SV: Aurora av Helsingborg
« Svar #15 skrivet: 08 november 2018, 13:26:00 »
Får se om båten går  :D
Den var bra! ;) ;D
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #16 skrivet: 08 november 2018, 14:07:58 »
Jag tycker att namnet låter märkligt som marknadsföringsnamn. Det klingar helt enkelt dåligt.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att byta namn nu när både tysk-danska Scandlines och svenska Scandlines kommit under samma huvudägare, men det verkar ju som att man skall det.

Men som sagt, vi får se.
« Svar #17 skrivet: 08 november 2018, 14:53:59 »
Jag tycker att namnet låter märkligt som marknadsföringsnamn. Det klingar helt enkelt dåligt.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att byta namn nu när både tysk-danska Scandlines och svenska Scandlines kommit under samma huvudägare, men det verkar ju som att man skall det.

Men som sagt, vi får se.

Är du helt säker på att det är samma ägare till svenska Scandlines och HH ferreis som trafikerar Hborg - Hör linjen?
Enligt mina noteringar är det brittiska 3i group som är 100 % ensamma ägare till tysk - danska Scandlines rederiet. Och FS Ferries Holding Sarl är ensamma ägare till HH ferries rederiet som trafikerar rutern Helsingborg - Helsingör...

Thomas.E
« Svar #18 skrivet: 08 november 2018, 14:56:55 »

Men som sagt, vi får se.

Är du helt säker på att det är samma ägare till svenska Scandlines och HH ferreis som trafikerar Hborg - Hör linjen?
Enligt mina noteringar är det brittiska 3i group som är 100 % ensamma ägare till tysk - danska Scandlines rederiet. Och FS Ferries Holding Sarl är ensamma ägare till HH ferries rederiet som trafikerar rutern Helsingborg - Helsingör...

Thomas.E
Hvad annat än HH-färjorna är svenska Scandlines? Tysklandslederna betjänar ju Stena Line under eget namn.
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #19 skrivet: 08 november 2018, 15:27:18 »

Men som sagt, vi får se.

Thomas.E
Hvad annat än HH-färjorna är svenska Scandlines? Tysklandslederna betjänar ju Stena Line under eget namn.

svenska Scandlines är inget rederi utan det är ett varumärke som HH ferries har använt senaste åren...  Någon skrev att HH ferries har betalt någon form samarbetsavgift typ Franchise avgift till huvudägaren  Scandlines = Scandlines Holding Aps i Danmark.. Franchising är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas av (distribueras av) en oberoende näringsidkare mot en avgift till varumärkesägaren. Metoden kan användas inom praktiskt taget varje område av vårt näringsliv där försäljning av varor, tjänster eller service
finns.
Stena Line var tidigare svensk del ägare till Scandlines linjerna Sverige - Tyskland.. Sedermera sålde Scandlines Holding Aps i Danmark sin del av linjerna. Stena Line kunde om dom hade villat  fortsätta att använda varumärket Scandlines på franchise basis.. Men valde att införliva linjerna inom Stena Lines färjelinjer i norra Europa. 

Thomas.E
« Svar #20 skrivet: 08 november 2018, 20:00:16 »

svenska Scandlines är inget rederi utan det är ett varumärke som HH ferries har använt senaste åren...  Någon skrev att HH ferries har betalt någon form samarbetsavgift typ Franchise avgift till huvudägaren  Scandlines = Scandlines Holding Aps i Danmark.. Franchising är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas av (distribueras av) en oberoende näringsidkare mot en avgift till varumärkesägaren. Metoden kan användas inom praktiskt taget varje område av vårt näringsliv där försäljning av varor, tjänster eller service
finns.
Stena Line var tidigare svensk del ägare till Scandlines linjerna Sverige - Tyskland.. Sedermera sålde Scandlines Holding Aps i Danmark sin del av linjerna. Stena Line kunde om dom hade villat  fortsätta att använda varumärket Scandlines på franchise basis.. Men valde att införliva linjerna inom Stena Lines färjelinjer i norra Europa. 

Thomas.E
Scandlines var väl ursprungligen DSBs och SJs gemensamma "rederi" eller marknadsföringsnamn för just HH-färjorna, när man slog ihop LB-färjorna och DSB-färjorna, därfär att danskarna var missnöjda med att SJ kontrollerade 75% av trafiken, då de efter andra världskriget delade utgifter och inkomster fiffty/fiffty för DSB-färjorna, samtidigt som de genom Sweferries kontrollerade LB-färjorna.

Så hade tyska DFO og DSB en idé om att bilda ett gemensamt rederi med 40% tysk, 40% dansk och 20% svensk ägarandel. Rimligare hade väl möjligen varit 30% tysk, 40% dansk och 30% svensk andel. Så det var inte Sweferries intresserade av utan sålde sin verksamhet, Scandlines AB, till Stena Line, medan DSBs rederiverksamhet kallade sig Scandlines AS og DFO sig Scandlines GmbH, som tillsammans bildade Scandlines AG, med säte i Rostock, dansk VD och 50/50 ägande. Gemensam marknadsföring, också för de svenska färjorna, var Scandlines. Det var bara det att när pengar skulle sparas i Scandlines AG genom effektivisering så var plötsligt tyskarna statsanställda och ouppsägbara, så endast danskar avskedades. Den danske VD'ns bil hittades på Öresundsbron men VD själv hittades aldrig...  Så plötsligt var tyskarna inte intresserade av lederna till Trelleborg och sålde SASSNITZ till Stena Line, men gick samtidigt ut och hävdade att Trelleborg - Rostock-leden komme att nedläggas, hvilket ju inte alls skedde, utan leasingkontraktet för MECKLENBURG-VORPOMMERN övertogs också av Stena Line, som bytte hemmahamn på henne från Sassnitz till Rostock.
Planlagte fergereiser:
*
« Svar #21 skrivet: 08 november 2018, 21:05:16 »
Uppgiften om det nya namnet kommer från en ombordanställd person. Personen kan iofs ha dålig koll på ägarstrukturer etc och råkat snappa upp "Forsea" i fel sammanhang.
« Svar #22 skrivet: 08 november 2018, 21:42:41 »

Men som sagt, vi får se.

Thomas.E

När skulle 3i köpt dem? I mars hade de bara 35% kvar och First State hade 50,1 %

Huruvida kapitalfonden sedan använder samma holdingbolag för båda vet jag inte. Men det är, om det inte har ändrat sig sedan mars, samma fond som är huvudägare i båda rederierna.
« Svar #23 skrivet: 08 november 2018, 22:44:48 »
Tydeligvis er Scandlines HH ikke så kendt et brand på Helsingør-Helsingborg overfarten som Scandlines Geder-Rostock og Rødby Puttgarden. Jeg tænker at rederiet bakom, HH Ferries, vil benytte overgang til batteridrift til en relancering af rederinavnet og ny bemaling af færgerne. Jeg ser at i land er Scandlines logoet afmonteret på bygninger og nogle skiltetavler. Samtidig sejler Tyhco Brahe og Hamlet stadig i Scandlines farverne mens Mercandia VIII (tror jeg det er) sejler i HH Ferries farver.
« Svar #24 skrivet: 09 november 2018, 19:11:34 »
Det nya namnet på traden ska tydligen vara FORSEA

:-\

Bild finns här
https://www.helsingordagblad.dk/2018/11/09/til-lykke-finn-du-har-vundet/
« Svar #25 skrivet: 10 november 2018, 00:20:48 »
Jag får NAUSEA.  :D
« Svar #26 skrivet: 10 november 2018, 09:48:11 »
Det nya namnet på traden ska tydligen vara FORSEA

:-\

Bild finns här
https://www.helsingordagblad.dk/2018/11/09/til-lykke-finn-du-har-vundet/

Länken till den nya internet sidan https://www.forsea.se/

En jämförelse mellan internet sidan Scandlines.se och www.forsea.se.  På www.forsea.se  är bokning av enskild biljett resa Gedser - Rostock och Rödbyhavn - Puttgarden är borttagen, endast kombinations biljetter.. 

Söker man kombinations bookning  på Scandlines.se så länkar sidan till den nya internet sidan https://www.forsea.se/

Nyhet på www.forsea.se . Det finns kombinations biljett med resa över Stora Bälts bron...

Thomas.E

« Senast ändrad: 10 november 2018, 10:08:46 av Thomas.E »
« Svar #27 skrivet: 10 november 2018, 10:13:54 »
Ambitionen är det inget fel på, men namnet...
Forsea - ett ännu större stolpskott än AceLink!
Hur i hela friden tänkte man där. En total katastrof sett ur PR/Marknadsförings-perspektiv.
Kunde nog inte bli mycket sämre.
Älskar linjen och båtarna, men detta var ett riktigt bottennapp.

« Svar #28 skrivet: 10 november 2018, 16:30:38 »
Ambitionen är det inget fel på, men namnet...
Forsea - ett ännu större stolpskott än AceLink!
Hur i hela friden tänkte man där. En total katastrof sett ur PR/Marknadsförings-perspektiv.
Kunde nog inte bli mycket sämre.
Älskar linjen och båtarna, men detta var ett riktigt bottennapp.
Ja, det är mer än märkligt  :-\
Obegripligt, faktiskt ....
Namnet ger inga associationer alls uppe i skallen. Varken positiva eller negativa.
Namnet AceLink osade åtminstone ambition, även om båtarna var totalt felcastade för linjen.
« Svar #29 skrivet: 11 november 2018, 01:32:42 »
Enligt ett reportage i SST (Svensk sjofarts tidning) sa gor man namnbytet for att starka(!) varumarket.
Mycket markligt, HH-ferries borde rimligtvis vara ett betydligt starkare varumarke.

https://www.sjofartstidningen.se/invigning-och-namnbyte-helsingborg/