Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« skrivet: 30 oktober 2018, 01:11:24 »
Enligt 'Cruise Industry News' sa kommer lyxmarknaden att oka med 139% fran dagens nivaer till 2027 baserat pa de bestallningar som just nu foreligger pa nya fartyg.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19829-luxury-cruise-market-expected-to-grow-by-139-percent.html

Enligt samma tidsskrift sa ar fler order att rakna med.

Aven Royal Caribbean kapar ju at sig en del av denna kaka. Dels med kopet av Silversea tidigare i ar men aven med nybygge for Celebritys Xpedition.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19861-royal-caribbean-s-expedition-program-is-high-yielding-and-growing.html
SV: Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2018, 01:16:50 »
Alla segment har ett tak, det gäller bara att man inte slår i det.
Fredrik Ahlman
SV: Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2018, 12:17:49 »
Alla segment har ett tak, det gäller bara att man inte slår i det.
Så sant, så sant. Og så kan man jo spørre seg om det virkelig er ønskelig at cruiseskipsfarten øker så markant. De store skipene med tusentalls passasjerer begynner å bli et problem for mange av de steder de anløper!
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2018, 08:46:30 »
Alla segment har ett tak, det gäller bara att man inte slår i det.
Så sant, så sant. Og så kan man jo spørre seg om det virkelig er ønskelig at cruiseskipsfarten øker så markant. De store skipene med tusentalls passasjerer begynner å bli et problem for mange av de steder de anløper!
Håller definitivt med!
Stockholm borde hålla en mer restriktiv linje mot de större fartygen. Många är för stora för Sandhamnsleden och tar därför omvägen via Furusundsleden där stränderna påverkats kraftigt av erosion. Stora delar av nyttotrafiken flyttar snart ut till nya hamnen Nolvik norr om Nynäshamn och Kappelskärs hamn är nyligen utbyggd. Ändå fortsätter de att skissa på nya farleder, trafikseparering och erosionsskydd i vår känsliga men fortfarande vackra skärgård för större kryssningsfartyg och färjor.

Jag hoppas att Hurtigrutens nya fartyg i rimlig storlek blir en hit. Med ett tredje och även fjärde(?) systerfartyg sprids nyheten ut på ett intressant sätt. Fler tillfällen att åka på premiärturer eller med ett nästan helt nytt fartyg på varierande och intressanta kryssningsdestinationer som kanske inte är möjliga med de större kryssningskolosserna. Ett samarbete mellan Hurtigruten och Birka vore ett spännande alternativ till stora jättarna. Kanske en femte syster ämnad för östersjön! ;-)