*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« Svar #15 skrivet: 21 november 2018, 18:11:55 »
2 dagar kvar innan Silja Serenade avgår från Helsingfors  :)
Kommande
Independence Of The Seas 2019

God Jul och Gott Nytt År!
« Svar #16 skrivet: 21 november 2018, 19:31:07 »
Vet inte om detta är en nyhet då jag inte kryssat med Silja Serenade på ett tag, men en designbutik med lite spansk inriktning

https://www.tallinksilja.com/silja-serenade-renewal

Den butiken kom väl vid förra uppgraderingen? Man har inte ändrat något på hemsidan ännu när det gäller vad som finns ombord på Serenade.

//R
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 21 november 2018, 20:15:19 »
Vet inte om detta är en nyhet då jag inte kryssat med Silja Serenade på ett tag, men en designbutik med lite spansk inriktning

https://www.tallinksilja.com/silja-serenade-renewal

Den butiken kom väl vid förra uppgraderingen? Man har inte ändrat något på hemsidan ännu när det gäller vad som finns ombord på Serenade.

//R

Aha, ok. Bara åkt mes Symphony de senaste resorna, ett tag sedan jag rest med Serenade.
Kommande

« Svar #18 skrivet: 22 november 2018, 18:11:50 »
För er med Facebook, så ligger en film ute på finska sidan.

https://www.facebook.com/siljalinesuomi/videos/314901202665744/

//R
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 22 november 2018, 18:19:35 »
För er med Facebook, så ligger en film ute på finska sidan.

https://www.facebook.com/siljalinesuomi/videos/314901202665744/

//R

Intressant, tackar för den  :)
Kommande

« Svar #20 skrivet: 24 november 2018, 08:00:54 »
Finns inredningsbilder nu från hur resultatet blev på Instagram om man söker på #siljaserenade.  Inte så många ännu, men några i alla fall.

Man gjorde inte om Puben i aktern som på systern, utan verkar ha behållit grunden och bara bytt möbler och gjort den mer modern, svårt att se på bilderna om man har tagit fram fönstren igen som varit gömda bakom en vägg.

//R
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 24 november 2018, 20:33:15 »
Ser fint ut, en kryssning lockar!  Först blir det en kryssning med Amorella.
Kommande

« Svar #22 skrivet: 24 november 2018, 21:09:56 »
Jag har två frågor

Ettan

Någon som vet vad som händer på GALAXY under sin period

Kryssade under veckan och tyckte hon var allmänt fräsch på insidan därav min fundering på vad dem skall göra när hon var i gott skick

Tvåan

Vart dockar hon
« Senast ändrad: 24 november 2018, 21:12:12 av Danicagbg »
« Svar #23 skrivet: 25 november 2018, 09:37:28 »
Jag har två frågor

Ettan

Kryssade under veckan och tyckte hon var allmänt fräsch på insidan därav min fundering på vad dem skall göra när hon var i gott skick

Färjor skall väl i hvilket fall som helst på vsarvsöversyn med jämna mellanrum. På Kungsleden (Trelleborg – Saßnitz) var det på 60- & 70-talet två gånger om året, nu är det väl c:a en gång om året. Det skall knackas rost och målas, om inte annat, där man inte kommer åt när färjan är i trafik. Man ser säkert över saker i maskinrummet också.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #24 skrivet: 25 november 2018, 10:37:05 »

Fastlane
« Svar #25 skrivet: 25 november 2018, 11:47:38 »
Jag har två frågor

Ettan

Färjor skall väl i hvilket fall som helst på vsarvsöversyn med jämna mellanrum. På Kungsleden (Trelleborg – Saßnitz) var det på 60- & 70-talet två gånger om året, nu är det väl c:a en gång om året. Det skall knackas rost och målas, om inte annat, där man inte kommer åt när färjan är i trafik. Man ser säkert över saker i maskinrummet också.
Då hoppas de på en mild januari då för målning i en varja vinter kan bli problematiskt
« Svar #26 skrivet: 25 november 2018, 14:55:52 »

Då hoppas de på en mild januari då för målning i en varja vinter kan bli problematiskt
Som ju i och för sig CROWN SEAWAYS fick erfara.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #27 skrivet: 25 november 2018, 18:08:46 »

Som ju i och för sig CROWN SEAWAYS fick erfara.

Låter som du har en spännande historia? :-)
« Svar #28 skrivet: 25 november 2018, 22:45:29 »
Jag har två frågor

Ettan

Regulations on Dry docking
The  question  that  is  frequently  asked  is  whether  it  is  mandatory  to  dry dock  a  ship on  a  regular basis.  The  answer  is  yes  and  it  is  in  accordance   with  cargo  ship  safety  construction rules  based  on  the  1974  SOLAS  regulations. The  rules  state that  cargo  ships  have  to be  dry docked  twice  in  an  interval  of   five  years  with  the  interval  between  consecutive  dry dockings  being  not  less than  two  years  and  not  more  than  three  years.  The  classification  societies  have interpreted  this rule by  providing  a  regular  interval  of   thirty  months  with  a  window  period  of  + or –   six  months  from  the  anniversary  date  so  as  to  suit  this  requirement.

Hela texten gar att lasa har:

https://dieselship.com/marine-technical-articles/marine-engineering-knowledge-general/drydocking-of-ships/dry-docking-cargo-ships-complete-information/
*
« Svar #29 skrivet: 28 november 2018, 08:08:26 »
I tisdagens Ålandstidning finns en artikel som hänvisar till finska Iltasanomat om att Silja Serenade var "halvfärdig" när hon avgick från H:fors i fredags. Avgången senarelades med tre timmar men tydligen utan att upplysa resenärerna. Passagerarna fick sitta i terminalen och i bilarna men de som satt i bilkön fick en flaska vatten. Väl ombord så var många utrymmen "halvfärdiga", mattor och lister saknades, hissarna var fyllda med skräp, inga städare syntes till etc. Nattklubben öppnades aldrig. Kommunikationschefen Nöjd(!) säger att man skall ta ställning till om man ytterligare skall kompensera passagerarna eller om de förfriskningar som man bjöd på ombord skall anses vara tillräckligt.