Hur påverkar svenska kronans värde?
« skrivet: 03 december 2018, 22:08:55 »
Jo, sjunkit i 25% på 5 år.
Saknar mest reseberättelser och bilder på nyrenoverad Serenade.

Eller är det som mest att svenskarna reser med Birka, Cinderella och med Eckerö Linjens Berghamn -linjen? Där kronan var avsatt som huvfudvaluta, trots värden?

Har för mig att Viking, Silja och Tallink ser annars € som hufvudvaluta?

Åsikter?
SV: Hur påverkar svenska kronans värde?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2018, 23:18:43 »
Jag vet att man tagit bort prisangivelsen i svenska kronor på en del båtar. Antagligen för att det blivit för krångligt att byta allt för ofta.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar. Tax-free priserna sätts väl mot priserna i det land som har lägst skatt. Dvs på fartyg mellan Sverige och Finland, svenska priser, med fast rabatt, för Öl och Vin. Fram tills nu har skatten på starksprit varit högre i Sverige och de priserna har väl därmed succesivt höjts ombord räknat i svenska kronor. Men det är kanske inte en så stor grej?

Naturligtvis har Tax-free priserna höjts på fartygen till Baltikum. Men de är ju fortfarande mycket bättre än till Finland.

Vad gäller konsumtionen ombord så handlar det väl om att optimera priserna efter folks betalningsförmåga/betalningsvilja? Då kan man naturligtvis inte ensidigt gå efter pris/löneutvecklingen på endera sidan, utan det blir med nödvändighet en kompromiss mellan utvecklingen på båda sidor.
SV: Hur påverkar svenska kronans värde?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2018, 21:20:12 »
Det jag menar, är att svenska kronan fallit i närmare 30 % i 15 år.

Och hur det  påverkar det svenskarnas vilja att resa/kryssa Swe-Fin, eftersom där måste man beakta svaga kronan. Biljettpriserna är en fråga i och för sig och är anpassade till respektivt land. Men vad jag varit ute efter är ombordspriserna på dessa linjer, då € ställer krav?