Norge och batterfarjor
« skrivet: 01 november 2018, 01:36:38 »
Ar 2021 beraknar man i Norge forfoga over 70 styck batteridrivna farjor.
Tror nog att man i vart vastliga broderland ar varldsledande pa detta.

https://sysla.no/maritim/tirsdag-verftet-som-vant-norled-kontrakten-har-aldri-bygget-en-ferge/
SV: Norge och batterfarjor
« Svar #1 skrivet: 01 november 2018, 11:00:38 »
Även Sverigetrafiken till Strömstad får en hel del batterier till våren! Color Hybrid får ca 65-70 ton batterier inklämda i 180 kvadratmeter batteriutrymmen under däck.
 
https://sysla.no/maritim/batteribonanza-skal-de-inn-med-70-tonn-batteri/
SV: Norge och batterfarjor
« Svar #2 skrivet: 01 november 2018, 11:27:12 »
SV: Norge och batterfarjor
« Svar #3 skrivet: 01 november 2018, 11:29:24 »
Det är väl ganska klart att batteridrift är en bra affär för enkla vägfärjor i dagens läge. Sedan är det förstås en fråga om hur många man har och när läge uppstår att byta ut eller konvertera befintliga färjor.
SV: Norge och batterfarjor
« Svar #4 skrivet: 01 november 2018, 12:15:29 »
Sverige har dessutom haft en förkärlek att bygga vägar och järnvägar över våra inre vattenvägar så att behovet av färjor som korsar dessa vattenvägar är numera ungefär lika stort som möjligheterna att använda dem för annan seriös sjöfart förbi broarna. Broarna som byggts är oftast relativt låga och sällan öppningsbara.