Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 10 december 2018, 21:21:38 »
En resa längs den norska kusten är en fantastisk upplevelse oavsett tid på året. Min senaste resa ägde rum i slutet av oktober mellan Bodö och Kirkenes.


Med SAS tog jag tillsammans med familjen oss via Oslo till Bodø.


I Bodø ligger flygplatsen endast någon kilometer från centrum, alltså en perfekt promenad efter några stillasittande timmar på ett flygplan.


Bilfärjan Bodø går till Moskens på Lofoten.


Trollfjord vid kaj redo att välkomna oss ombord.


Vi hade en trebäddshytt med begränsad utsikt på däck 6. Bra med utrymmen i hytten, skulle nog kunna duga även för en hel 11-nätterskryssning.


Maskapet lett av kapten Truls Bruland.




Utflyktsdisken ombord, expeditionschefen var en skånska. Norska med skånsk brytning låter faktiskt rätt så roligt.


Våfflor med römme, vad annars ska man ha till fika....


De gäster som hade deltagit på utflykt kom tillbaka strax innan vår avgång.


Silloljefabriken sedd på vägen ut från Bodö.


Roro-fartyget Capucine


Gamle Salten har under delar av sin livstid gått på Hurtigruten.


Vid avgång lyckades solen tränga fram genom de tjocka molnen och vi fick en vacker skymning.




Till kvällen hade vi bokat ett borde i a la carterestaurangen för att fira mina mor som fyllde jämnt. 


Denna middag var nog den bästa jag någonsin hade haft ombord på ett fartyg, med rökt and till förrätt, denna underbara renfilé till varmrätt och hjortron på tre sätt till dessert.


Efter middagen var det dags för ilandstigning i Svolvaer. Förväntansfulla passagerare väntade vid landgången.


Men först var vi tvungna att invänta en försenad M/S Finnmarken på sydgående.


Vi kom dessvärre inte in till Svolvaer p.g.a. hård vind och fortsatte istället mot Stormarknes. Vädret gjorde att vi även hoppade över Trollfjorden, inte för vad jag vet vad vi skulle se där i mörkret. ;) Vissa passagerare hade stigit av i hamnen innan (Stamsund) för en vikingautflykt och det var tänkt att dessa skulle komma tillbaka ombord i Svolvaer. Men de fick sig några timmar längre utflykt och fick komma ombord  efter midnatt i Stormarknes.   


Nästa morgon i Harstad, vilken är befolkningsmässigt den näststörsta staden i fylket Troms.


Kommunhuset med en sill målad på fasaden.


Soluppgång strax efter klockan 8.


Trevligt med en liten morgonpromenad i snöiga miljöer.


Morgonens snabbåt från ön Senja m.fl.


Espolin Johnson lounge, döpt efter konstnären vars målningar hänger här.


Fjord bar


Möte med sydgående Polarlys vid vår avgång från Harstad.




Utanför föreläsningssalen på däck 5.


Inne i föreläsningssalen bjöds det på intressanta föreläsningar om allt från historia till fauna.


Restaurangen Saga Hall, där det serveras frukost, lunch och middag. Eftersom vi räknades som reguljärpassagerare ingick endast frukost i vår biljett (om man inte väl lägga till de andra måltiderna för hööööga priser).






Generellt om man kom till frukosten efter 8 var kaoset totalt och det kunde ta lång tid att bara hitta lediga platser, samma känsla som på valfri finlandsfärja.


Själva serveringsstationen är knappast designad för att flera hundra ska vara här samtidigt.


Utbudet på frukosten var helt klart godkänd. Bröden smakade mycket bra. 


Receptionen


Autrium som sträcker sig över alla däck.


Vackra landskap i Troms.


Nästa hamn för vår del var Finnsnes med sina 4000 invånare.


Trots att vi bara låg här i 30 minuter, hann jag med en liten promenad.






Jaja jag kommer ombord så att vi kan avgå... Jag kan ärligt säga att jag har varit nära på att bli lämnad på kaj av Hurtigruten några gånger, men under resa funkade allt bra.


Snabbåten från Tromsö, som gör resan på 1 timme och 15 minuter, medan det tar nästan 3 timmar för Hurtigruten.


Bron som sammankopplar Finnsnes med ön Senja.




In i Straumsfjorden med bl.a. 1047 meter höga Kelmmartindan till höger i bild.


Det mysigaste stället ombord är observationsloungen i fören som sträcker sig över två däck.








Fjord bar


Biblioteket






Utedäcket på däck 6 är perfekt för den som vill kunna njuta av utsikten från alla olika vinklar. Dessutom hade vi endast 10 meter från vår hytt ut till detta däck, kan det bli bättre?


På ingång till Tromsö.


Solen försvinner bakom Middagstinden (1103 m.ö.h.).


I Tromsö ligger nordgående Hurtigruten inne i cirka 4 timmar, vilket ger gott om tid att utforska staden (eller äta en middag, vilket vi gjorde).




Utsikten från Tromsöbrua.


Ishavskatedralen byggd 1965.


Strax efter avgång från Tromsö var vi ute på däck och spanade norrsken, när det snabbt susade förbi et grönt sken, hann knappt få upp kameran på stativet och än mindre ställa in inställningarna i kameran, därför inte det bästa resultatet. Men jag skulle få fler chanser.


Snabbåten Trollfjord. ;)


Under kvällen anlöpte vi Skjervöy, en gammal handelsplats från 1662.


Nästa morgon tog jag ett välbehövligt dopp innan frukost. Svårt att slita sig från bubbelpoolen och stå halvnaken på däck med en piskande vind mot sig.


Möte med Richard With i Havöysund. Hon har i skrivande stund precis kommit tillbaka i trafik efter en stor uppgradering med helt ny inredning.


När hon hade lagt ut kunde vi lägga till en halvtimme sena.


Lossning och lastning på gång.


I och med att vi har kommit in i Finnmarken är inte kustbergen lika höga som söderut. På bilden syns Sukkertoppen med sin 382 meter.


Så seglar vi in i Mageröysundet. Landskapet i Finnmarken är så vackert, älskar dessa kala bergsryggar.






Svårt att ha bättre utsikt när man badar? Förvånande att jag lyckades ta en bild utan människor i jacuzzin. Vanligtvis var de ockuperade från morgon till kväll. 




Hyttkorridorerna skulle inte skada av att få lite mer färg.


N2-hytt


Ankomst till Honningsvåg, mitt favoritstopp under denna resa.


Förutom fiske är den största inkomstkällan i Honningsvåg utan tvekan turismen. Om somrarna kommer det många kryssningsfartyg hit, där passagerarna bussas upp till Nordkapp.


Även så här års åkte merparten av passagerna på utflykt till Nordkapp för 1590 NOK. Själv har jag varit i Honningsvåg flera gånger, men aldrig åkt upp till Nordkapp och med det priset var jag inte sugen på det denna gång heller. 




Istället tog en vi en vandring upp på Storefjell precis ovanför staden.


En havsörn flög förbi precis framför Trollfjord. Jag blev visst lite exalterad och därför ber jag om ursäkt för att bilden är lite otydlig.


Snö och blå himmel det är livet!


Vi orkade inte masa oss upp hela vägen upp på det 300 meter höga fjället. Expeditionsteamet på Trollfjord hade en grupp med sig på vandring hit upp samma dag. Trevligt att de satsar på annorlunda utflykter, men seriöst har i vart fall inte jag någon lust att betala 500 kr för en vandring på 2 timmar.




Nästa gång Trollfjord kom upp hit (11 dagar senare) var det polarnatt och solen kom aldrig upp över horisonten.


Utanför a la carten.


Cafeterian hade ett stort utbud av varma rätter för de som inte ville äta i restaurangen. 




Själv tog jag en tallrik med musslor. Verkligen gott, det enda negativa var väl de bleka pommes fritsen, å andra sidan var de inte det viktiga i denna rätt. 


Denna kväll hade vi mer tur med norrskenet och det var riktigt mysigt att kunna njuta av detta skådespel i närmare en timme.


Efter utrop i högtalarsystem samlades de flesta av passagerarna ute på däck.






Möte med Nordnorge utanför Berlevåg.




Nästa morgon i Kirkenes var det blandat med ryska och norska fartyg.


En titt in i en av Trollfjords sviter som höll på att städas. Jag skulle kunna tänka mig att bo här i 11 dagar.


Utsikten från toaletten kan man inte klaga på.


Tack för denna resa Trollfjord. Som alltid är jag väldigt nöjd med min resa med Hurtigruten. Besättningen är mycket trevliga och servicen är god. Jämfört med andra fartyg hos Hurtigruten känns Trollfjord betydligt luftigare. De stora utrymmena gör att hon aldrig känns trång (förutom i restaurangen under rusning). Av de moderna fartygen hos Hurtigruten är nog Trollfjord min favorit, med sin gemytliga inredning. År 2021 kommer hon tas ur den reguljära trafiken mellan Bergen och Kirkenes, då det nya anbudet börjar gälla. Trollfjord kommer då istället att sättas in på kryssnings-/expeditionsresor en roll som kommer att passa henne utmärkt. Det enda tråkiga är att de kvarvarande 90-tals fartygen på den egentliga Hurtigruten är ganska lika (efter de senaste ombyggnaderna) och därför blir det inte lika mycket variation, som tur är ska även Vesterålen stanna och hon har ju än så länge ett helt annat stuk. En sak är säker detta var inte min sista resa med Hurtigruten. 


Hem flög vi med Norwegian via Oslo som skötte sig galant.

Grattis ni har lyckats komma igenom 104 bilder! Förhoppningsvis har ni även tyckt att några varit sevärda.
/Kim Viktor

P.s. bjuder även på liten bonus i form av en film redigerad av kevpa.
https://youtu.be/YUX_rzzYw30
*
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #1 skrivet: 10 december 2018, 21:59:31 »
Tack Kim för åter ett trevligt och välarbetat reportage.

Kul att se det norska kustlanskapet igen i helt annan skepnad än två månader tidigare när jag åkte.
Inredningen på Trollfjord kan man ha olika åsikter om, men om jag varit designer hade nog möbelvalet blivit ett annat.
Ska bli intressant att se hur Richard With blivit efter ombyggnad, för han/hon skrek verkligen efter uppfräschning i somras.

Om du varit i Honningsvåg flera gånger så har du kvar Nordkap som ett absolut måste! Men på sommaren!
Att se midnattssolen tangera vattenytan och aldrig gå ner, det är en upplevelse.
Jag var där för, det är nog 40 år sen. Vi kom med bil som vi hyrt i Kiruna. Köerna till färjan, på den tiden fanns ingen fast förbindelse, var oändliga.
Vi körde förbi kön och parkerade bilen, tog färjan över utan bil efersom vi räknade ut att vi inte skulle komma över samma dag annars, tog lokalbussen ut till klippan och fick en upplevelse man aldrig glömmer. Bonus ett var att vi träffade en lokal kille som visade guidade oss till Nordkap och som vi sen fick övernatta hos. Att vi sen slapp samma bilköer till färjan på vägen tillbaka dgen efter var bara en andra bonus.
Efteråt fick vi reda på att anledningen till köerna var att det hade varit dåligt väder i 14 dagar och folk legat i grannskapet och väntat till just den dagen vi kom och solen råkade skina.
 
/Marre
 
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #2 skrivet: 10 december 2018, 23:13:06 »
Tack Kim för åter ett trevligt och välarbetat reportage.

Kul att se det norska kustlanskapet igen i helt annan skepnad än två månader tidigare när jag åkte.
Inredningen på Trollfjord kan man ha olika åsikter om, men om jag varit designer hade nog möbelvalet blivit ett annat.
Ska bli intressant att se hur Richard With blivit efter ombyggnad, för han/hon skrek verkligen efter uppfräschning i somras.
Enligt min mening har hvarken TROLLFJORD eller systerfartyget MIDNATSOL en enda bekväm stol. De båda är dessutom fruktansvärt slitna för sin ålder.

Men "uppfräschningen" av nittiotalsfartygen KONG HARALD, RICHARD WITH, NORDLYS, NORDKAPP, POLARLYS och NORDNORGE är rena vandaliseringen, en slags "kaffistove"-interiör från innersta Gudbrandsfalen och otroligt kitschy.
du varit i Honningsvåg flera gånger så har du kvar Nordkap som ett absolut måste! Men på sommaren!
Att se midnattssolen tangera vattenytan och aldrig gå ner, det är en upplevelse.
Jag var där för, det är nog 40 år sen. Vi kom med bil som vi hyrt i Kiruna. Köerna till färjan, på den tiden fanns ingen fast förbindelse, var oändliga.
Vi körde förbi kön och parkerade bilen, tog färjan över utan bil efersom vi räknade ut att vi inte skulle komma över samma dag annars, tog lokalbussen ut till klippan och fick en upplevelse man aldrig glömmer. Bonus ett var att vi träffade en lokal kille som visade guidade oss till Nordkap och som vi sen fick övernatta hos. Att vi sen slapp samma bilköer till färjan på vägen tillbaka dgen efter var bara en andra bonus.
Efteråt fick vi reda på att anledningen till köerna var att det hade varit dåligt väder i 14 dagar och folk legat i grannskapet och väntat till just den dagen vi kom och solen råkade skina.
 
/Marre
Nordkapp är en av världens största turistfällor, Europas dyraste parkeringsplats (Du gjorde klokt i att parkera på fastlandssidan – det finns italienare som har kört hela vägen från Italien men vänt när de fått veta hvad det kostar att köra in) ett fruktansvärt tivoli som har fullständigt förstört naturen med ett stort djävla fönster i klippan (!), ett brott på allemansrätten och världens största bluff: Det är inte den nordligaste punkten på Europas fastland för det ligger på ön Magerøya och heller inte Eurpas totalt nordligaste punkt, för det är Svalbard eller Frans Josefs Land.

Nordkynnhalvøya är däremot Europas nordligaste fastland, ser exakt likasdant ut som Nordkapp före vandaliseringen och kostar inte fem øre att parkera på.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #3 skrivet: 11 december 2018, 00:54:54 »
Just Nordkap är också föremål för politisk diskussion. Nordkapp kommun gjorde sig av med platån för många år sedan, man upplevde den som värdelös den gången och tyckte det var ett bra sätt att få in cash. Sedan har det varit många turer men i dag har den hamnat i ett samhällsägt företag kallat Finnmarksegendomen. Men när de tog över var platån uthyrd på ett extremt långt kontrakt för vad som i dag betecknas som "ingenting". Men när det avtalet skrevs fanns det inte heller några anläggningar där.

Turistanläggningen kom till långt senare. Vill minnas det var runt 1990 och att den byggdes av Ricas hotellkedja. Men då var det inte helårsväg till Nordkap så anläggningen var öppen ungefär 6 månader om året. Men den saken ändrade man ganska snart på, senare tillkom tunneln från fastlandet. En tunnel som också blev kontroversiell tack vare ett våldsamt överskridande av budget.

I dag får Nordkapp kommun nästan inte något som helst från driften av själva anläggningen. Men självfallet genererar den många jobb och mycket verksamhet i Honningsvåg. Det som debatteras är att Nordkapp kommun nu vill få tillbaka platån och själv casha in hyrespengarna. På sikt önskar man ta över och driva anläggningen. Denna fråga genererar mängder med artiklar i media. I synnerhet när det är dags för lokalval.
« Senast ändrad: 11 december 2018, 00:57:21 av Donkeyman »
*

    Penny

  • 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #4 skrivet: 11 december 2018, 17:36:36 »
Underbart reportage,  Norge är verkligen fint  :)
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #5 skrivet: 15 december 2018, 10:05:46 »
Otroligt fina bilder! Tack för det. Synd att det är så dyrt
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #6 skrivet: 15 december 2018, 10:37:16 »
Synd att det är så dyrt

Jag håller inte alls med om att det är dyrt. Prisnivån hänger helt och hållet ihop med hur man reser samt vilken tid på året. Själv reser jag flera gånger om året i arbetet. Årets resor har varit Tromsø- Honningsvåg. Honningsvåg- Tromsø. Tromsø- Sandnessjøen. Sandnessjøen- Bodø. Tromsø- Stokmarknes. Svolvaer- Tromsø. Bergen- Torvik. Ålesund- Bergen. Molde- Trondheim.

En "över natt" resa kostar under tusenlappen med hytt och frukost. Men då skall märkas att jag alltid tar enklaste invändiga hytt. Har inte något behov av utsikt. Skall man äta i stora matsalen eller i "fine dining" då är det normala Norska restaurangpriser. Äter man i cafeterian blir priset betydligt mer humant. Öl och drinkar kostar som på vilken Norsk pub som helst. Skall man ta utflykter så är det också dyrt. Jämför jag med flygresor samma sträcka så kostar resa med hytt och frukost i allmänhet ungefär en tredjedel eller fjärdedel av flygbiljetten. Köper man en biljett på kryssningsbasis är priserna betydligt högre än om man reser mellan två hamnar.

För ett par månader sedan reste jag Oslo- Kiel och retur några dagar senare. Den resan kostade ungefär dubbelt mot motsvarande resa med Hurtigruten. Trots enklaste invändiga hytt.
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #7 skrivet: 15 december 2018, 11:35:03 »
Synd att det är så dyrt

Jag håller inte alls med om att det är dyrt. Prisnivån hänger helt och hållet ihop med hur man reser samt vilken tid på året. Själv reser jag flera gånger om året i arbetet. Årets resor har varit Tromsø- Honningsvåg. Honningsvåg- Tromsø. Tromsø- Sandnessjøen. Sandnessjøen- Bodø. Tromsø- Stokmarknes. Svolvaer- Tromsø. Bergen- Torvik. Ålesund- Bergen. Molde- Trondheim.

En "över natt" resa kostar under tusenlappen med hytt och frukost. Men då skall märkas att jag alltid tar enklaste invändiga hytt. Har inte något behov av utsikt. Skall man äta i stora matsalen eller i "fine dining" då är det normala Norska restaurangpriser. Äter man i cafeterian blir priset betydligt mer humant. Öl och drinkar kostar som på vilken Norsk pub som helst. Skall man ta utflykter så är det också dyrt. Jämför jag med flygresor samma sträcka så kostar resa med hytt och frukost i allmänhet ungefär en tredjedel eller fjärdedel av flygbiljetten. Köper man en biljett på kryssningsbasis är priserna betydligt högre än om man reser mellan två hamnar.

För ett par månader sedan reste jag Oslo- Kiel och retur några dagar senare. Den resan kostade ungefär dubbelt mot motsvarande resa med Hurtigruten. Trots enklaste invändiga hytt.
Relativt sett har dock priserna ombord på Hurtigruten stigit ganska ordentligt. På 80-talet åkte jag mycket som tjänsteman i Finnmark fylkeskommune med Hurtigruten och då räckte "kostgodtgjørelsen" efter Statens reiseregulastiv till alla tre måltiderna i matsalen. Det gör den långt ifrån idag. Priserna i cafeterian är också dyrare än på NSBs fjärrtåg, som inte är kända för billig mat och dryck. Å andra sidan åkte jag en gång undantagsvis med buss från Fauske till Stokmarknes, istället för Hurtigruten från Bodø till Stokmarknes. Och då fick jag chock. Priserna på vägkrogarna var ju ännu högre och kvaliteten mycket sämre.
« Senast ändrad: 15 december 2018, 11:37:24 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #8 skrivet: 16 december 2018, 13:44:54 »
Tusen tack för kommentarerna!
Richard With ser riktigt bra ut efter ombyggnaden, lite annorlunda stil än de andra fyra, men mycket lika också. ;) 

https://www.facebook.com/groups/hurtigruteninsiders/permalink/474641999609249/
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #9 skrivet: 16 december 2018, 16:13:14 »
Tusen tack för kommentarerna!
Richard With ser riktigt bra ut efter ombyggnaden, lite annorlunda stil än de andra fyra, men mycket lika också. ;) 

https://www.facebook.com/groups/hurtigruteninsiders/permalink/474641999609249/
Tack för länken. Intressant att den gick att se utan att vara Facebook-medlem. Interiören är ju åtskilligt bättre än på de ramponerade skeppen, framförallt i baren på 7. däck. Men har de flyttat upp receptionen till 4. däck?
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Hurtigruten i höstmörker
« Svar #10 skrivet: 22 december 2018, 19:34:05 »
Tackar för dom trevliga bilderna som vanligt intressant att se och läsa./TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas