktningsbevis
    Lastfartyg i ocean- nordsjö-, östersjö- eller kustfart
    (Handskrivet) Luokka: Det Norske Veritas [symbol ?] 1A1
    Hangö (?) 7.12 [1967] 16:45 (?)

säger:
  • Antal huvudmaskiner 1
  • hk[oläsligt]/hk[oläsligt] 1) total 585
     (nere på blanketten: 1) Det onödiga överstrykes - dock är ingendera av de oläsliga små tecknen ovan överstruken)

3. Gamlingarna säger: "Dom hade en Deutz 650 hk. motor"

Den nya motorn var nästan för stark för Irma. Hon gjorde 10.5 knop och kanske tom. mera men då började väl skrovet och propulsionen protestera. Vi har hört att 10.5 var en realistisk marschfart.

Vi ska ta reda på detta, samt propeller och varvtal. Det finns säkert kvitton, offerter etc. Det är svårt att (snabbt) hitta bra data om gamla medelstora Deutz-maskiner från 60-talet. Namngivningen verkar vara ungefär så här (hp/rpm):

SBV 8M 528 (600/750)
SBA 8M 528 (600/620)
RBV 8M 545 (?/?)
SBV 6M 628 (?/1000)

Återkommer!
« Svar #13 skrivet: 19 december 2018, 06:17:51 »
De här observationerna Söderarm-Nyhamn hur säkra är de? Skulle Irma ha kunnat befinna sig vid Rödhamn eftermiddagen den 25 oktober för ankar? Skulle maskinen kunnat vara en turboladdad 8 cylindrig Deutz med fyrbladig propeller?
« Svar #14 skrivet: 19 december 2018, 22:38:32 »
Observationen torde vara 100% men platsen är inte. Kan ha varit utanför Söderarm, men högst sannolikt inte vädigt långt ifrån. Kan också ha varit innanför Söderarm. Solen gick ner 16:12 i Stockholm, och det fanns tillräckligt ljus för observation av människor på motkommandes bryggvinge. Irmas riktning är inte heller garanterad, fartygen kan ha mött varandra eller korsat varandra. Ragnborg var iaf på väg in till Stockholm.

Nu har vi information om motorn! Nedan en utsago och lite gissningsarbete.

Citera
Motorn var en Deutz RU 82 (motorn var begagnad från en svensk trålare) i samband med motor byte byttes även motoraxeln. Där satte en 3 bladig vridbar kameva propeller. Diametern ca. 1.60 m. Vid tio knops hastighet var varvtalet på motorn 700 och propellern 350 varv. De testade en gång top speed tomma och det var 14 knop!

Tyvärr existerar "DU 82" inte, eller kan iaf inte hittas på nätet. Men på sidan https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Deutz-Motoren finns en modell som passar in bra:

BA8M528, R8, 85.1 liter, tillverkningsår 1958-71, 620 PS [1 PS= 0.986 hp] @ 750 rpm.

Jag är ganska säker på 528 mm. Andra Deutz-maskiner hade högre varvtal eller var svagare. Cylinderdiametern 528 mm verkar ha börjat tillverkas år 1958, och vi har fått veta att maskinen var ca 10 år gammal då den installerades i Irma, i Marstrand (https://sv.wikipedia.org/wiki/Marstrands_Mekaniska_Verkstad). Korrigering: Installationen var år sensommaren 1968 (de låg 3 månader i Marstrand), inte 1967 som jag skrev tidigare.

700 varv låter okej (måtte ha funnits varvräknare). 2:1 reduktion låter korrekt med en såpass stor propeller. Allt kom från trålaren i ett paket, maskin, växel, axel och propeller. Maskinen hade kompressor. Därmed:

Maskin: Deutz BA8M528, rak åtta med turbo
Varvtal: 700 i maskin, 350 i propeller, som lastad (djupgående 3.2 m) och med fart drygt 10 knop
Propeller: 3-bladig, vridbara blad, 1.6 m i diameter

Händelserna/tidpunkterna som gör att vi fikar efter Kapellskär, se bilden nedan. Vore ypperligt fint att kunna hitta Irmas körriktning från Söderarm/Lågskär-området vidare..

« Senast ändrad: 19 december 2018, 22:45:00 av Stormwind Simulator »