SV: Lastbil välte på Wasa Express
« Svar #15 skrivet: 02 december 2018, 09:09:49 »
Jag har en hel del praktisk erfarenhet från ro/ro båtar i oceanfart. Dess värre inte från kortbenstrafik som mellan Sverige och Finland.

Men det är inte första gången sådant här sker och orsaken är normalt sett att man har underskattat det väder man skall möta och därmed avstått från eller haft för dålig "lashing". Det är ju ett tungt och tidsödande arbete att göra en ok lashing så är det kort resa med gott väder att vänta så hoppar man över det.

Men när det gäller surrning av lastbilar så finns det en faktor till som man gärna glömmer. De här fordonen är utrustade med luftfjädring och den är som namnet säger en fjädring. Börjar fjädringen arbeta så kommer också lasingen att slakna.

Mitt rederi fraktar kontinuerligt tunga fordon (lastbilar, bussar, traktorer, kranbilar) mellan Tromsø och Svalbard. Den korrekta lashingen är att tappa ut luften ur fjädringen och spänna fast fordonen med kättingbjörnar. Ett alternativ är att använda trailerbockar om man har tillgång till sådana i rätt höjd. Så spänner man ned fordonet mot bocken (som by-passar fjädringen).

När det gäller lashing-manualer så har jag sett otroligt många dåliga, för att inte säga odugliga, sådana. Dess värre betraktas detta enbart som en pärm som skall stå i hyllan och visas fram vid inspektioner. Många gånger duger de inte heller till mer. Men när något händer kräver assurans och flaggstat omedelbart fram den och checkar om man har följt manualen. Då spelar det dess värre inte någon roll om den är skriven av någon som "inte vet vad han sysslar med".
« Senast ändrad: 02 december 2018, 09:12:56 av Donkeyman »
*
SV: Lastbil välte på Wasa Express
« Svar #16 skrivet: 03 december 2018, 19:23:53 »