Lørdag 13. skjedde det tydeligvis noe med den lange bilfergeklaffen på høyre side av fergeleie 9 i Trelleborg. Den gikk ikke opp, og MECKLENBURG-VORPOMMERN ble veldig forsinket ved avgang. Etter det har såvel den fergen som SKÅNE konsekvent brukt fergeleie 8, ja, de har sågar begynt å gå inn i havnen med den tekniske aktern først, slik svenske, tyske og danske jernbaneferger gjorde i 150 år og SASSNITZ alltid har gjort. SASSNITZ har derved stort sett vært henvist til fergeleie 7, som den fergen er den eneste som kan bruke.

Men i natt skjedde noe merkelig. Igår kveld gick SKÅNE inn i fergeleie 8 og deretter SASSNITZ i fergeleie 7. Så gikk SKÅNE. Midt i natten lå SASSNITZ plutselig i fergeleie 8, men imorges tilbake i fergeleie 7, for da lå MECKLENBURG-VORPOMMERN i leie 8.

Er det fremdeles noen Stena-ansatte i dette forum, som kan fortelle hvorfor i alle dager SASSNITZ gikk ut fra fergelei 7 til 8, og deretter tilbake igjen? ??? ??? ???
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
Förklaringen
« Svar #1 skrivet: 30 november 2018, 12:49:24 »

Men i natt skjedde noe merkelig. Igår kveld gick SKÅNE inn i fergeleie 8 og deretter SASSNITZ i fergeleie 7. Så gikk SKÅNE. Midt i natten lå SASSNITZ plutselig i fergeleie 8, men imorges tilbake i fergeleie 7, for da lå MECKLENBURG-VORPOMMERN i leie 8.

Detsamma skedde i natt. Förklaringen är antagligen att färjorna numera tankas av små tankfartyg, och de kan inte lägga sig intill SASSNNITZ när hon ligger i färjeläge 7. Förr i tiden fanns det en direktledning från oljecisternerna i Nyhamnen till Södra Färjeläget, som läge 7 hette då, men den används tydligen inte längre.
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Er det fremdeles Stena-ansatte på Trelleborgfergene i dette forum?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2018, 19:53:20 »
Tankledning? Jag vill påstå att man innan tankbåten blev aktuell, använde gröna tankbilar som fylldes upp i Malmö.
« Svar #3 skrivet: 01 december 2018, 19:56:27 »
Tankledning? Jag vill påstå att man innan tankbåten blev aktuell, använde gröna tankbilar som fylldes upp i Malmö.
Och hvar tar Du det påståendet ifrån?
Planlagte fergereiser:
« Svar #4 skrivet: 01 december 2018, 20:46:10 »
Under den tid jag jobbade på Tågfärjorna Trelleborg och Götaland så körde vi med Tankbilar och ingen fast ledning. det har säkert funnits fast ledning någon gång i tiden men ej under dom år jag jobbade där 
« Svar #5 skrivet: 01 december 2018, 22:23:21 »
Under den tid jag jobbade på Tågfärjorna Trelleborg och Götaland så körde vi med Tankbilar och ingen fast ledning. det har säkert funnits fast ledning någon gång i tiden men ej under dom år jag jobbade där
När var detta? Jag snackar 60- & 70-talet.
Planlagte fergereiser:
*
« Svar #6 skrivet: 02 december 2018, 07:52:13 »

Det är inget påstående utan fakta.
Jag hsr sett bilarna, målade i två nyanser av grönt, otaliga gånger i oljehamnen i Malmö, på E6 och vid färjorna i Trelleborg. Detta från 2005 till för några år sen (3-5 år sen kanske).
« Svar #7 skrivet: 02 december 2018, 11:36:22 »

Det är inget påstående utan fakta.
Jag hsr sett bilarna, målade i två nyanser av grönt, otaliga gånger i oljehamnen i Malmö, på E6 och vid färjorna i Trelleborg. Detta från 2005 till för några år sen (3-5 år sen kanske).
Nåväl, det blev ju ett motpåstående till min upplysning, genom att Du började med Tankledning? Jag vill påstå.... Som nämnts ovan användes oljeledningen från cisternerna till tågfärjelägena på 50,-, 60- & 70-talet (åtminstone). Det var för övrigt Sovjetunionen som levererade oljan till tågfärjorna. (Det kom till och med specialleverance av dieselolja till rangerloken i Trelleborg under oljekrisen 1973-74, för att den inte skulle drabba Saßnitzleden.)

För övrigt fick ju TT-Linie specialolja till ett eller annat från tankbilar i Trelleborg på 70-talet, men det var inte bunkringsolja till huvudmotorerna, den tankades på den tiden i Travemünde. Är Du säker på att tågfärjorna fick sin bunkringsolja från dessa små gröna tankbilar. Hur många tankbilar skall till för att fulltanka en färja, eller tankas de regelbundet, utan att köras till "tom tank" (är fullständigt medveten om att det är föga maritim språkbruk)?

Nu ser det ut som om såväl Stena, TT-Line som Unity Line bunkrar sitt drivmedel till sina färjor i Trelleborg, från små oljebåtar.
« Senast ändrad: 02 december 2018, 11:38:23 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
« Svar #8 skrivet: 02 december 2018, 19:32:30 »

En synonym till påstå är bl.a. hävda och då kanske konstaterandet blir mer exakt.