En reise turretur Trelleborg - Klaipeda i storm på Østersjøen
« skrivet: 28 oktober 2018, 19:05:30 »
Vekkerklokken ringer. Klokken er fire. Jeg står opp og ser at COPERNICUS for en gang skyld må anløpe fergeleie 4 i Trelleborg. TOM SAWYER er nemlig på inngående til fergeleie 2, og med den skal jeg reise til Klaipeda.

Fra jeg bestilte rundturen Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg for noen måneder siden har jeg fått tre e-poster om endrede avganger, to for Klaipeda og en for Trelleborg. Forskjellige opplysninger på TT-Lines' hjemmeside og billetten om hvor langt i forveien jeg måtte møte opp og hvor. Dagen før fikk jeg i terminalen "bekreftelse" på at jeg skulle møte opp i fergeterminalen litt før 5. Kommer til terminalen 4.40. Stengt! Klarer å ta meg inn i det ISPS-lukkede havneområdet og til bilinnsjekkingen. Når bussjåføren får høre at terminalen er stengt sier han at det er feil, og skal rapportere det videre.

Da jeg i skipets resepsjon sjekker inn tilbaketuren allerede sier resepsjonisten "De har valgt en uheldig avgang - det blir storm". "Herlig" svarer jeg. "Det er De nok den eneste som syns".

Vi avgår 6.10 - 40 minutter seint. Allerede ute fra innseglingen til Trelleborg begynner fergen å krenge, men oppfører seg pent i den grove sjøen. Vi går aldri over 16,9 knop.

Lugaren er som ventet (har reist med fergen noen ganger mellom Trelleborg og Rostock), ett håndkle, køyeseng, dog en liten sofa, ikke en kleshenger.

Så passerer vi Ystad og Skånes sydkyst. Utvalget i cafeterian er varmretter fra € 6.50 til € 12. Øl 3,60 €. Skipet er temmelig fullt, både med passasjerer og lastebiler. Vi er to landgangspassasjerer fra Trelleborg. Mange av lastebilsjåførene snakker russisk.

En relativt stor cafeteria på 6. dekk og en pytteliten "lounge" på 5. dekk utgjør de samlede passasjerrommene.

Ankomsttid til Klaipeda er 22.00 - vi ankommer ved midnatt (01 litauisk tid). Høyttalermeldingen ved ankomst er på litauisk, russisk og engelsk. Avgangen skulle ha vært 23.30 - blir 02 svensk sommertid (som akkurat da er 02 litauisk vintertid).

På tilbaketuren ruller skipet skikkelig og "stamper" også en god del, om det er fordi vi nå har vinden fra en annen retning eller været har blitt hardere vet jeg ikke. Jeg sover godt. Nå er skipet ikke fullt.

Etterhvert passerer STENA SPIRIT på vei fra Karlskrona til Gdynia foran oss. Nå begynner været å bli bedre og rullingen opphører nesten.

En overraskelse er at fra Klaipeda til Trelleborg har de ikke lov til å selge alkohol i shopen overhodet - på turen fra Trelleborg var det ikke noe problem. Så de seks flaskene Toscana-vin som jeg hadde tenkt å kjøpe til min 65-årsfeiring kan jeg bare glemme.

Til Trelleborg ankommer vi 17.45 istedenfor 17.00. SKÅNE ankommer like før oss. GRYF ligger i havnen. Høyttalermeldinger denne gang på tysk, svensk og engelsk. Nå er vi fem landgangspassasjerer. Jeg er, ikke forbausende, den eneste som reiser frem og tilbake. Så tar bussen meg til fergeterminalen og jeg går bare rett over gaten og er hjemme.
« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 19:16:10 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: En reise turretur Trelleborg - Klaipeda i storm på Østersjøen
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2018, 18:06:50 »
Tack för reseskildringen. Typiskt oss entusiaster att gå upp i ottan för att komma med en viss tur utan att ha ett egentligt behov av resan i sig. Är det obligatorisk hyttbokning? Låter lite långsamt annars att sitta i kafeteria och vilstol hela resan.
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2018, 20:05:18 »
Tack för reseskildringen. Typiskt oss entusiaster att gå upp i ottan för att komma med en viss tur utan att ha ett egentligt behov av resan i sig. Är det obligatorisk hyttbokning? Låter lite långsamt annars att sitta i kafeteria och vilstol hela resan.
Nei, og i og for seg trenger man jo ikke lugar på reisen fra Trelleborg til Klaipeda. Men jeg hadde (densamme) lugar begge veier. Derved kunne jeg gå til køys før avgang fra Klaipeda. Egentlig får du ikke lugar før en time etter avgang, men siden rutemessig avgang var 23.30 mens vi gikk 02, håper jeg at de som gikk på i Klaipeda ikke måtte vente til klokken 3 for å få sine lugarer. Tok en lur etter frokost i Trelleborg, som ble spist kl 5.15. - 6. Vilstoler finnes ikke. Kun alminnelige stoler av forskjellige typer, men ingen med nakkestøtte.
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #3 skrivet: 09 november 2018, 00:25:42 »
Hej! Det var en trevlig historia, tack för den! Visste inte att du bor i hamnen i Trellerborg(?) Nu förstår man bättre varför du ofta har så bra koll om olika färjelägen där. :)
« Svar #4 skrivet: 09 november 2018, 09:07:02 »
Hej! Det var en trevlig historia, tack för den! Visste inte att du bor i hamnen i Trellerborg(?) Nu förstår man bättre varför du ofta har så bra koll om olika färjelägen där. :)
Har just (för två veckor sedan) flyttat tillbaka till den lägenhet jag en gång växte upp i för fyrtio-femtio år sedan.
Planlagte fergereiser: