*
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #15 skrivet: 13 november 2018, 16:08:11 »
Helge Ingstad har sjunkit.Dom stödkättingar man försökt säkra fregatten med höll inte utan brast och nu syns bara en liten del  av fregatten.
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #16 skrivet: 13 november 2018, 18:38:16 »
Helge Ingstad har sjunkit.Dom stödkättingar man försökt säkra fregatten med höll inte utan brast och nu syns bara en liten del  av fregatten.

Nu var inte fregatten säkrad med kätting. Man hade använt 10 st 50mm wire där ögonen låsts med några få wireklämmor. Hur dessa var kopplade i själva fartyget vetes ej. Däremot var landänden bestående av järnrör som borrats ned i berget i all hast efter haveriet. Det framkommer inte heller hur man försäkrat sig om att wires var jämt uppspända.

Men det som rappporterats säger att man riggat upp de här tingen till ungefär midnatt. Men på morgonen upptäcker man att fartyget har ändrat postion och flera wires har brustit. Då kan man undra - var det inte folk närvarande under natten som observerade situationen eller gick alla till vila och återkom på morningen.

En sak är säker - till sådant här använder man kätting. Inte wire. "Runt hörnet" ligger dessutom Sotra ankarkättingfabrik som har mängder av kätting på lager. Men läser man vidare i eftermiddagens rapporter så får man intrycket av att "knekteriet" ansåg sig ha tillräcklig kompetens av bärgning och tackade nej till de rutinerade bärgningsföretag som också fanns på nära håll.

Hur som helst - oavsett vad som är sant och vad som är "tidningsankor" så är faktum att hela rasket har glidit ut på djupt vatten och sjunkit. Totalt sett har skattebetalarna redan förlorat si så där 5 miljarder spänn. Plus kostnader för undsättning, bärgning, reparation och så vidare. Bortsett från att man har en fregatt mindre.
« Senast ändrad: 13 november 2018, 18:39:57 av Donkeyman »
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #17 skrivet: 13 november 2018, 19:58:28 »
Här kan man lyssna på radiotrafiken före, under och efter kollisionen:
https://youtu.be/NYqGxbKF0AI
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #18 skrivet: 13 november 2018, 20:03:09 »
Å miste et skip beskrives som tungt av sjef for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes.

– Det å miste et fartøy er ufattelig trist, det er store verdier og mektig militærkapasitet, sier han.


Trist! Det er faen i meg en skandale! >:( :o
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #19 skrivet: 13 november 2018, 20:32:08 »
Det dom slår mig är vilken otroligt dålig, i brist på svensk term, situational awareness, de har på Helge Ingstad.

De säger kollision med okänt objekt när det borde vara tämligen klart vad de har kolliderat med.

Hur man med en fregatt, med alla dess sensorer, inte kan vara medveten om vad som finns i omgivningen är helt otroligt.

Lika otroligt är varför inte Helge Instad drar ner på farten när det börjar bli en närditiation med den oändligt mycket större Sola TS.

Känns inte som om norska marinen framstår i särskilt bra dager..........

Man kan också ifrågasätta hur lämpligt det är att ha norska som arbetsspråk på VHF......  Hur skall den, sannolikt icke norsktalande, besättningen på Sola TS kunna förstå kommunikationen mellan dem och Helge Instad?

*
SV: BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotore
« Svar #20 skrivet: 13 november 2018, 21:20:53 »
Båten har två  BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer. Är vidare data bekanta på de motorerna?

Finns en del att läsa om haveriet på https://www.aldrimer.no/

SV: BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotore
« Svar #21 skrivet: 14 november 2018, 00:19:20 »
Båten har två  BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer. Är vidare data bekanta på de motorerna?

Finns en del att läsa om haveriet på https://www.aldrimer.no/

En av de artiklar man finner pa sidan som lankats ovan visar en bild pa de vajrar man anvant. man ser omgaende att det ar amatorer som varit i farten da vajerlasen ar vanda lite hur som helst.
Ett korrekt utfort montage har alltid sadlen pa laset mot den arbetande delen av vajern medans bygeln pa laset skall ligga over den losa andan. Jag lankar till en liten instruktion har ocksa ifall Norska marinen nagonsin kommer i samma situation igen.  ;)

https://www.aldrimer.no/sjoforsvaret-ville-spare-penger-pa-bergingen/

https://www.owenduffy.net/rigging/bulldog.htm
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #22 skrivet: 14 november 2018, 08:24:05 »
Lostjenesten: – Tankskipet holdt normal kurs ut fra Stureterminalen
Råoljetankeren Sola TS holdt normal kurs ut fra Stureterminalen før den kolliderte med fregatten KNM «Helge Ingstad» natt til torsdag.

Dette bekrefter direktør for lostjenesten Erik Blom overfor VG.

Flere har påpekt at det over 60.000 tonn store tankskipet ifølge radarbilder holder en kurs som ligger langt vest i Hjeltefjorden. Skipet er på vei nordover i en fjord som har sin utstrekning nord-sør, og det er henvist til at en kurs som lå mer øst i fjordløpet ville være mer naturlig.


– Den måten som Sola TS gikk ut på, faller innenfor normal avgangsmåte ved avgang Sture, sier losdirektør Blom.

Han bekrefter overfor VG at det er losen som høres på lydloggen – hvor han gjentatte ganger advarer KNM «Helge Ingstad» og ber skipet endre kurs, før han til slutt slår fast:

– Det blir kollisjon her da.

Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS». Klokken 04.02 torsdag morgen gikk det galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. I rundt 17 knop krasjet fregatten rett inn i fronten på det 250 meter lange tankskipet.

Alt tyder på at krigsskipet hadde slått av AIS-en, som er det automatiske sporingssystemet.

Før kollisjonen var et faktum, ba losen på det tungt lastede tankskipet krigsskipet om å svinge unna gjentatte ganger. Det viser radarsignalene og lydloggen VG har fått tilgang på.

Første kontakt mellom skipene ble opprettet ett minutt før det smalt. Rett etter sier tankskipet til fregatten som kommer mot dem i 17 knop: «Ta styrbord med en gang».

Og senere: «Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig».

Beskjeden blir etterfulgt av 15 sekunder med stillhet på radiosambandet.

Siste forsøk fra losen lyder: «Helge Ingstad! Drei!».

Erik Blom sier til VG at det er vanlig å ta kontakt på norsk når man kaller opp norske skip.

– Dette er situasjonsbestemt. Kaller man opp et norsk fartøy, snakkes det som oftest norsk, sier han.


Kilde: VG
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
Tanker & fregatt i svår kollision: Amerikansk offiser ombord på HELGE INGSTAD
« Svar #23 skrivet: 19 november 2018, 10:21:44 »
En amerikansk offiser som var om bord på fregatten Helge Ingstad i forbindelse med et utvekslingsprogram, skal avhøres i etterforskningen.

Den amerikanske offiserens rolle om bord er et tema i politiets etterforskning, skriver Bergens Tidende. Offiseren var en av de 137 personene som befant seg om bord da fregatten kolliderte med tankskipet Sola natt til torsdag 8. november.

Før helgen bekreftet Forsvarsdepartementet overfor NTB at den amerikanske offiserer var om bord da de to skipene kolliderte. Lørdag bekreftet den amerikanske marinen det samme.

De som deltar i slike utvekslingsprogrammer, tjenestegjør normalt i om lag to år og regnes som fullverdige medlemmer av vertslandets marine.


Kilde: Dagbladet
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #24 skrivet: 21 november 2018, 02:07:47 »
Har ar en lank till en dansk sida for er som inte har nagra svarigheter att lasa och forsta danska:

https://ing.dk/artikel/fregatten-sank-med-raekke-verdens-mest-avancerede-maritime-vaaben-bord-222017#show_comments

Vi far se om vi vanliga dodliga sasmaningom kommer att fa ta del av haverirapporten eller inte men man kan undra hur det kommer sig att ett avancerat krigsfartyg med alla sensorer och radarbilder inte kan undga en stor tanker.
kanske var besattningen slutkorda efter en tuff ovning. Kanske tog de sig en benstrackare och slappnade av nar nastan var hemma igen. Vem vet? vi far som sagt vanta och se pa haverirapporten.
*
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #25 skrivet: 21 november 2018, 08:16:23 »
Enligt uppgifter i dansk media så skall de luxemburgregisterade kranfartygen Gulliver och Rambiz var på väg till olycksplatsen. De har en total lyftkapacitet om 7.300 ton vilket skall vara tillräckligt för Helge Ingstad som väger 5.000 ton och ligger på ca 20 meters djup. Fregatten kommer att lyftas så mycket att hon kan placeras på ett sänkbart tunglyftfartyg som sedan skall transportera henne till basen Haakonsvern. Vapen och ammunition kommer att tas av fartyget när det kommit till basen.
En amerikansk offiser som var om bord på fregatten Helge Ingstad i forbindelse med et utvekslingsprogram, skal avhøres i etterforskningen.

Den amerikanske offiserens rolle om bord er et tema i politiets etterforskning, skriver Bergens Tidende. Offiseren var en av de 137 personene som befant seg om bord da fregatten kolliderte med tankskipet Sola natt til torsdag 8. november.

Før helgen bekreftet Forsvarsdepartementet overfor NTB at den amerikanske offiserer var om bord da de to skipene kolliderte. Lørdag bekreftet den amerikanske marinen det samme.

De som deltar i slike utvekslingsprogrammer, tjenestegjør normalt i om lag to år og regnes som fullverdige medlemmer av vertslandets marine.


Kilde: Dagbladet
Det er tidligere kjent at amerikaneren tjenestegjorde på fregatten som del av et utvekslingsprogram, men Bergens Tidende får nå bekreftet at vedkommende var på broen under sammenstøtet.

Avisen skriver også at offiseren «var involvert i en opplæringssituasjon på broen». Ifølge Dagens Næringsliv var den amerikanske offiseren under opplæring som vaktsjef, under ledelse av en norsk offiser.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #27 skrivet: 23 november 2018, 20:20:12 »
Forsvaret bekrefter overfor VG at den estimerte kontraktsverdien for heving og transport til Haakonsvern er cirka 70 millioner kroner.

De påpeker samtidig at dette ikke inkluderer utbetalinger til de aktørene som dukke opp på stedet og hjalp til da ulykken skjedde, og som har støttet Forsvaret i etterkant.

Og det inkluderer naturligvis ikke milliardkostnaden ved å eventuelt kjøpe en ny fregatt – og nye våpen. Hvor store skader som er gjort på alt utstyret inne i KNM «Helge Ingstad», vil ikke bli klart før skipet faktisk er trygt oppe på land.


Kilde: VG
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #28 skrivet: 23 november 2018, 22:25:10 »
Forsvaret bekrefter overfor VG at den estimerte kontraktsverdien for heving og transport til Haakonsvern er cirka 70 millioner kroner.

De påpeker samtidig at dette ikke inkluderer utbetalinger til de aktørene som dukke opp på stedet og hjalp til da ulykken skjedde, og som har støttet Forsvaret i etterkant.

Og det inkluderer naturligvis ikke milliardkostnaden ved å eventuelt kjøpe en ny fregatt – og nye våpen. Hvor store skader som er gjort på alt utstyret inne i KNM «Helge Ingstad», vil ikke bli klart før skipet faktisk er trygt oppe på land.


Kilde: VG
Under alla omstandigheter sa blir det dyrt. Till och med mycket dyrt.
Vi far vara glada att ingen omkom eller blev allvarligt skadad.
Utifran liknande handelser med Amerikanska marinfartyg vet vi ju att en incident som denna leder till avsked, men hur ar det i vart vastliga broderland Norge? har eller kommer det ansvariga befalet fa fortsatt fortroende?
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #29 skrivet: 24 november 2018, 09:07:38 »

Under alla omstandigheter sa blir det dyrt. Till och med mycket dyrt.
Vi far vara glada att ingen omkom eller blev allvarligt skadad.
Utifran liknande handelser med Amerikanska marinfartyg vet vi ju att en incident som denna leder till avsked, men hur ar det i vart vastliga broderland Norge? har eller kommer det ansvariga befalet fa fortsatt fortroende?
Om jag uppfattat skriverierna riktigt så har det befäl som fanns ombord fråntagits rätten att föra befäl på marinfartyg. Men om det är tillfälligt eller permanent vet jag inte. Jag tror inte de får sparken. Så har ju kritik riktats mot trafikledningen på platsen, och dem är det ju inte Marinen som anställer.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020