*
Kryssning med Mariner of the seas & Allure of the seas Okt 2018
« skrivet: 21 november 2018, 15:45:32 »
Hej.

Jag tog med mig familjen på en tripp till Miami på ett litet förlängt höstlov.

Vi hade tänkt att bo en vecka i Florida innan vår sen länge inbokade veckokryssning med Allure of the seas över Halloween.

Sen hittade vi ett bra pris på en kortkryssning med Mariner of the seas som vi skulle hinna åka med innan kryssningen med Allure of the seas.

Mariner of the seas var ett intressant val eftersom de i somras byggt om den för ganska stora summor.

Så vi anlände till Miami söndag 21 oktober. Bodde på Holiday inn Port of Miami som jag absolut kan rekommendera.

Vid 10.30 på måndagen tog vi taxi de 5 minutrarna till terminalen närmast stan där Mariner of the seas låg.
Ombordstigningen gick fort och vi var ombord vid 11.
Rutten var Miami-Nassau-Coco Cay-En dag till havs-Miami.

Mariner of the seas hör till Royal Caribbeans Voyagerklass som jag tror var världens största kryssningsfartygsklass fram tills 2006 när Freedomklassen kom som var en förlängning av Voyagerklassen. Vi har en gång tidigare åkt med ett fartyg i Voyagerklassen, Explorer of the seas.

Ganska gott om plats vid poolen vid lunchtid första dagen.
IMG_1215 by A B,

Promenaden på Mariner of the seas som är markant mindre än på fartygen i Freedomklassen
IMG_1214 by A B,

Vi valde att ha en hytt i fören på däck 12. En nybyggd hytt där det tidigare varit utedäck framför SPA innan ombyggnaden. Dessa hytter är lite större än vanliga fönsterhytter.
IMG_1217 by A B,

Nassau var inte så mycket att se. Men det var kul att komma dit eftersom vi lyckats missa ett anlöp där på alla våra tidigare kryssningar. Det var även 4 andra fartyg inne samtidigt så det var väldigt mycket kryssningsresenärer i rörelse på stan. På bilden ser man vattenrutchkanorna som man byggt under den senaste renoveringen. Denna tillsammans med ett hopptorn, Flowrider, klättervägg mm har gjort Mariner of the seas till ett fartyg som barnen verkligen gillade. IMG_1233 by A BIMG_1245 by A B,

Ett av fartygen, Carnival Victory skulle inte ha kommit till Nassau, men pga motorproblem så hade de fått välja en kortare rutt och låg därför även de där. IMG_1228 by A B,

Nästa dag ankom vi till Coco Cay, Royal Caribbeans egna ö på Bahamas. Den var riktigt trevlig och man märkte inte alls av mycket av den mångmiljonombyggnad som just nu pågår på andra sidan ön som ska vara klar i Maj.
IMG_1256 by A B,
IMG_1253 by A B,
IMG_1258 by A B,

Norwegian Cruiselines privata ö låg precis bredvid, så deras Norwegian Getaway (eller om det var Escape) låg inte så långt från vårt fartyg
IMG_1249 by A B,

Kryssningsvärden på Mariner of the seas var helt olik alla andra kryssningsvärdar vi upplevt på Royal Caribbeans fartyg tidigare. Han var väldigt skränig, högljudd och gestikulerade mycket och överdrivet. Men efter nån dag började jag gilla honom.
Det märks att dessa 4 nätters kryssningar främst riktar sig mot den nordamerikanska marknaden och genomsnittsåldern var lägre än på många andra kryssningar. Av sammanlagt 4000 passagerare ombord var det 6 svenskar (varav 4 var från vår familj). Hela familjen gillade denna kryssning mycket.

Fredag 26 oktober var vi tillbaka i Miami. Vårt fartyg var då det allra första som fick lägga till vid Royal Caribbeans nya terminal vilket var lite roligt. Stort och luftigt. Det luktade till och med nymålat inne i terminalen. Att komma genom passkontrollen gick väldigt smidigt.
Jag tror att Voyagerklassens fartyg har den publika toalett ombord med bäst utsikt i deras flotta  :)
IMG_1284 by A B,

Efter 2 nätter på Hilton Marina i Fort Lauderdale så begav vi oss till hamnen i Fort Lauderdale "Port Everglades". Vi kom dit vid 11.30. Där fick vi efter incheckningen sitta och vänta till ca 12.30 innan ombordstigning på Allure of the seas.
Det var andra gången vi åkte med ett fartyg i Oasisklassen. Första gången var med Symphony of the seas i våras i medelhavet.

Det är alltid en wow känsla när man kliver ombord dessa stora underbara fartyg.
På bilden ser man Rising Tide Bar. En bar som då och då åker upp tre våningar till Central park.
IMG_1322 by A B,

Utsikten från vår balkonghytt som var en Centralpark balkong, dvs man hade balkong inåt mot parken. Utsikt från balkongen: IMG_1321 by A B,
Det var även upp hit man kom med Rising Tide bar och kunde kliva av.

Rutten var Fort Lauderdale-2 dagar till havs-St Maartin-San Juan-Labadee-1 dag till havs-Fort Lauderdale. En rutt vi åkt tidigare.

Den sista oktober när vi var på St Maartin firades Halloween ombord och hela dagen efter avgång hade ett specialprogram för detta. Dels så var det godisjakt för alla barn. Man fick en tom godisskål samt karta och skulle leta upp  vissa ställen ombord. När man hittat till en plats fick man fylla på sin godisskål.
De hade även gjort om discot till ett spökhus med levande zoombies mm. Hela promenadgatan pyntades med Halloweentema IMG_1312 by A B,

och utanför restaurangerna kunde det se ut så här:
IMG_1342 by A B,
IMG_1348 by A B,

Allure of the seas i St Maartin
IMG_1366 by A B,
IMG_1349 by A B,
Vi hade tänkt att gå in till stan men det var så oerhört varmt så vi tog en båtshuttle som kostar 7 dollar tur och retur.
Där tog vi plats på stranden och hängde under dagen.

En bild på Central Park tagen uppifrån pooldäck på kvällen
IMG_1338 by A B,

I San Juan gjorde vi ett ganska kort anlöp och avgick därifrån redan vid 14 så vi passade bara på att shoppa lite där.

Labadee, som är en privat udde som Royal Caribbean arrenderar av Haiti är en av våra favoriter, vi har varit där flera gånger tidigare. Sonen och frun åkte deras rodelbana denna gång.
Eftersom vi hade köpt dryckespaket på denna kryssning ingick även alla drycker i barerna iland.
IMG_1398 by A B,

Kryssningen med Allure of the seas avgick när det var vårt höstlov och det märktes för det var över 230 svenskar ombord.
Min fru såg Mamma Mia ombord och tyckte den var väldigt bra. Jag fick se 20 min, sen tröttnade barnen så jag fick gå iväg med dem.
Maten ombord tycker jag var mycket bra. De hade fått till smakerna bättre än man ibland varit med om på andra fartyg.
När alla klivit av Allure of the seas i Fort Lauderdale gick hon tom utan passagerare ner till Miami där hon nästa dag skulle börja med kryssningar därifrån deras nya terminal. Detta innebar att det inte var någon stress av. Man kunde tex äta frukost i lugn och ro.

Jag tycker att de har lyckats designa Oasisfartygen på ett väldigt bra sätt.
Även fast det är över 5.700 passagerare ombord blir det aldrig trångt (förutom vid Halloweenfirandet på promenadgatan). Det finns alltid så pass mycket att göra ombord så alla passagerare fördelas bra på olika ställen ombord. Inte ens en solstol var svårt att hitta.

Båda våra kryssningar var väldigt bra och lyckade. Men jag tycker ändå att ju större desto bättre.
Det kommer garanterat att bli fler kryssningar för vår del och vi är redan i planeringsstadiet för en kryssning nästa år.

« Senast ändrad: 21 november 2018, 15:51:10 av bolle »
Senaste kryssningar:
Allure of the seas i Karibien i oktober 2018.
Mariner Of the seas i Karibien i Oktober 2018.

Kommande kryssningar:
I planeringsstadiet.
*

Penny

• 190
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Kryssning med Mariner of the seas & Allure of the seas Okt 2018
« Svar #1 skrivet: 21 november 2018, 18:03:21 »
Jag bugar och bockar för detta reportage, tack för den tid som du har lagt ner på detta  :) Har du några bilder från hytten på Allure?

Alltid trevligt att få läsa och se bilder från andras kryssningar, drömma sig bort nu i kylan och mörkret.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #2 skrivet: 21 november 2018, 18:26:14 »
Trevligt Bolle! :) Kul att du börjat med bilder i reportagen också.

//R
« Svar #3 skrivet: 21 november 2018, 18:41:27 »

Alltid trevligt att få läsa och se bilder från andras kryssningar, drömma sig bort nu i kylan och mörkret.
Ja, det är det, när de publiceras här. "Reseberättelser", som bara är hänvisningar till egna hemsidor, är däremot åtskilligt mindre intressanta.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #4 skrivet: 22 november 2018, 08:18:50 »
Jag bugar och bockar för detta reportage, tack för den tid som du har lagt ner på detta  :) Har du några bilder från hytten på Allure?

Tack för det.
Tyvärr verkar jag inte ha tagit en enda bild på hytten på Allure of the seas denna resa.
Senaste kryssningar:
Allure of the seas i Karibien i oktober 2018.
Mariner Of the seas i Karibien i Oktober 2018.

Kommande kryssningar:
I planeringsstadiet.
*
« Svar #5 skrivet: 23 november 2018, 16:36:09 »
Tack, njuter och drömmer mig bort när jag läser ditt reportage.

/ Marre
« Svar #6 skrivet: 28 november 2018, 10:23:43 »
tänk vad olika vi kan tycka om en sak jag gillar de mindre fartygen är dock inbokad på oasis för att i alla fall testa fartygsklassen en gång/TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet