Store omveltninger i Trelleborgs havn
« skrivet: 13 oktober 2018, 11:42:13 »
Fergeleie 5 er allerede gravd opp og den gamle terminalbygning på Travemündebron revet. Til disposisjon står nu kun fergeleie 2, 3, 4, 7, 8, 9 og 10 (og teoretisk 1, men det brukes aldri). Så det begynner å bli høy utnyttelse av fergeleie 2, 3 og 4, som skal betjene såvel ROBIN HOOD, NILS DACKE, TOM SAYWER, HUCKLEBERRY FINN, COPERNICUS, GALILEUSZ, GRYF som WOLIN. Hele indre havn skal legges ned (fergeleie 1-7) og erstattes av fergeleie 11-13 utenfor fergeleie 10. Så også i fremtiden vil de ovenfornevnte kun ha 3 fergeleier å sambruke.

Forhåpentligvis vil den flotte jernbanefergeleieportalen i fergeleie 7 få stå igjen som kulturminne - man burde aldri ha revet den i naboleiet nord for fergeleie 7. De to portalene representerte i 100 år Trelleborg som "Porten mot Kontinenten".
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Store omveltninger i Trelleborgs havn
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2018, 15:03:54 »
På svære plankater i byens handlegate vises den nye havnen, med følgende, delvis oppsiktsvekkende ferger: MECKLENBURG-VORPOMMERN, to stykk ROBIN HOOD, POLONIA(!) og en stor Stena Line-ferge, som påminner mistenkelig meget om PETER PAN. Pluss et Costa-cruiseskip på vei inn.
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2018, 16:01:01 »
I 2019 skal fergelie 13 og en ny handelskai "leie" 14 stå klare.

2022 - 2025 vil fergeleie 11 og 12 bli bygget (forutsetter noen slags molo mellom dem), helt ny sjekk-inn i vest og ny biladkomst til fergene fra vest med ny bro over jernbanen. (Forutsetter ringvei rundt Trelleborg, som det både er politisk strid om i Trelleborg men også uenighet mellom Trafikverket og byen.) Det eneste som ikke helt stemmer er at fergeleie 8, 10 og derved rimelivis 12 ligger på nordvestsiden av sine "bassenger", og 9 og rimelivis 11 og 13 på sydøstsiden. Skal "leie" 14 ligge alene mellom handelskaien og ytre østmolo?
Planlagte fergereiser:
*

Kevpa

• 62
  • Oftast snäll förutom när jag är sur..
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2018, 21:17:48 »
Inte för att vara den som är den men är inte detta ett svenskt forum?  :D

Kan ju iallafall skriva så man förstår nånting?

Mvh Kevpa
Numera skribent / delägare av https://sjofartsbloggarna.com/

Min youtube kanal www.youtube.com/kevpa
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2018, 22:51:59 »

Mvh Kevpa
Hva er du ikke forstår? Norsk? Det har vært mange nordmenn og dansker og skrevet i dette forum. Da jeg skrev på mitt noe konservative svensk, ble den måten å skrive på et mere drøftet tema enn det egentlige temaet i tråden, og det fant jeg hensiktsløst. Du er den første som reagerer på min norsk.
Planlagte fergereiser:
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2018, 23:24:16 »
Ja det er sgu da en dum kommentar (og ja jeg skrev på dansk)
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2018, 23:26:50 »

Mvh Kevpa
Special service for you, men da vil jeg ikke ha kommentarer om hvordan jeg skriver svensk:
2019 skall färjeläge 13 och en ny handelskaj "läge" 14 vara färdiga.

2022 - 2025 kommer färjeläge 11 och 12 att byggas (förutsätter någon slags pir mellan dem), helt ny check-in i väster och ny bilinnfart till färjorna från väster med ny bro över järnvägen. (Förutsätter ringväg runt Trelleborg, som det både är politisk strid om i Trelleborg men också oöverensstämmelse mellan Trafikverket och staden.) Det enda som inte stämmer helt är att färjeläge 8, 10 och därmed rimligtvis 12 ligger på nordvästsidan av sina "bassänger", och 9 och rimligtvis 11 och 13 på sydostsidan. Skall "läge" 14 ligga ensamt mellan handelskajen och yttre ostpir?
Planlagte fergereiser:
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2018, 23:28:47 »
Ja det er sgu da en dum kommentar (og ja jeg skrev på dansk)
Og det forstår vi da aldeles udmerket! ;)
Planlagte fergereiser:
« Svar #8 skrivet: 01 november 2018, 14:14:17 »

Bild från Trelleborg Hamn ABs hemsida.

Där ser man ju tydligt hur de vill att hamnen ska se ut. Med läge 10-13 som renodlade färjekajer och sedan då en kryssningskaj/lastkaj.

Färjorna på bilden är f.ö. Stena Germanica, Polonia, 2x Robin Hood och Mecklenburg Vorpommern. Sedan är även en Costa Favolosa-syster med på bilden.
« Svar #9 skrivet: 01 november 2018, 16:24:04 »
Akkurat. Handelskai "leie" 14 ligger utenfor fergeleie 13. That makes sence.
Det er for øvrig denne plakaten som henger på Algatan i Trelleborg, se tidligere innlegg i denne tråden (hvor jeg kalte STENA GERMANICA en stor Stena Line-ferge, som påminner mistenkelig meget om PETER PAN)
« Senast ändrad: 01 november 2018, 16:28:53 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
« Svar #10 skrivet: 02 november 2018, 19:46:39 »

Mvh Kevpa
Hva er du ikke forstår? Norsk? Det har vært mange nordmenn og dansker og skrevet i dette forum. Da jeg skrev på mitt noe konservative svensk, ble den måten å skrive på et mere drøftet tema enn det egentlige temaet i tråden, og det fant jeg hensiktsløst. Du er den første som reagerer på min norsk.

Var det inte bara så, att någon ansåg stavningen av vem, vad, varifrån o.s.v. utan h på svenska var den korrekta?
*
« Svar #11 skrivet: 02 november 2018, 20:48:03 »

Mvh Kevpa

Jag har varit med på Landgången i princip sedan den startade i början av seklet. Under den tiden har jag läst många intressanta inlägg från bl.a. norska och danska skribenter som skrivit på sitt eget språk. Jag ser fram emot att göra det i fortsättningen också, däremot tycker jag att inlägget från Kevpa inte tillför något alls.

« Svar #12 skrivet: 02 november 2018, 22:02:35 »

Mvh Kevpa

Jag har varit med på Landgången i princip sedan den startade i början av seklet. Under den tiden har jag läst många intressanta inlägg från bl.a. norska och danska skribenter som skrivit på sitt eget språk. Jag ser fram emot att göra det i fortsättningen också, däremot tycker jag att inlägget från Kevpa inte tillför något alls.
Svenska skribenter, som känner sig tvingade att skriva på något annat språk, inte att förglömma.
« Svar #13 skrivet: 06 november 2018, 14:13:54 »

Trelleborg byder Velkommen til Povl Anker hvis denne ikke kan lægge til i Ystad.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39642
« Svar #14 skrivet: 06 november 2018, 14:29:16 »

Trelleborg byder Velkommen til Povl Anker hvis denne ikke kan lægge til i Ystad.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39642
Det var sgu' meget interessant! Jeg ser ikke bort fra at POVL ANKER sågar ville kunne lægge til i færgeleje 1, der normalt ikke bruges (men WOLIN låg der en hel mellomjul for nogle år siden, så det skulle være stort nok). For når artikkelen skriver "Trelleborg Havn har otte færgelejer og har planer om at udvide antallet i havnen yderligere" så må de tælle leje 1 også, siden hverken færgeleje 5 eller 6 er i brug mere. M.h.p. "at udvide antallet yderligere" så er det jo i høj grad til erstatning for færgeleje 1-4 at leje 11-13 bygges, så der vil kun være fire bilfærgelejer i fremtiden, i tillæg til de to jernbanefærgelejer 8 & 9 (jernbanefærgeleje 7 vil også blive nedlagt).
Planlagte fergereiser: