*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Celebrity Edge levererad
« Svar #15 skrivet: 05 december 2018, 18:49:49 »
Ser fin ut på insidan, men inte utsidan i mitt tycke. Intressant med IKEA möbler i hytten. Har en likadan byrå som de visar på bilden, fastän jag har i brunt träslag.
Kommande
Independence Of The Seas 2019

God Jul och Gott Nytt År!
« Svar #16 skrivet: 05 december 2018, 18:57:20 »
Ser fin ut på insidan, men inte utsidan i mitt tycke. Intressant med IKEA möbler i hytten. Har en likadan byrå som de visar på bilden, fastän jag har i brunt träslag.
Är det stäven Du reagerar mot? Ser ut att vara mode just nu, precis som för etthundratjugo år sedan. Personligen tycker jag nog att det modet, som en omväxling, är ganska OK.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #17 skrivet: 05 december 2018, 19:01:08 »
Jag tycker hon ser fräck ut utvändigt och skiljer sig lite granna från övriga lådor som dykt upp senaste tiden. Även inredningen av det jag sett ser bra ut, är lite skeptiskt till den här lösningen med veranda istället för balkong bara. Tycker det blir lite instängt och sen verkar man i sittläge sitta och titta rakt på balken.

//R
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 05 december 2018, 19:46:00 »
Är det stäven Du reagerar mot? Ser ut att vara mode just nu, precis som för etthundratjugo år sedan. Personligen tycker jag nog att det modet, som en omväxling, är ganska OK.

Ja precis. Inte den snyggaste. Jag uppskattar den som är lite äldre. Men kanske är en vanesak för ögat också. Uppskattar Solstice  klassens design mycket som helhet, både invändigt och utvändigt liksom Millenium klassen.
Kommande

*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 05 december 2018, 19:47:25 »
, är lite skeptiskt till den här lösningen med veranda istället för balkong bara. Tycker det blir lite instängt och sen verkar man i sittläge sitta och titta rakt på balken.

//R

Håller nog med om balkongen, men måste prova först.
Kommande

« Svar #20 skrivet: 05 december 2018, 20:12:21 »

Den raka stäven var ok på fartyg för hundra år sedan, när fartygen i övrigt hade ett längre förskepp och lägre överbyggnad som ändå gav fartygen en balanserad profil. Men att sätta en rak stäv på ett fartyg som Edge som redan är väldigt mycket "låda" gör att hon ser ut som en oerhört ful klumpeduns. Ett exempel på snygg design är däremot stäven på QM2.
« Svar #21 skrivet: 05 december 2018, 20:25:44 »

Den raka stäven var ok på fartyg för hundra år sedan, när fartygen i övrigt hade ett längre förskepp och lägre överbyggnad som ändå gav fartygen en balanserad profil. Men att sätta en rak stäv på ett fartyg som Edge som redan är väldigt mycket "låda" gör att hon ser ut som en oerhört ful klumpeduns. Ett exempel på snygg design är däremot stäven på QM2.

Vad är tanken med rak stäv? Att fartyget ska klyva sjön/vågorna istället för att bryta sig igenom dom?

Och just stäven passar inte EDGE, det kan jag hålla med om.

//R
« Svar #22 skrivet: 05 december 2018, 21:35:28 »

Det är ju inte den raka stäven som har kommit tillbaka, utan det ännu äldre modet, med stäven som skjuter framåt-nedåt. Det är väl en smaksak, jag störs i så fall mer av alla kryssningsfartygs balkonger, som fullständigt förstör skeppssidorna estetiskt, för att inte tala om akterskeppen.

QUEEN ELIZABETH 2 är ett av de vackraste, närmast tidlösa skepp som någonsin byggts. ;) Det är inte QUEEN MARY 2.
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #23 skrivet: 05 december 2018, 23:01:48 »
Infördes inte den designen med dreadnoughts på huvudsakligen på slagskepp och kryssare och försvann efter WW1?

*
« Svar #24 skrivet: 06 december 2018, 08:26:30 »
Citera
är lite skeptiskt till den här lösningen med veranda istället för balkong bara. Tycker det blir lite instängt och sen verkar man i sittläge sitta och titta rakt på balken.

Håller med. Vi åkte med MSC Preziosa för några år sen och hade då en balkonghytt med inbyggt räcke, placerad som nummer 3 eller 4 framifrån, och det är bara att konstatera att den kändes betydligt mer instängd än de vanliga balkonghytterna.

Citera
jag störs i så fall mer av alla kryssningsfartygs balkonger, som fullständigt förstör skeppssidorna estetiskt, för att inte tala om akterskeppen.

Håller inte med. Funktionen och friheten med att kunna på ut på en egen balkong när man kryssar på varmare breddgrader tycker jag är guld värd.

/ Marre
« Svar #25 skrivet: 06 december 2018, 10:08:38 »
Infördes inte den designen med dreadnoughts på huvudsakligen på slagskepp och kryssare och försvann efter WW1?
Stämmer att den försvann efter första världskriget, men var inte förbehållen marinfartyg, utan fanns även på passagerarbåtar. Ett exempel var RINGERIKE från 1904 på insjön Tyrifjorden (som alltså inte är en fjord) i Norge.
Planlagte fergereiser:
« Svar #26 skrivet: 06 december 2018, 10:38:57 »
När det gäller balkonger, så tror jag inte dessa stora kryssningsfartyg skulle vara snyggare utan med den design dom har idag. Då måste man ändra designen helt och återgå till klassiska linjer.
Lådorna blir ju snyggare med balkonger eftersom dom tillför mycket glas. Hur skulle dessa lådor se ut utan balkonger? Tror inte alls det skulle se bättre ut.

//R
« Svar #27 skrivet: 06 december 2018, 10:46:07 »

Jag störs i så fall mer av alla kryssningsfartygs balkonger, som fullständigt förstör skeppssidorna estetiskt, för att inte tala om akterskeppen.

Håller inte med. Funktionen och friheten med att kunna på ut på en egen balkong när man kryssar på varmare breddgrader tycker jag är guld värd.

/ Marre
Jag har inte yttrat mig om funktionen och friheten som passagerare, endast om det rent estetiska. Alla dessa balkonger får kryssningsfartygen till att se ut som förortsbostadslängor på ett skrov.
Planlagte fergereiser:
« Svar #28 skrivet: 06 december 2018, 11:24:53 »
Stämmer att den försvann efter första världskriget, men var inte förbehållen marinfartyg, utan fanns även på passagerarbåtar. Ett exempel var RINGERIKE från 1904 på insjön Tyrifjorden (som alltså inte är en fjord) i Norge.

Ordet rammstäv har jag hört i samband med Skärgårdsångaren S/s Viktoria samt den tidigare mälarångaren S/s Hillersjö (senare S/s Hesselby och efter försäljning till Åbo blev S/s Toimi . Ursprunget påstås komma från militära fartyg som kunde ramma fientliga fartyg och orsaka dem betydligt större skador nere vid vattenlinjen utan att den egna stäven tar någon större skada.
« Svar #29 skrivet: 06 december 2018, 12:26:29 »

Ordet rammstäv har jag hört i samband med Skärgårdsångaren S/s Viktoria samt den tidigare mälarångaren S/s Hillersjö (senare S/s Hesselby och efter försäljning till Åbo blev S/s Toimi . Ursprunget påstås komma från militära fartyg som kunde ramma fientliga fartyg och orsaka dem betydligt större skador nere vid vattenlinjen utan att den egna stäven tar någon större skada.

Redan antikens fartyg hade rammstäv

https://en.wikipedia.org/wiki/Trireme