*

    Eugen Cork

  • 33
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
Oväsen från viss färja
« skrivet: 18 november 2018, 19:07:57 »
Jag besökte Riga för någon vecka sen, det råkade bli Romantika både dit och åter.

Alltid när jag nämner Romantika på Facebook svarar en bekant, med stuga invid Sandhamnsleden, "Åh, Romantika, helvetesfartyget som vibrerar sönder hela skärgården!". Varje gång.

Jag förstår ingenting. Jag ser Romantika (och Victoria) som välbyggda, går bra i sjön men är kanske lite tråkiga. Definitivt inte bullriga.

Någon som hört något liknande?
Utfört 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn

Åland(Baltic Queen). Rock the boat m. Spinal Tap.

Riga(Romantika) Två dagar på operan.

Plan 2019: Får se vad jag hittar på
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #1 skrivet: 18 november 2018, 23:29:58 »
Kan bara hålla med din bekanta, alltid när Romantika passerar här i oxdjupet så rasslar det i fönsterrutorna, Det konstiga är att jag upplever det bara på utresan och aldrig på ingång mot Stockholm
*
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #2 skrivet: 19 november 2018, 07:57:20 »
Två "klassiker" på 70/80-talet var väl Fennia och Diana ll. Vad gäller Dll så förlängde man skostenspiporna i omgångar och då förändrads även ljudvågorna. Skeppsredare Myrsten berättade en gång att en sommargäst vid Furusundsleden klagade första sommaren som Dll var i trafik (1979) på att han vaknade tidigt på morgonen pga Dll, som då var morgonbåt från Stockholm. Skeppsredaren gav då rådet att att sommargästen skulle köpa öronproppar.
*
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #3 skrivet: 19 november 2018, 10:25:29 »
Färjorna seglar förbi mina fönster här i Dalénum varje dag. Om det är tyst i lägenheten hörs färjorna svagt, men ibland missar jag dem. Handelsfartygen låter som regel mer.

Förklaringen när det gäller Romantika och Oxdjupet tror jag kan vara att man startar bogpropellern inför styrbordsgiren ner i Saxarfjärden. Kanske Romantikas bogpropellermaskineri låter mer än hos de övriga? Som vanligt är uttalanden i Facebook ofta inte särskilt trovärdiga.
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #4 skrivet: 19 november 2018, 10:38:18 »
Denna tråd fick mig att inse att färjorna, som trafikerar Trelleborg, har blivit tystare. På sextiotalet kunde man urskilja hvarje färja på ljudet. TRELLEBORG (1958) gav upphov till vibrationsljud som jag kunde höra ända upp till Liljeborgsskolan, 2 km från hamnen.
SASSNITZ (1959) hade ett svakt fläktljud, som endast kunde höras nere i hamnen.
SKÅNE (1967) hade ett markant, brummande ljud.
När STUBBENKAMMER, PETER PAN (1965) och NILS HOLGERSSON (1967) vände i hamnen lät det som om bogpropellrarna slog i skrovet (hvilket de naturligtvis inte gjorde).
Endast WARNEMÜNDE var knäpptyst.
DIANA II har gått på Trelleborg - Rostock i TR-Lines' regi, men här lät hon inte nämnvärt.
Numera hör man aldrig färjorna i Trelleborg. Möjligen kan jag känna vibrationerna när GRYF eller GALILEUSZ drar på för att avgå från färtjeläge 4, men så bor jag bara 50 meter från det färjeläget.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #5 skrivet: 19 november 2018, 11:09:28 »
Det kan bero på vilken höjd man själv befinner sig på också. En del färjor låter mer i skorstenshöjd än vid vattennivån.
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #6 skrivet: 19 november 2018, 11:34:38 »
Visst går det att höra vilket fartyg som passerar om man hör dem ofta. Inne i städerna är det så mycket andra ljud som stör ut färjorna, så då får man stå nära. Står man på Vippetangen i Oslo hörs det när bogpropellrarna på Danmarksfärjorna startar. En skaplig ljudeffekt får man annars Älvsborgsbron passeras i Göteborg, speciellt om man står på däck ombord.

SV: Oväsen från viss färja
« Svar #7 skrivet: 19 november 2018, 11:34:58 »
Utanför oss på Kvarnholmen är det bara Amorella å Gabriella man hör, men dom låter riktigt trevligt. Tror dock det är Hjälpsnurran man hör?

//R
*
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #8 skrivet: 19 november 2018, 12:55:47 »
Stena Scanrails ljud var legendariskt. Det hördes här i Kålltorp när hon vände i Frihamnen.
*

    Eugen Cork

  • 33
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #9 skrivet: 19 november 2018, 14:31:06 »
Kan bara hålla med din bekanta, alltid när Romantika passerar här i oxdjupet så rasslar det i fönsterrutorna, Det konstiga är att jag upplever det bara på utresan och aldrig på ingång mot Stockholm

Huru med systerfartyget Victoria?

Jag har åkt med bägge flera gånger, nästan alltid med hytt på däck 8, och hytt på lite olika ställen. Den här gången blev det en DeLuxe med fönster föröver. Jag kan hålla med om att bogpropellern dånar men när behöver man använda den?

Stugan ifråga ligger på Puttisholmen och där är det inte så mycket girar att man skulle behöva använda bogpropellern?
Utfört 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn

Åland(Baltic Queen). Rock the boat m. Spinal Tap.

Riga(Romantika) Två dagar på operan.

Plan 2019: Får se vad jag hittar på
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #10 skrivet: 19 november 2018, 15:49:00 »
När fartygen passerar Torsbyfjärden så är det alltid Romantika som bullrar högst. Victoria är av någon anledning inte riktigt lika illa.
*
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #11 skrivet: 19 november 2018, 17:32:04 »
Denna tråd fick mig att inse att färjorna, som trafikerar Trelleborg, har blivit tystare. På sextiotalet kunde man urskilja hvarje färja på ljudet. TRELLEBORG (1958) gav upphov till vibrationsljud som jag kunde höra ända upp till Liljeborgsskolan, 2 km från hamnen.
SASSNITZ (1959) hade ett svakt fläktljud, som endast kunde höras nere i hamnen.
SKÅNE (1967) hade ett markant, brummande ljud.
När STUBBENKAMMER, PETER PAN (1965) och NILS HOLGERSSON (1967) vände i hamnen lät det som om bogpropellrarna slog i skrovet (hvilket de naturligtvis inte gjorde).
Endast WARNEMÜNDE var knäpptyst.
DIANA II har gått på Trelleborg - Rostock i TR-Lines' regi, men här lät hon inte nämnvärt.
Numera hör man aldrig färjorna i Trelleborg. Möjligen kan jag känna vibrationerna när GRYF eller GALILEUSZ drar på för att avgå från färtjeläge 4, men så bor jag bara 50 meter från det färjeläget.
Gryf och Galileusz brukar ändå vara tysta färjor, jämfört med till exempel Polonia och Wawel. Polonias fläktljud brukar höras från långt avstånd, även när hon ligger vid kajen.

Det roliga/konstiga är att Ystadsfärjor brukar uppfattas som ganska tysta, men så fort man är ombord så är det helt tvärtom. Polonia är ganska bullrig, speciellt på styrbordssidan på soldäcket, precis vid trappor till däck 8, när hon ligger vid kajen.
Skania hörs också knappt i varken Ystad, eller Swinoujscie, men väl ombord så kan hennes ljud uppfattas som en jordbävning när hon manövrerar. Även Trelleborgs (1981) ljud är något man saknar, speciellt när hon påbörjade inseglingen till Mukran, och för att inte glömma det legendariska ljudet från Stena Scanrail i Gbg.

Av alla färjor som vi har i Östersjön/Norden just nu så tycker jag att Star låter mest mäktigt av alla.


« Senast ändrad: 19 november 2018, 17:35:38 av aries »
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #12 skrivet: 19 november 2018, 18:22:26 »

Det roliga/konstiga är att Ystadsfärjor brukar uppfattas som ganska tysta, men så fort man är ombord så är det helt tvärtom. Polonia är ganska bullrig, speciellt på styrbordssidan på soldäcket, precis vid trappor till däck 8, när hon ligger vid kajen.
Skania hörs också knappt i varken Ystad, eller Swinoujscie, men väl ombord så kan hennes ljud uppfattas som en jordbävning när hon manövrerar. Även Trelleborgs (1981) ljud är något man saknar, speciellt när hon påbörjade inseglingen till Mukran, och för att inte glömma det legendariska ljudet från Stena Scanrail i Gbg.

Av alla färjor som vi har i Östersjön/Norden just nu så tycker jag att Star låter mest mäktigt av alla.
Då är raka motsatsen Hurtigruteskeppet SPITSBERGEN. Det är ett jäkla liv på henne när man är i närheten av henne, men ombord, och då inne naturligtvis, hör man ingenting.

Men när det gäller oväsen ombord, och särskilt i hytter, börjar båda DFDS-färjorna Oslo - København att bli slitna och bullra mycket i vissa hytter, och det tycker jag också gäller MARIELLA och Hurtigruteskeppen från nittiotalet, för att inte tala om VESTERÅLEN från 1983. Men det beror mycket på hvar hytten är. På nittiotals-Hurtigruterna fördrar jag en hytt framme i bogen på 2. eller 3. däck, än hytter högre upp akterut, nära skorstenen.

Tågfärjan RÜGEN var den mest stillagående färja jag upplevt, de förste tio åren. Man hörde absolut ingenting av motorljud ombord.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #13 skrivet: 19 november 2018, 20:37:40 »
Minns hur Silja Europa gav ifrån sig ett ganska dovt och karaktäristiskt buller. En lugn morgon då jag väntade på henne ii Värtahamnen kunde jag till min förvåning höra henne redan nere i Halvkaksundet innan hon syntes runda Högberga och satte kurs upp mot Lilla Värtan och mig.
SV: Oväsen från viss färja
« Svar #14 skrivet: 19 november 2018, 20:53:34 »
Kan bara hålla med din bekanta, alltid när Romantika passerar här i oxdjupet så rasslar det i fönsterrutorna, Det konstiga är att jag upplever det bara på utresan och aldrig på ingång mot Stockholm

Huru med systerfartyget Victoria?

Jag har åkt med bägge flera gånger, nästan alltid med hytt på däck 8, och hytt på lite olika ställen. Den här gången blev det en DeLuxe med fönster föröver. Jag kan hålla med om att bogpropellern dånar men när behöver man använda den?

Stugan ifråga ligger på Puttisholmen och där är det inte så mycket girar att man skulle behöva använda bogpropellern?

Victoria låter inte alls i jämförelse med Romantika