Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« skrivet: 01 november 2018, 10:26:56 »
Idag har Tallink publicerat sin kvartalsrapport för årets viktigaste kvartal juli-oktober:

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=861468&messageId=1083921

Vinsten hålls alltså ganska nära fjolårets nivå. Bortfallet av Viking FSTR på Hel-Tal, och tillkomsten av fler turer med Eckerö Finlandia, och därtill lite högre bunkerpriser, verkar ha tagit ut varandra, vad gäller påverkan på Tallinks resultat.
SV: Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« Svar #1 skrivet: 01 november 2018, 12:30:57 »
Lite lustigt att man jämför med balansräkningen från den sista september 2017 i sammanfattningen, men med den från sista december 2017 lite mer detaljerat. Blir lite rörigt...

Hur som helst är det ju tydligt att man nu, efter försäljningen av Superfastarna, har ett tämligen stort investeringsutrymme jämfört med för et år sedan. Och då bör man komma ihåg att det inte var särskilt dåligt då heller.

Det bör alltså gå utmärkt att beställa ytterligare ett fartyg, utöver det man nu beställt för Tallinn-Helsingfors.
*
SV: Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« Svar #2 skrivet: 01 november 2018, 14:12:05 »
Två LNG färjor specialanpassade för Stockholm-Åbo kommer nog så småningom. Star Isabelle och Romantika lär försvinna..
SV: Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« Svar #3 skrivet: 08 november 2018, 23:39:21 »
Två LNG färjor specialanpassade för Stockholm-Åbo kommer nog så småningom. Star Isabelle och Romantika lär försvinna..

Det lär nog vara den enda vägen att gå om man vill hålla sig kvar på Åbo-linjen på 2020-talet. Star kunde dock fungera som fraktfärja på Nordsjö-Muuga när Helsingfors stad lär förbjuda trafik in och ut Västra hamn med långtradare som har äldre teknik med större utsläpp.