Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« skrivet: 28 november 2018, 10:14:05 »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2018, 14:16:50 »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)

Men så har det väl alltid varit, åtminstone sedan jag började på rederiagentur 1975. Jag har dock för mig att godset måste tullklareras senast 30 dagar från ankomsten till hamnen.
SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2018, 15:17:23 »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)

Men så har det väl alltid varit, åtminstone sedan jag började på rederiagentur 1975. Jag har dock för mig att godset måste tullklareras senast 30 dagar från ankomsten till hamnen.
Men då måste väl de områden, där sådana trailers stod, ha varit inhägnade redan då. Annars hade man ju kunnat gå och plocka smuggelvaror från dem?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2018, 16:32:10 »
Smuggelvaror ??? ???
SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2018, 18:01:34 »
Har du fått bekräftat att de inte tullklareras? Vi tullklarerar gods innan ankomst till hamn numera.
SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2018, 00:31:30 »
Har du fått bekräftat att de inte tullklareras? Vi tullklarerar gods innan ankomst till hamn numera.
Aha! ;)
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2018, 13:42:35 »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)

Men så har det väl alltid varit, åtminstone sedan jag började på rederiagentur 1975. Jag har dock för mig att godset måste tullklareras senast 30 dagar från ankomsten till hamnen.
Men då måste väl de områden, där sådana trailers stod, ha varit inhägnade redan då. Annars hade man ju kunnat gå och plocka smuggelvaror från dem?

Så var det.