Sjoens helt
« skrivet: 09 november 2018, 11:05:59 »
Jag har haft det stora nöjet att sedan midsommar läsa hela serien om skogsmatrosen Halvor Skramstad fra Rena. Att serien är skriven av en i själen äkta sjöman, det lyser igenom på varje av de nära 4000 sidor verket omfattar. Jon Michelet har inte bara skrivet, utan också undervisat, om livet ombord i dåtidens fartyg. Ibland kan jag tycka att detaljbeskrivningarna blir på en för låg nivå, men då tänker jag på de som boken är skriven för, de efterlevande. För häri ligger, anser jag, storheten i verket. Jag hör nästan det rytmiska ljudet från trippelkompoundmaskinen när de ligger ute i sjön och pyset från steamvincharna i hamn. De familjer där någon anhörig levt med trauman från kriget som de aldrig önskat att berätta om. Sista delen , Krigerens hjemkomst, tyckte jag inledningsvis inte var lika intressant som de tidigare. Beskrivningen av kriget borta i Asien höll inte samma klass som tidigare. Men så fel jag fick, beskrivningen av Halvors kamp när han väl kom hem grep mig. Kampen mot oförstående människor och myndigheter, men mest hans kamp mot alkoholen. Jag känner igen våndan, inte för egen del, men andra i min närhet.
Författaren har också, enligt mitt förmenande, gjort en forskargärning. Hans grävande i dokumenten och handlingarna om turerna kring Nortraships hemliga fond, är imponerande. Hur han orkade genomföra detta och skriva sista boken är i sig ett hjältedåd. Jag vill verkligen rekommendera detta bokverk. För svenska läsare så kan jag också rekommendera bibliotekens service. Jag behövde aldrig vänta på någon del mer än en vecka, förutom den sista, som jag fick vänta på tills dess den släpptes av förlaget.
SV: Sjoens helt
« Svar #1 skrivet: 09 november 2018, 23:14:37 »
Vad heter bockerna?
Och hur manga delar ar det?