*
Färjetrafik över Stora Bält
« skrivet: 05 november 2018, 00:20:44 »
En intressant film från slutet av epoken med färjetrafik över Stora Bält. https://www.youtube.com/watch?v=OU6PZB55SSk&fbclid=IwAR2KCz4coo-mx4c6KpVt4O3G90NM8WIPJ96gbDhTSjkXLkKPXYqiWRClino&app=desktop Känsliga människor varnas eftersom det endast talas danska i filmen.

SV: Färjetrafik över Stora Bält
« Svar #1 skrivet: 05 november 2018, 09:01:23 »
Meget interessant (og nostalgisk) film, og morsom kommentar.  ;)
Det var f.eks. nytt for meg at IC/3-togene kjørte inn i sporstopper ombord, som ga tilbakemelding om at koblingen var fullført.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #2 skrivet: 05 november 2018, 21:27:08 »
Jeg var 12 eller 13 år der storebæltsforbindelsen åbnede men jeg kan tydeligt huske de mange ture til Esbjerg med intercity toget når vi skulle besøge familien.

Dermed sagt så kan jeg ikke forestille mig hvordan Danmark kunne hænge sammen idag uden storebæltsforbindelsen.
« Svar #3 skrivet: 05 november 2018, 21:54:48 »
Jeg var 12 eller 13 år der storebæltsforbindelsen åbnede men jeg kan tydeligt huske de mange ture til Esbjerg med intercity toget når vi skulle besøge familien.

Dermed sagt så kan jeg ikke forestille mig hvordan Danmark kunne hænge sammen idag uden storebæltsforbindelsen.
Storebælts-overfarten var et begreb. Selv Storebæltskaffen var et begreb. Jeg husker et fjersynsprogram på DR hvor et panel fikk blindteste en sort væske. Der var ingen der gættede på at det var kaffe! Det var kaffe fra Storebæltsfærgerne. Måske lidt slemt af DR overfor DSB.

Nei, det er også vanskelig at tænke sig Øresund idag uden Øresundsforbindelsen. Men jeg må erkænde at når vi som studenter fra Lund tog båden over fra Malmö til Havnegade, 90 minutter med restauration ombord, så var det noget andet end at gå på et tog, der tager 40 minutter fra Malmö C til København H. Men vi måtte altid passe på at nå sidste båd hjem, selv om den siste kro i Nyhavn lukkede samtidigt med at den første åbnede. Helst sku' man nå næst sidste båd sådan at man også nåede sidste tog fra Malmö til Lund, og så passe på at man ikke sovnet før Lund og vågnede i Eslöv. Idag kører jo togene hele døgnet.

Storebæltsforbindelsen har jo dog ikke kun lukket Korsør - Nyborg- og Halsskov - Knudhoved-overfarterne men også f.x. Århus - Kalundborg-overfarten, som var en meget comfortabel forbindelse, i det mindste så længe PEDER PAARS og NIELS KLIM sejlede, indtil Folketinget tvang DSB at skifte dem ud med URD og ASK.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019