*
Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 24 oktober 2018, 12:09:51 »
Nu tycks även finansiering säkrad för nybygget och en beställning kommer troligtvis före jul i år(2018) Siffrorna i övrigt visar plus men det enda orosmolnet är det stigande bränslepriserna,men det är ju lika för alla. Allt enligt Ålands Sjöfart..
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2018, 15:33:14 »
Artikel även i Sjöfartstidningen!
https://www.sjofartstidningen.se/wasaline-fortsatter-oka/

Ett sätt att minska bränsleförbrukningen vore väl att använda batterier som på Stena Jutlandica. Linjen Vasa-Holmsund har relativt långa hamntider som säkert lämpar sig väl för batteriladdning.
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2018, 06:06:41 »
Artikel även i Sjöfartstidningen!
https://www.sjofartstidningen.se/wasaline-fortsatter-oka/

Ett sätt att minska bränsleförbrukningen vore väl att använda batterier som på Stena Jutlandica. Linjen Vasa-Holmsund har relativt långa hamntider som säkert lämpar sig väl för batteriladdning.

Jo fast batterierna maste ju laddas nagonstans och oavsett om det gors med hjalp av fartygets egna generatorer eller om det gors via laddstation/landstrom vid kaj, sa kostar ju aven detta.
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2018, 08:52:27 »
Men för fartygsdrift slipper man elskatten och elnätskostnaden nästan helt, så mam betalar nog inte mer än ca 50 öre per kwh. (Som privatkund betalar man ca 2 kr per kwh.)

Å andra sidan, jämför man med privatpersoner, är oljeprodukter ännu extremare beskattade för dem. Så den som kör "industriellt" gör väl inte en riktigt lika stor vinst per kwh som en privatperson ändå.

Men man kan ju hinna ladda fler gånger per dag. Sammanfattningsvis är man nog ganska nära lönsamhet,  men allt hänger på batterikostnaden.
« Senast ändrad: 26 oktober 2018, 08:56:25 av Mistluren »
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2018, 10:00:36 »
En snabbkalkyl, ULSFO kostar ca 650 USD per ton, det motsvarar omkring 1, 50 kr/kwh el/mekanisk energi, med hänsyn tagen till verkningsgrad mm.

Dvs man spar ungefär 2/3 av bränslekostnaden eller ca 1 kr per kwh el man kan ta med sig från land.

En privatbilägare spar förstås betydligt mer. Att producera 1 kwh el-mekanisk energi från beskattad bensin kostar ungefär 7 kr. Dvs den relativa besparingen är ungefär densamma, men i absoluta tal blir den mycket större, ca 5 kr per kwh uppladdad el.

Om vi förenklar lite och hoppar över fasta kringkostnader,  generatorer etcetera samt fasta skatteavdrag landar kalkylen i att ett fartyg behöver laddas upp ungefär fem gånger så ofta som en bil för att motivera samma batterikostnad.

Men poängen är alltså att för korta regelbundna färjerutter är detta inte bara fullt möjligt, utan till och med helt rimligt.

Hur många gånger per vecka använder man ett batteri i en hybridbil från fullt till tomt?
« Senast ändrad: 26 oktober 2018, 10:02:22 av Mistluren »
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2018, 11:20:18 »
Finns nog andra fördelar om man öppnar upp skygglapparna lite och ser till mer än  rena driftskostnader och ekonomi!

Självklart finns det möjlighet att spara bränsle med landström och laddningsbara batterier. Artikeln om Stena nämnde även säkerhetsaspekter med att ha tillgång till lagrad reservkraft i batterier ombord. Det bör dock i första hand ses som ett sätt att minska utsläppen och snabbare minska användande av fossila drivmedel redan med nuvarande färja. Ett brett miljöarbete i samarbete med hamnarna bör väl eftersträvas och kommuniceras ut till resenärer och omgivning? Delvis är arbetet säkert redan påbörjat men hur mycket eller exakt vad som gjorts eller vad det planeras för vet jag tyvärr inte! 


 
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2018, 14:20:37 »
I just det här fallet ägs väl färjelinjen och hamnarna av samma ägare, så samarbetet borde väl inte vara så svårt.

I andra fall, när det rör sig om kommersiella rederier i konkurrens är det förstås viktigt att hamnarna drar sitt strå till stacken. Börjar men med elnätsocker likt det kommunala elnätsbolag brukar ägna sig mot privata kunder och andra småkunder är det förstås kört. Rederierna måste ju få någon återbäring på sina investeringar i fartygen.

Om man å andra sidan jämför med järnvägen, där tågbolagen överhuvudtaget inte behöver betala för det faktisk ganska dyra kontaktledningarna och dessutom ibland fått själva elen subventionerad och naturligtvis näst intill skattebefriad, så är det förstås en annan sak.

Må vara att man aldrig kommer att få samma subventioner som järnvägen, men en rimlig prissättning av elanslutningarna i hamnarna är nog helt avgörande och det är kanske rimligt att kommunerna ställer upp med det för miljöns skull?
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2018, 20:55:54 »

Tack Tjärven och Mistluren!
Ni lägger fram en bra platform i resonemang.

jag vill bara lägga till det enklaste businesscaset - peak shaving.

I många färjor ligger man regelmässigt på två hjälpkärror på 30-40% last och därmed en specifik bränsleförbrukning på kanske 250-300 gram/kWh. Avgaserna är ganska kalla och har onödigt högt innehåll av sot och partiklar (PM). Dessutom ackumulerar man massor av gångtimmar på kärrorna.

Med ett enkelt batteripack på 5-10 minuter av kärrornas maxlast kan man tryggt gå ner till bara en hjälpkärra , nu på 60-80% last plus eventuellt laddning till batterierna. Nu jobbar kärran i sin sweetspot och den specifika bränsleförbrukningen sjunker märkbart, samtidigt som avgasvärdena förbättras. När någon stor förbrukare startas och används kortvarigt så hjälper batterierna till. Skulle man får stopp på den enda kärran så hoppar batterierna in och man har flera minuter på sig att få igång en anna kärra. Gångtimmarna halveras.

Gamla fartyg är oftast billigare att konverera pga låg huvudspänning (440-690) jämfört med nyare med MV (Medium Voltage) system.

//Skepptikern
SV: Wasa Line går fortsatt bra
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2018, 10:37:09 »
Jo, visst peak shaving eller som det kallas på bilspråk, "mildhybrider", är ju ett sätt att verkligen utnyttja det kostsamma batteriet.

Samtidigt har batteripriserna sjunkit kraftigt sedan framförallt 2015, så om man ändå investerar i kringutrustningen kan det vara värt med ett lite större batteripaket, för att få med sig lite landström.

Dvs om man verkligen får elen billigare från land. Utsätts man för det lokala elnätsmonopolets nättaxor för småföretag och och motsvarande skatt, blir det nästan billigare att producera elen ombord vid optimal belastning.

För gamla passagerarfartyg kan det ju vara bra att vintertid ha någon maskin igång för värmens skull också. Visst det kan lösas med nya värmeväxlare, men det blir ju en investeringskostnad.