Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 29 november 2018, 22:29:31 »
Den norska farjan "Folgefonn" har tydligen genomfor tester dar man seglat farjan mellan 3 hamnar utan att nagon mansklig hand hjalpt till. Hela seglatsen fran kaj till kaj har utforts autonomt.
Artikeln talar inte om vilka hamnarna ar men det kanske nagon av forumets lasare kan upplysa om?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39798
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #1 skrivet: 29 november 2018, 22:58:23 »
Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #2 skrivet: 29 november 2018, 22:58:40 »
Den norska farjan "Folgefonn" har tydligen genomfor tester dar man seglat farjan mellan 3 hamnar utan att nagon mansklig hand hjalpt till. Hela seglatsen fran kaj till kaj har utforts autonomt.
Artikeln talar inte om vilka hamnarna ar men det kanske nagon av forumets lasare kan upplysa om?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39798
Hurtigrutens fartyg kan segla hela leden från Bergen till Kirkenes på autopilot utan mänskligt ingripande, men inte lägga till.

Annars kommer jag att tänka på vitsen: Välkommen ombord på denna flight till Luleå. Detta planet är helautomatiskt och helt utan personal. Men vi kan garantera att absolut ingenting kan klicka, kan klicka, kan klicka...
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #3 skrivet: 29 november 2018, 23:00:25 »
Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.
Bland annat plikten att bistå vid sjönöd hos näraliggande fartyg.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #4 skrivet: 29 november 2018, 23:18:51 »
Fast det beror, på vad man tror sig mena med autopilot.
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #5 skrivet: 30 november 2018, 13:15:14 »

Man behöver väl inte ta bort skepparen för att få bättre drift?
De program som jag sett arbetar med
Fatigue och human factors- avlasta människan från de enkla operationerna så att man får mer tid och focus på det som är viktigt och är utvilad när det behövs ett ingripande
Energi och säkerhet - att ha repetitiva förutsägbara resor som spar energi, minskar på belastningen på drivlina och inte "tappar fokus" utan alltid gör manövern på samma sätt.

Själv älskar jag de hjälpsystem jag har i bilen som ser små barn, håller avstånd till bilen framför, alltid bländar av i tid vid möten och mer. Men det är jag som kör.

//Skepptikern
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #6 skrivet: 30 november 2018, 17:14:28 »

Man behöver väl inte ta bort skepparen för att få bättre drift?
De program som jag sett arbetar med
Fatigue och human factors- avlasta människan från de enkla operationerna så att man får mer tid och focus på det som är viktigt och är utvilad när det behövs ett ingripande
Energi och säkerhet - att ha repetitiva förutsägbara resor som spar energi, minskar på belastningen på drivlina och inte "tappar fokus" utan alltid gör manövern på samma sätt.

Själv älskar jag de hjälpsystem jag har i bilen som ser små barn, håller avstånd till bilen framför, alltid bländar av i tid vid möten och mer. Men det är jag som kör.

//Skepptikern
Håller helt med, men det talas om avbemanning av oceangående fraktfartyg. Och om hur länge det kommer att vara tillåtet att få köra bilen sjælv.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #7 skrivet: 04 december 2018, 00:03:03 »
Fraktfartyg kanske går att köra utan manskap men färjor som fraktar människor bör nog ha manskap ombor ifall det händer något. Hur hanterar tex en självgående färja man överbord?
/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 04:29:40 »
Tänk er ett scenario där hela mänskligheten dör ut av tex ett massivt meteoritnedslag eller ett extremt vulkanutbrott. Då är det ju alldeles utmärkt om trafiken kan fortgå utan avbrott med dessa självgående skepp (host host)...
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 13:16:31 »
Fraktfartyg kanske går att köra utan manskap men färjor som fraktar människor bör nog ha manskap ombor ifall det händer något. Hur hanterar tex en självgående färja man överbord?
/TT

Och hur hanterar ett obemannat fartyg en sjönödssituation hos ett annat fartyg i närheten? Obemannade fraktfartyg på oceanen har varit en tekniskt möjlighet mycket länge. Ändå finns inga sådana.
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #11 skrivet: 04 december 2018, 16:14:00 »
Fraktfartyg kanske går att köra utan manskap men färjor som fraktar människor bör nog ha manskap ombor ifall det händer något. Hur hanterar tex en självgående färja man överbord?
/TT

Och hur hanterar ett obemannat fartyg en sjönödssituation hos ett annat fartyg i närheten? Obemannade fraktfartyg på oceanen har varit en tekniskt möjlighet mycket länge. Ändå finns inga sådana.

Som sagt:

Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.
Bland annat plikten att bistå vid sjönöd hos näraliggande fartyg.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #12 skrivet: 04 december 2018, 18:13:36 »
Den norska farjan "Folgefonn" har tydligen genomfor tester dar man seglat farjan mellan 3 hamnar utan att nagon mansklig hand hjalpt till. Hela seglatsen fran kaj till kaj har utforts autonomt.
Artikeln talar inte om vilka hamnarna ar men det kanske nagon av forumets lasare kan upplysa om?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39798

Dette er ruten Folgefonn seiler:

https://no.wikipedia.org/wiki/Ferjesambandet_Jektevik%E2%80%93Nordhuglo%E2%80%93Hodnanes
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #13 skrivet: 04 december 2018, 22:17:37 »
Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.

Varför skulle man inte få segla utan Befälhavare? Det är ju det som är själva tanken.
SV: Norsk farja seglar autonomt
« Svar #14 skrivet: 04 december 2018, 22:18:45 »
Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.
Bland annat plikten att bistå vid sjönöd hos näraliggande fartyg.

Kan man enkelt göra från en central iland om så krävs...