Symphony of the Seas transatlantisk
« skrivet: 14 november 2018, 16:22:49 »
Hei!

Har nettopp kommet hjem fra et fantastisk transatlantisk cruise med Symphony of the Seas.
Reiseruten var følgende: Barcelona -  i sjøen - Malaga - i sjøen x9 - Cape Canaveral og Miami.
Når jeg bestilte turen i Januar 2017 var ikke Cape Canaveral planlagt, men ble lagt til i etterkant for å få unnagjort immigration. Det tok totalt 10 timer å få klarert 5,500 pax og 2,200 crew gjennom immigration, det vil si at vi ble snytt for en dag av cruiset.. amnge som ikke var så happy for det.  ;D
Kommer ikke til å skrive noe mye mer, men setter pris på spørsmål!

DSC_0198-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Symphony of the Seas sett fra flyet 28. oktober

DSC_0210-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Sapphire Princess

DSC_0213-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
AIDAcara i Malaga

DSC_0218-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
DSC_0108-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Vi hadde samme kaien som vi brukte med Harmony for to år siden i 2016, så her er bilde av både Symphony og Harmony i Malaga :)

DSC_0230-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Jamies Italian i Central Park

DSC_0231-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0235-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Royal Promenade

DSC_0240-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Boardwalk

DSC_0243-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
El Loco Fresh er en ny restaurant i RCCL. Mexikansk buffet style på pool deck. VELDIG BRA! 10/10

DSC_0270-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Carnival Liberty seiler fra Port Canaveral

DSC_0290-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Neste stopp MIAMI!

DSC_0298-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0302-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0307-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
SV: Symphony of the Seas transatlantisk
« Svar #1 skrivet: 14 november 2018, 18:07:14 »
Trevligt med ett kryssningsreportage igen, är som ni alla märkt ganska lugnt här på forumet.

//R
*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 november 2018, 19:00:32 »
Trevliga bilder! :) Kul att se lite bilder från Symphony. Vad hade ni för hytt?

Själv väntar man på en offert på en kryssning 2019.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #3 skrivet: 14 november 2018, 19:54:46 »

Takk! Hadde en utvendig lugar over baugen.
thumbnail_20181028_170658 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

Trevligt med ett kryssningsreportage igen, är som ni alla märkt ganska lugnt här på forumet.

//R

Takk takk! Ja det er veldig kjedelig..
*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 november 2018, 20:09:53 »

Takk! Hadde en utvendig lugar over baugen.
thumbnail_20181028_170658 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

//R

Takk takk! Ja det er veldig kjedelig..

Härligt med utsikt föröver :) Någon erfarenhet vad som känns trevligast av att ha balkonghytt mot promenaden respektive havet?

Ja väldigt lugnt här nu. Saknar alla härliga kryssningsreportage.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #5 skrivet: 14 november 2018, 23:42:47 »
Hei!

Har nettopp kommet hjem fra et fantastisk transatlantisk cruise med Symphony of the Seas.
Reiseruten var følgende: Barcelona -  i sjøen - Malaga - i sjøen x9 - Cape Canaveral og Miami.
Når jeg bestilte turen i Januar 2017 var ikke Cape Canaveral planlagt, men ble lagt til i etterkant for å få unnagjort immigration. Det tok totalt 10 timer å få klarert 5,500 pax og 2,200 crew gjennom immigration, det vil si at vi ble snytt for en dag av cruiset.. amnge som ikke var så happy for det.  ;D
Kommer ikke til å skrive noe mye mer, men setter pris på spørsmål!

DSC_0198-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Symphony of the Seas sett fra flyet 28. oktober

DSC_0210-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Sapphire Princess

DSC_0213-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
AIDAcara i Malaga

DSC_0218-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
DSC_0108-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Vi hadde samme kaien som vi brukte med Harmony for to år siden i 2016, så her er bilde av både Symphony og Harmony i Malaga :)

DSC_0230-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Jamies Italian i Central Park

DSC_0231-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0235-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Royal Promenade

DSC_0240-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Boardwalk

DSC_0243-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
El Loco Fresh er en ny restaurant i RCCL. Mexikansk buffet style på pool deck. VELDIG BRA! 10/10

DSC_0270-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Carnival Liberty seiler fra Port Canaveral

DSC_0290-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Neste stopp MIAMI!

DSC_0298-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0302-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0307-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

Immigration var inte huvudanledningen till anlopet i Cape Canaveral.
Huvudanledningen var att fa gjort Port State controllen innan fartyget ankom Miami. Det var helt sakert aven PSC'n som var anledning till att allt tog 10 timmar.
« Svar #6 skrivet: 15 november 2018, 08:33:29 »
Härligt med utsikt föröver :) Någon erfarenhet vad som känns trevligast av att ha balkonghytt mot promenaden respektive havet?
Knappast erfarenhet men definitivt en åsikt: Personlig kunde jag aldrig tänka mig att ha en hytt "mot promenaden" (finns ju också bl.a. på färjorna COLOR MAGIC och COLOR FANTASY)   :(. Det är ju inte utsikt, det är ju insyn  :P. Till och med hellre insides hytt. Utsikt vill jag ha för att se väder, dagsljus, sjön :).
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
« Svar #7 skrivet: 15 november 2018, 17:40:35 »
Hej

Det er jo helt vanvittigt så brede de er, super billeder fra havnen i Malaga.  :D
Den tur kunne jeg også godt tænke mig, at være med på, Men var billeterne ikke dyre ?

Hilsen Carl

« Svar #8 skrivet: 15 november 2018, 18:10:08 »
Citera
Det tok totalt 10 timer å få klarert 5,500 pax og 2,200 crew gjennom immigration, det vil si at vi ble snytt for en dag av cruiset.. amnge som ikke var så happy for det.  ;D
Något som rederiet nog inte kan påverka allt för mycket snarare amerikanska myndigheter som vill ha det så. /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 15 november 2018, 18:36:24 »
Knappast erfarenhet men definitivt en åsikt: Personlig kunde jag aldrig tänka mig att ha en hytt "mot promenaden" (finns ju också bl.a. på färjorna COLOR MAGIC och COLOR FANTASY)   :(. Det är ju inte utsikt, det är ju insyn  :P. Till och med hellre insides hytt. Utsikt vill jag ha för att se väder, dagsljus, sjön :).

Men på Color Magic och Fantasy finns det inga balkonghytter mot promenaden, endast fönsterhytter. Tänkte på skillnader i pris på balkong mot promenaden respektive mot havet. Vad jag kan tolka utifrån bilderna i denna tråd, så ser det ut som att taket över promenaden är öppet? Då kommer det ju in naturligt med ljus.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #10 skrivet: 15 november 2018, 23:13:13 »

Men på Color Magic och Fantasy finns det inga balkonghytter mot promenaden, endast fönsterhytter. Tänkte på skillnader i pris på balkong mot promenaden respektive mot havet. Vad jag kan tolka utifrån bilderna i denna tråd, så ser det ut som att taket över promenaden är öppet? Då kommer det ju in naturligt med ljus.
Aha! Ja, det blir något annat. På COLOR MAGIC och COLOR FANTASY (och antar jag också på Silja Tallink-färjorna med galleria/promenad) är detta ett slutet rum, som också gedr upphov till bullerstörningar før dem som har hytter mot det. :)
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 16 november 2018, 07:22:12 »

Aha! Ja, det blir något annat. På COLOR MAGIC och COLOR FANTASY (och antar jag också på Silja Tallink-färjorna med galleria/promenad) är detta ett slutet rum, som också gedr upphov till bullerstörningar før dem som har hytter mot det. :)
[/quote]

Aldrig upplevt några bullerstörningar de flertal gånger på Silja Line i promenade hytt. De enda gånger som det möjligtvis kan låta lite är vid ombordstigning och vid avgång då ett band brukar spela vid scenen på promenaden. Vid nyårskryssningar strax innan och vid 12 slaget. Ballongutsläpp och nedräkning till det nya året. Inte ens hissarna har låtit när jag bott precis bredvid dem. Så nej, på vinterhalvåret åker jag gärna i denna hyttkategori. Trevligare att se människor än mörker :)

På Color Magic upplevde jag inte heller några störningar i denna hyttkategori.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #12 skrivet: 16 november 2018, 15:39:46 »
För bara någon månad sedan reste jag Oslo- Kiel- Oslo med Color Line. Jag var i Hamburg på jobb några dagar så det blev ena båten ned och den andra upp. Men ett par inlägg längre upp i tråden står det om hytter med fönster mot Arkaden. Något som jag måste kommentera med minne av en av de resorna. Minns inte om det var ner- eller uppresan - men i vart fall. Jag satt ute i Arkaden vid den puben som påminner om en normal Engelsk pub. Där spelade och sjöng en väldigt kompetent "gittarkliare" och jag sopade i mig pilsnerdricka.

MEN - när man lyfte blicken några meter opp på andra sidan av Arkaden så var det ett hyttfönster där man kunde se rätt in. Och "insikten" var ganska trevlig. Där var det en flock med ungjäntor som drack alkoholhaltiga drycker och rörde sig fram och tillbaka framför fönstret. Det som förbättrade "ut-" förlåt "in-sikten var att de var för att säga det diplomatiskt - "lättklädda". Och för en gammal pensionerad gubbe är det naturligtvis trevligt att se lättklädda unga damer och dra sig till minnes ungdomens glada äventyr. Även om man egentligen kvalificerar till epitetet "ful gubbe". Men till mitt försvar vill jag påstå att jag var inte ensam om att få svårt att slita blicken från just det fönstret. Vill nog påstå att en hel pub glodde så mycket man kunde. Till och med trubaduren fann en lämplig låt till stora ovationer.
« Senast ändrad: 16 november 2018, 15:42:17 av Donkeyman »
« Svar #13 skrivet: 16 november 2018, 18:39:12 »

Immigration var inte huvudanledningen till anlopet i Cape Canaveral.
Huvudanledningen var att fa gjort Port State controllen innan fartyget ankom Miami. Det var helt sakert aven PSC'n som var anledning till att allt tog 10 timmar.
[/quote]

Både immigration og Port State kontrollen med kystvakten var grunnen til at vi gikk til Port Canaveral først.
Crew var i immigration fra 4:15-07:30 og pax fra 07:30-14:00. Det var kun 3 skranker for non-us, og 7 skranker for amerikanere. Derfor tok det så lang tid.  ;)

Hej

Det er jo helt vanvittigt så brede de er, super billeder fra havnen i Malaga.  :D
Den tur kunne jeg også godt tænke mig, at være med på, Men var billeterne ikke dyre ?

Hilsen Carl
Kan virkelig anbefales, og billetten var ikke dyr i forhold til antall dager ombord.
« Svar #14 skrivet: 16 november 2018, 18:57:24 »
För bara någon månad sedan reste jag Oslo- Kiel- Oslo med Color Line. Jag var i Hamburg på jobb några dagar så det blev ena båten ned och den andra upp. Men ett par inlägg längre upp i tråden står det om hytter med fönster mot Arkaden. Något som jag måste kommentera med minne av en av de resorna. Minns inte om det var ner- eller uppresan - men i vart fall. Jag satt ute i Arkaden vid den puben som påminner om en normal Engelsk pub. Där spelade och sjöng en väldigt kompetent "gittarkliare" och jag sopade i mig pilsnerdricka.

MEN - när man lyfte blicken några meter opp på andra sidan av Arkaden så var det ett hyttfönster där man kunde se rätt in.
Just precis! :o