Inlandsbanan miljardsatsar
« skrivet: 22 maj 2017, 12:38:58 »
Detta är ju ingen sjöfartssatsning men en satsning inom en substitutstjänst därmed lika intressant att följa. Inlandsbanan satsar nu i miljardklassen längs hela banan för att öka sin attraktionskraft som transportled. Inlandsbanan är ju lite av en slumrande livsnerv för inlandet. Den sträcker sig från Gällivare ner till Kristinehamn.
Man kommer presentera projektet på onsdag kl 11.

Vad innebär detta för sjöfarten? Finns det hot mot sjöfarten att gods tar järnvägen istället eller innebär det kanske en möjlighet för Vänern med mer gods att omlastas till båt? Kommer detta kunna avlasta E45? Elektrifiering? Nya transportmönster kanske...
Klart intressant att följa upp...

http://www.folkbladet.nu/1849964/historisk-miljardinvestering-pa-inlandsbanan
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 12:43:14 av kapstans »
Fredrik Ahlman
SV: Inlandsbanan miljardsatsar
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2017, 22:34:23 »
Är nog bara drömmar som det skall kastas bort utredningsmiljoner på. Ger som bäst några byråkrater jobb ett par år.
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2017, 00:26:42 »
Jag vet sedan tidigare att man har planer på kollektivtrafik på delar av sträckan samt att det tidigare lyfts fråga om nya tåg. Har för mig att det var nattåg. Detta på persontrafiksidan. Vidare har det funnits önskemål om en elektrifierad bana hela sträckningen men det är klart att det kostar.

Samtidigt öppnar det för mer gods och järnvägen skulle kunna avlasta primärt E45 och kanske också tvärgående vägar likaså. Alltså E45 är inte av standard man är van vid i södra Sverige.

Det pågår ju också ett projekt kring E12 korridoren Finland-Sverige-Norge. Jag tror att de har något stort att leverera i morgon. Dock intressant om det innebär möjligheter för sjöfart eller potentiella hot, vi får se...
Fredrik Ahlman
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2017, 05:18:26 »
Inlandsbanan är byggd som AMS-projekt och kommer aldrig att bli något annat än ett sådant. Spelar ingen roll för sjöfarten.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att åka banan någon gång. Men då skall det vara i sovvagn efter ånglok. Hoppas lite av pengarna går till nya vattenhästar.
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2017, 10:32:44 »
Inlandsbanan är byggd som AMS-projekt och kommer aldrig att bli något annat än ett sådant.

Nåväl, planer på att använda den som regelbbunden kollektivtrafik norr om Mora har kommit ganska långt, såvitt jag vet. Den har också använts (och används kanske fortfarande) för commerciell godstrafik. Det fanns ju till och med ett eget godstågsbolag på banan.
Spelar ingen roll för sjöfarten.
Det är riktigt!
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2017, 11:49:13 »
P4 Jämtland direktsänder om Inlandsbanan och den planerade investeringen

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6703347

Det australienska företaget Macquaire vill investera för att skapa en betydande godsled.
Fredrik Ahlman
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2017, 12:00:26 »
Vill de investera i inlandsbanan eller vill de bara låna ut pengar till staten till bättre ränta än statsobligationsränta?
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2017, 12:15:11 »
Inlandsbanan förvaltas ju av 15 kommunerna längs sträckan men jag tror staten äger banan. Naturligtvis sysslar ett investmentbolag/bank inte med välgörenhet utan att de vill ha avkastning på sin investering. Exakt upplägg är inte känt. De är stora på infrastruktur och har muskler att genomdriva något.
Blir satsningen verklighet kan ju godsströmmar förändras.
Fredrik Ahlman
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2017, 12:23:48 »
Det intressanta är ju om man vill få återbetalningen genom årliga bidrag från staten och kommunerna. Då är det bara ett lån, inget annat och skall räntesättas efter det.

Eller om det är inlandsbanans framtida kunder som förväntas betala av "investeringen", i så fall blir det en investering i inlandsbanan.

Frågan var självklart retorisk. Inlandsbanans kunder betalar nästan ingenting och kan självklart aldrig betala in en miljard.

Det man verkar vilja göra är att bluffa till sig bättre ränta (investmentbanken) respektive större bidrag (kommunerna).

Ett väldigt gammalt trick som vi får hoppas att staten inte går på en gång till...
Fredrik Ahlman
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2017, 12:57:43 »
Inlandsbanan förvaltas ju av 15 kommunerna längs sträckan men jag tror staten äger banan. Naturligtvis sysslar ett investmentbolag/bank inte med välgörenhet utan att de vill ha avkastning på sin investering. Exakt upplägg är inte känt. De är stora på infrastruktur och har muskler att genomdriva något.
Blir satsningen verklighet kan ju godsströmmar förändras.
Nej, jag tror faktiskt inte att staten äger banan längre. Frånsade inte Banverket sig ansvaret för den när den formellt "nedlades"?
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2017, 13:17:33 »
Som jag förstått saken ägs banan formellt av staten, något som SVT framhåller idag också, men då du Risberg är mer insatt än jag i järnväg är det möjligt att du har rätt. ( Se bakgrund/faktarutan). Anledningen till att jag lyfter ämnet här är just att det kan komma att ändra flöden. Tydligen räcker de 22,5 ton i axeltryck som banan klarar för näringslivets behov.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/klart-de-miljardinvesterar-i-inlandsbanan
« Senast ändrad: 24 maj 2017, 13:23:01 av kapstans »
Fredrik Ahlman
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2017, 13:47:00 »
Inlandsbanan har inte lagts ner, den har heller inte sålts, utan man har bara bytt förvaltare.

Om investmentbanken och kommunerna på riktigt velat investera i banan hade man säkert fått köpa den. Men det är man ju extremt tydliga med att tala om att man inte är intresserade av....
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2017, 13:59:18 »
Jag bedömer risken att staten eller kommunerna skulle gå in och investera i upprustning av inlandsbanan som mikroskopiskt små. Därmed är ju en lösning som denna en av få möjligheter. Frågan är hur upplägget kommer att se ut och hur stor del av avkastningen som hamnar hos den som investerar. Om man investerar flera miljarder så kommer man vilja få betydligt fler miljarder åter i långa perspektivet. Man ser ju ju den 2% ökningen per år som vägledande.

Det godset man nu vill åt går ju per båt och lastbil någon del eller hela sträckningen. Man är tydlig med att man inte enkom ser stocktransport utan också från gruvnäring. Stora hamnar som Narvik och nya planerade Malmporten finns ju uppe i norr.

Den interaktiva spårkartan ger ju lite upplysning om läge, omlastning etc.

http://inlandsbanan.se/utveckla/sparkartan
Fredrik Ahlman
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2017, 14:07:13 »
Men det hela är ju mycket enkelt. Det finns absolut ingen som helst avkastning. Intäkterna är inte i närheten av att ens finansiera driften. Allt är ett enda stort bidragshål. Således finns ingen annan finansiär än staten och ingen annan är heller möjlig.

Det enda den externa finansieren kan bidra till är olika former av lån till staten, men då skall dessa betalas med vanlig statsobligationsränta, inte ett öre mer.

Vem som betalar gör hela skillnaden, om lånet endast betalades av framtida kunder och helt utan statsbidrag vore skillnaden total. Då vore risken investeringsbanken och med den en för risken skälig avkastning.

Det här är ju bara en ploj som, faktiskt rent ut sagt usla, journalister basunerar ut.