*
Vad kostar biljetten?
« skrivet: 26 oktober 2018, 19:47:23 »
Satt och läste ett erbjudande från DFDS om en Oslokryssning från Köpenhamn med 60% rabatt.
Låter ju lockande så jag tittade vidare.
Priserna är enligt erbjudandet från 159:- per person beroende på hytt. Riktigt överkomligt tycker jag, så jag kollar erbjudandet närmre. Det visar sig att när jag går in på bokningssidan så kostar resan bara från 142:- per person. Gör ju inget att det är billigare. Men för att få köpa detta tillkommer en bokningsavgift online på 75:-, dvs 26% per person. Lyfter jag telefonen och bokar så tillkommer 150:-, dvs bokningsavgift tillkommer med mer än 50%!
Får man verkligen ange ett pris när det inte går att köpa resan för det priset? Visserligen skriver man ut att bokningsavgiften tillkommer men nog är det ärligare att skriva från 197:-/ person i 2-bäddshytt, för det är ju det man får betala.

TT-line är inte bättre. De brukar ange att det kostar tex 257:- /person inkl bil om man är fyra i bilen. Att man får betala det dubbla/ person och bil om man bara är 2 i bilen skriver man inget om. Och för att överhuvudtaget få köpa en biljett kostar det 140:- i serviceavgift om man bokar online. För vilken service då kan man ju undra.
I exemplet kostar resan inkl bil och fyra personer 1028:- om man reser en,två, tre eller fyra personer i bilen, plus en bokningsavgift på 149:-, dvs 1177:-.

Andra vanliga smyghöjningar av priset är att miljöavgift eller bränsletillägg tillkommer. Är vanligt på tex Polenfärjorna. Återigen, varför lägger man inte till det direkt på angivna biljettpriser?

Jag ser bara en anledning till dessa ”dolda” avgifter, nämligen att resan ska verka billigare än den i själva verket är.

Vad tycker ni om dessa biljett-tillägg? Jag förmodar att de är ganska vanliga överallt och det inte bara är färjelinjerna i sydsverige som har dessa.

/ Marre
SV: Vad kostar biljetten?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2018, 20:41:35 »
Det handlar ju om marknadsföring, det gäller att få dig på kroken. Lockpriser. Egentligen inte konstigare än att livsmedelsbutiken har lockvaror eftersom man vet att kunden inte enkom köper den varan. Den lönsamma biten för färjan ligger vanligen i godset och paxen är grädden på moset. Men visst synar man tillbud i sömmarna så dyker det ju vanligen upp en uppsjö tillägg. Avgifter och tillägg kan vara kostnader som går till en extern part, därtill variera över tid.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2018, 09:27:33 »
Jo, men nog hade det blivit ett ramaskri om du handlar några varor på ICA, extrapris eller ej, och sen betalar dessa i självbetjäningskassan och då får ett tillägg men en serviceavgift på tex 150:-, bara för att betala.

tror
/Marre
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2018, 09:59:24 »
Intressanta exempel. Undrar vad Konsumentverket anser om alla dessa tilläggsavgifter som tillkommer i efterhand?
Man kan anmäla ärenden till Konsumentverket för att få dem prövade om det finns ett allmänintresse tror jag.

Var det inte Sembo som blev fällt för något år sedan för att de annonserade Från-priser fast det inte gick att köpa produkten för just det priset?

Angående just miljöavgiften så skulle det inte förvåna mig om det finns någon regel som säger att den skall "tydliggöras" för konsumenten, men det vet jag inte. Och i så fall borde man uttrycka det som ett delbelopp av totalpriset och inte som ett tilläggsbelopp som tillkommer som en överraskning senare.
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2018, 11:22:29 »
Om de hade någon service hade jag kunnat betala för det, men oftast känns det som servicen är som sämst hos de rederi som tar ut dessa avgifter...

Polferries miljöavgifter låter ju mycket finare än vad de är... Bara för att de kör på bränsle med låg svavelhalt... Nej i detta fall tycker jag att det är bättre att kalla det bränsletillägg.
*
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2018, 12:59:46 »
Var det inte någon liknande diskussion i lågprisflyget barndom, att man var tvungen att redovisa totalpriset inklusive föygskatter och andra avgifter?
/Marre
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2018, 14:50:37 »
Iofs kan man ju konstatera att den trafik vi talar om här bedrivs inom SECA området och då kan man ju som rederi inte välja bort att köra på miljövänligt bränsle alt ha scrubber eller liknande. Men priset för det bränslet kan förstås variera över tid.
Andra avgifter kan vara kopplade till farleds/hamnavgifter eller liknande, då är det ju ett tillägg som egentligen inte hamnar i rederiets ficka utan någon annans.
Så det kan finnas fog för olika tillägg men givetvis skall det framgå till konsumenten.
Däremot bokningasavgifter för onlinebokning känns kanske "så där" medan personlig service kan motivera ett tillägg.
Fredrik Ahlman
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2018, 19:09:57 »
Jo, men nog hade det blivit ett ramaskri om du handlar några varor på ICA, extrapris eller ej, och sen betalar dessa i självbetjäningskassan och då får ett tillägg men en serviceavgift på tex 150:-, bara för att betala.

tror
/Marre
Bare vent, vi er på vei dit, særlig hvis vi avskaffer kontanter!
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2018, 18:03:34 »
Men det är väl lika sjuktmed det mesta. om man är kund någonstans får man en faktura som dom tar en avgift för för att man skall betala pengar till det bolaget. Borde väl ligga i deras egenintresse att skicka ut fakturor utan att kunden skall få betala för att betala sina räkning. Inte ens med autogiro slipper man alltid undan det ofoget./TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2018, 22:14:51 »
Boket nettopp billett på DFDS København - Oslo. Ikke nok med online-avgiften, i tillegg må man nu registrere seg, med passord og det hele. Jeg er så uutsigelig lei av alle disse transportselskaper, teatre og andre bedrifter som tror at de er verdens navle, som alle vil være "medlemmer" hos, og med et unikt passord, som man skal huske, og det kun for å kjøpe en skarve båt-, teater- eller hva det måtte være for billett. Jeg tok det opp med DFDS en gang, og da svarte de at det var for at det var enklere for meg å gjøre endringer og neste gang trengte jeg ikke å fylle ut personopplysninger. Overlat det til meg, takk! :( Det er ikke sikkert at det blir noen neste gang. >:(

Nei, takke til Den norske Opera, som ved siden av "registrer" har en knapp som heter "hopp over". ;D
« Senast ändrad: 29 oktober 2018, 22:19:00 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2018, 22:35:17 »
De här medlemsfunktionerna/kundklubb etc finns ju för att skapa en relation med kunden. De får din mail och vips får du erbjudanden. Det finns ju i stort sett inom alla verksamheter idag. Samtidigt så kanske man tjänar på det i längden då kunden av bekvämlighetsskäl återkommer till det bolag där man redan är registrerad i.
Fredrik Ahlman
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2018, 08:27:16 »
De här medlemsfunktionerna/kundklubb etc finns ju för att skapa en relation med kunden. De får din mail och vips får du erbjudanden. Det finns ju i stort sett inom alla verksamheter idag. Samtidigt så kanske man tjänar på det i längden då kunden av bekvämlighetsskäl återkommer till det bolag där man redan är registrerad i.
Ja, det skjønner jeg vel. Men jeg er ikke interessert i den relasjonen! Og det er jo det jeg påpeker, at det forekommer oftere og oftere. Det er det jeg kaller å se på seg som selv som Verdens navle. For svingende, jeg vil bare enkelt å greit ha en fergebillet, teaterbillett, vare eller hva det måtte være. For meg betyr det direkte kjøpmotstand når jeg møter slikt registreringshysteri. Jeg har ikke som hobby å huske ørten passord til alskens uinteressante firmawebsider!  >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Planlagte fergereiser:
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2018, 20:35:03 »
Ja alltfler har faktiskt alternativet online med "handla som oregistrerad gäst", kanske något att satsa på för att möta fler kundgruppers krav.
Fredrik Ahlman