En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 13:21:20 »
Rutten mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland har funnits i 16 år. Linjen öppnades i slutet av augusti 2002 med färjan Fellow. Hösten 2012 har tog Stena Line över rutten och har sedan dess dubblat både kapacitet och antal avgångar.


Incheckningen för gående sker i denna lucka. Alla måste vara incheckade två timmar innan avgång, oavsett om man har fordon eller ej. Jag reste tillsammans med en annan båtolog, Niklas Fridéen, en riktig nördresa helt enkelt!


Som tur var behövde vi bara vänta 15 minuter innan vi släpptes ombord. Person från terminalen följde med oss en bit, men lämnade oss när vi gick ombord på Stena Flavia tillsammans med backande långtradare.


Lastkapaciteten på dessa systrar ligger på runt 2200 lastmetrar. Kan tyckas vara mycket, men kommer nog vara rätt så lite inom några år, då många av de nya ropax som har beställts för Östersjön ligger på närmare den dubbla kapaciteten. 


För att komma till de allmänna utrymmena är man tvungen att traska igenom "sjukhuskorridoren".


Tackar....


Sist jag åkte med systern var man tvungen att hämta en riktig nyckel i receptionen, men även dessa båtar moderniseras och man får nu en hyttnyckel när man checkar in (dock inte samma kort som boardingkortet). Hytten får anses vara rymlig och ha allt som behövs för en tiotimmarsresa.


Lekrummet ekade tomt denna resa.


För de som inte vill betala någon tusenlapp för en hytt, kan man välja en vilstol.




Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)


Flavia har två restauranger, dels den ordinarie där det serveras mat i buffékoncept, men även en pizzeria som serverar några a la carte-rätter. Själva valde vi att köpa mat iland och äta i hytten, inget gott betyg för Stena. ;)


Baren, med den enda underhållningen som är i form av Tv med sport.


Receptionen ombord är öppen vid ankomst och avgång.


Dessutom finns en mycket liten shop, där det tidvis var sån kö, så att en vakt stod vid ingången och släppte in 4 personer i taget. Märkligt att man inte har valt att förstora butiken, med tanke på hur mycket döutrymme som finns här.






Det är inte mycket som tyder på att fartyget tillhöra Stena i inredningen, förutom mattorna i hyttkorridorerna.


Det blev några timmars sömn, innan jag blev väckt av ett glatt utrop klockan 4.30 att frukosten nu hade börjats servera.


Vid ankomst till Ventspils åker man på floden Venta i ungefär en halvtimme innan ankomst.


Huvudrestaurangen


Inte heller vid ankomst fick vi någon eskort, utan det var bara att gå mitt bland all trafik.




Ventspils är känd för sina pryda kor som står utställda på gatorna.


Försenad med runt 1,5 timme kom Stena Nordica in till Ventspils, även hon gick på fredagskvällen från Nynäshamn. Hon ersatte under några veckor Scottish Viking, som befann sig på varv i Polen. 


Stena Nordica har precis börjat trafikera Karlskrona-Gdynia, vilket hon även gjorde mellan 2004-2008. I samband med flytten till Polentrafiken gick hon från engelsk flagg till Bahamas.


Ett inte alltför vanligt möte.


Häftigt att det är möjligt att komma så nära fartyget för allmänheten. Detta är ju långt ifrån möjligt i de flesta svenska hamnar.


Så har vi checkat in till nästa fartyg. Incheckningen i Ventspils kan ta längre tid, då alla är tvungna (oavsett om man reser med fordon eller ej) att checka in inne i terminalen.


En hel del gods skulle med även på dagsturen.


På Nordica hade de inte kommit lika långt i utvecklingen och alla var tvungna att återigen checka in i receptionen och hämta hyttnycklar.


Hytten får nog anses vara spartansk.


Trapphusen mellan däck 4 och 5, är synnerligen intressanta, med tre smala trappor midskepps, en på babordssida, en på styrbordssida och en i mitten.


Ombord finns det en Metropolitanrestaurang för "vanliga" passagerare. Denna användes inte på denna resa. Inredningen visar att fartyget även har gått rätt så mycket på Irländska sjön.




All mat serverades i chaufförsrestaurangen. 




Efter att ha varit uppe i 4 timmar började vi bli hungriga. Rätt så bra frukost för 60 kr.


Den lounge som har funnits på däck 4 tidigare har gjorts om till en vilstolssalong, vilket troligtvis är mer nödvändigt att ha i  trafiken på Östersjön (inte för att jag skulle vilja ha en vilstol på resan mellan Liepaja-Travemünde som tar drygt 26 timmar).


En timme sena lämnade vi Ventspils.


Utedäcken på Stena Nordica är mycket bra.


Tack för denna gång Flavia. Inget fel med Flavia, men man saknar kontakten med havet ombord. I restaurangen har man fin havsutsikt, men den är bara öppen under några timmar varje resa.


Det skulle nog inte skada att ge lite färg på bulkfartyget New Explorers skrov.




Det friskade i ute tills havs.


Oljeprodukter och kol är de största fraktkomponenterna i hamnen.


Vi drog ner på farten och gick i runt 13 knop hela vägen till Nynäshamn.


Hyttnyckeln


Baren i fören är mitt favoritställe ombord. På denna resa var det oerhört här. Denna rutt har ju flest chaufförer som sover under resorna.




Baren var även det enda som var öppet under hela resan.




Receptionen


Inte helt oväntat blev ankomsten försenad med två timmar.




Middagen var intressant. Jag har inte en susning om vad jag åt, men det smakade bra.


Den nya Gotlandsfärjan M/S Visborg, som ska komplettera de stora färjorna M/S Visby och M/S Gotland, beräknas nu komma i slutet av detta år. 


På Nordica fick vi eskort ner till bildäck och fick kliva av innan alla fordon.




Stena Nordica är helt klart av mina favoriter i Stenas flotta, inte så stort fartyg, men hon är mysig och har trevlig besättning. Jag tror att Stena Nordica kommer att göra bra ifrån sig i Polentrafiken tills eventuella nybyggen kommer i början 20-talet.

Som bonus blir det en liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/H-upPQ1asMo

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor
SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2018, 16:10:23 »

Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor
Hahaha! :D :D :D
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2018, 21:39:54 »
Tack Kim för ett som vanligt mycket välskrivet och trevligt reportage.
Jag avundas dig att jag inte var lika företagsam och gjorde fler resor när jag var i din ålder och innan man fick andra prioriteringar.
Nu börjar jag få bättre tid, men frågan är om hustrun vill följa med?

Linjen känns väl mest som en fraktlinje och faciliteterna ombord är därefter. Ingen direkt lyx med hålligång, men allt verkar fräscht och snyggt. Förvånas över att det är så foltkomt ombord. Det finns ju trots allt ganska många personbilar med.

Ser redan fram mot fler reportage.

/Marre
SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2018, 22:14:50 »
Apropos "ren fraktlinje": 27.-28. oktober skal jeg reise med TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg, som landgangspassager. Har allerede mottatt to endringsmeldinger om tidligere avgang fra Klaipeda og en om tidligare avgang fra Trelleborg (nu 5.30). Siden det var motstridende opplysninger om oppmøtetid på beskjedene og hjemmesiden til TT-Line, og også om hvor fotpasssasjerer til Swinoujscie hhv. Klaipeda skal møte opp i Trelleborg ringte jeg TT-Line. Den første dama som jeg snakket med, sa at det var ikke mulig å reise til Klaipeda som landgangspassasjer, men koblet meg videre til en som bekreftet min reservasjon, og at jeg blir hentet med buss ved "Ångkvarnen" (=fergeterminalen).

Var idag inne på TT-Line sine hjemmesider, og nå er det plutselig ikke lenger mulig å boke turen Trelleborg - Klaipeda uten kjøretøy! Så det skal bli interessant å se om jeg kommer meg til Klaipeda. ???
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2018, 08:20:12 »
Åter igen ett mycket bra reportage från Kim som håller liv i Landgången. :) Väldigt kul också att du orkar söka upp udda färjor och resa med dom. Nog för att jag gillar att åka båt, men skulle nog lida lite av långtråkighet på dessa Ropax.  :-\

Tyvärr för min egna del, så kan jag av olika anledningar inte komma iväg så ofta som jag vill på rena muppresor, utan får försöka klämma in resorna under semestrar. Ett problem är ju kostnaderna, jag är ingen vän av lågprisflyg så redan där sticker det iväg lite, sen är det inte billigt att resa med färjor i tex Medelhavet om man vill ha egen hytt. En enkelresa kostar ofta runt 1000sek med hytt.

//R
SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2018, 16:56:42 »
Trevligt med reportage från udda linjer som åtminstone jag knappt känner till.

I min egen undgdom minns jag att bekymret var att antingen tiden, pengarna eller resesällskap (som ville göra samma tokiga grejer som jag själv ville) saknades. I början av 1990-talet var jag nyfiken på relativt nya Kalypso och Amorella, men eftersom jag bodde på andra sidan Sverige så var det inte så lätt gjort att ta en provtur. Så om det skulle bli gjort så fick det bli en billig undomsbiljett på kvällflyget till Stockholm, övernattning på vandrarhem inför morgonturen med Kalypso påföljande dag. Fartygsbyte till Amorella i Mariehamn och efter återkomst till Stockholm blev det nattåg tillbaka mot hemorten. Anslutningsresorna kostade ju betydligt mer än själva dagsturen till Mariehamn, men jag fick provat fartygen som var målet med den resan.



SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2018, 08:05:07 »
Mycket trevligt att se. Kule med lite udda fåglar här på landgången. /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony