Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 06 december 2018, 10:22:24 »
Det råder politisk strid om huruvida hamnutbyggnaden i Ystad skall genomföras eller inte, men om den gör det, ser det, enligt planritning i dagens Sydsvenskan, ut som om tågfärjetrafiken måste upphöra. Då flyttas nämligen Polentrafiken ut till ett område som det inte ser ut att kunna få spåranknytning till färjelägena, och där tågfärjeläget är idag planeras bostäder.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2018, 14:58:39 »
Igår kväll beslöt Ystad kommunfullmäktige att fullföra hamnutbyggnaden (läs -flyttningen). Miljöpartiet i Ystad hävdar att de förutsätter att spår skall dras till dessa färjelägen, men jag har svårt att se hur, utan att riva bebyggelse; både industri/lager- och småhusbebyggelse.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2018, 16:37:55 »
Enligt VD för Ystad hamn föreligger inte konkreta planer på spår till de nya Polenfärjelägena, men man räknar med att använda existerande tågfärjeläge i många år till.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2018, 23:40:05 »
De senaste uppgifterna säger att Green Cargo lägger ned tågfärjekonceptet på Ystad från årsskiftet 18/19, så spårbehovet lär vara noll
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2018, 08:24:23 »
De senaste uppgifterna säger att Green Cargo lägger ned tågfärjekonceptet på Ystad från årsskiftet 18/19, så spårbehovet lär vara noll

Anledningen lär enl Postvagnen vara att PKP Cargo kraftigt höjer sina priser.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/6887-quot-Tågen-kan-lämna-hamnen-quot-(Ystad)

SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2018, 09:16:32 »
I postvagnen skriver i första hand SJ-anställda. Låt oss konstatera att SJ/Green Cargo och PKP uppenbarligen inte kommit överens om priser och kostnadsfördelning. Det är väl det man kan utläsa egentligen?

En halvering på åtta år låter väl annars inte så farligt? Trafiken med järnvägsvagnar mellan Trelleborg och Tyskland har väl minska mer än så under samma period?

Naturligtvis är ingendera någon hållbar verksamhet på sikt.
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2018, 09:35:05 »
De senaste uppgifterna säger att Green Cargo lägger ned tågfärjekonceptet på Ystad från årsskiftet 18/19, så spårbehovet lär vara noll
Det var ju litet utav en bomb! Ja, jag såg i statistiken att antalet överförda godsvagnar på den leden var åtskilligt mindre än på Trelleborg - Rostock, hvilket faktiskt förvånade mig. I Norge har man nämligen alltid sett på Ystad - Swinoujscie som en garant mot BaneDanmarks og DB Netz AGs monopol på trafik till Kontinenten.

Undrar om det innebär att den 41 år gamla KOPERNIK nu tas ut ur trafik. (Till saken hör ju att spårförbindelserna till tågfärjelägena i Swinoujscie är ganska hopplösa.)
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2018, 11:09:36 »
I postvagnen skriver i första hand SJ-anställda. Låt oss konstatera att SJ/Green Cargo och PKP uppenbarligen inte kommit överens om priser och kostnadsfördelning. Det är väl det man kan utläsa egentligen?

En halvering på åtta år låter väl annars inte så farligt? Trafiken med järnvägsvagnar mellan Trelleborg och Tyskland har väl minska mer än så under samma period?

Naturligtvis är ingendera någon hållbar verksamhet på sikt.

Tror inte det är speciellt många SJ-anställda som skriver i Postvagnen, dom har nog tröttnat på de underliga kufar som skriver där ;D
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2018, 13:58:49 »

Tror inte det är speciellt många SJ-anställda som skriver i Postvagnen, dom har nog tröttnat på de underliga kufar som skriver där ;D
I hvilket fall som helst ser det ut att vara definitivt. Green Cargo omplacerar sina två anställda i Ystad och i Ystad börjar man redan diskutera om den nerlagda godstrafiken kan vara en fördel för lokaltågstrafiken, den s.k. "pågatågstrafiken".
http://www.ystadsallehanda.se/article/klart-att-green-cargo-lamnar-ystad/ (tyvärr artikel bara för prenumeranter)
« Senast ändrad: 21 december 2018, 14:05:17 av Risberg »
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2018, 17:55:32 »
För övrigt: Även om det är PKP-logo på två av tågfärjorna och de kanske hyr vagndäcket på dem så är det ju inte PKP som är redare, utan EuroAfrica, ett Cypern-registrerat företag (gamla statliga Polskie Linie Oceaniczne). Den tredje tågfärjan, POLONIA, ägs av Unity Line (gamla Polski Zegluga Baltycka), ett Nassau-registrerat rederi, men det är EuroAfrica som står för all bokning av järnvägsvagnar. Man kan ju jämföra med Trelleborgstågfärjorna, som Green Cargo inte är redare för, utan Stena Line.

Så det är rimligtvis EuroAfrica som har höjt priserna, för att hellre utnyttja vagndäck till lastbilar, och inte en förhandlingsfråga mellan Green Cargo och PKP. (SJ har överhuvudtaget ingenting med detta att göra, de enda persontåg som går på tågfärja från Skåne är Snälltågets Malmö - Berlin-tåg över Trelleborg - Sassnitz få dagar i veckan, få veckor om året.)
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2019, 09:20:37 »
Hur gick det? Har tågfärjningen upphört från Ystad nu?
*
SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2019, 10:33:52 »
I princip ja, enstaka fordon kan komma den vägen
Här löns int förklarar för den som int begriper