Marklig kollision
« skrivet: 09 oktober 2018, 13:16:11 »
Den Tunisiska ro-pax farjan, Ulysses, har pa nagot vis lyckats med att kollidera med ett ankarliggande containerfartyg.
Enligt bilden i artikeln ser det hela valdigt markligt ut och man kan inte undga att fundera over hur i hela varlden detta kunnat ha hant overhuvud taget. Undrar vad vakthavande styrman hallit pa med?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39430
SV: Marklig kollision
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2018, 13:45:00 »
Det kan ju vara något tekniskt fel också. Återstår väl att se?
SV: Marklig kollision
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2018, 17:12:25 »
Det kan ju vara något tekniskt fel också. Återstår väl att se?

Åtminstone AIS'en stödjer dina tankar: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:766412/zoom:14
Men vi får se.
SV: Marklig kollision
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2018, 12:40:21 »
Allt ar naturligtvis mojligt och vi ska nog avvakta med att domma innan vi vet mera.

Trots det sa haller jag fortfarande en slant pa att vakthavande varit ouppmarksam och har hallit pa med annat.
Nedanstaende lank ar den senaste informationen enligt Maritimedanmark.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39450
*
SV: Marklig kollision
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2018, 15:59:31 »
Enl Tradewinds så särade man på fartygen igår kväll. En simulering har tydligen gjorts och enl. den så skall färjan haft en fart om 18 knop vid kollisionen så det blev väl ett bryskt uppvaknande kan man tänka.
SV: Marklig kollision
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2018, 09:14:23 »
Har ar en lank med video och bilder.
Tydligen lyckade farjan traffa rakt in i en bunkertank pa containerfartyget.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39471
*
SV: Marklig kollision
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2018, 11:58:21 »
Det vil nok bli veldig vanskelig å skulle forklare seg ut av dette for den vakthavende ...

SKAL det ikke alltid være minst to personer på brua?
SV: Marklig kollision
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2018, 10:57:51 »
The OOW may be the sole look-out during daylight under these conditions:

• visibility is better than 3 NM
• state of weather, traffic density, proximity to dangers to navigation and navigating in or near traffic separation schemes is not causing concern
• the ship shall be under automatic steering
• guard ring alarm shall be activated on the radar
• dead-man alarm shall be activated with alarm set to safe time interval
• OOW must neglect other duties than watch keeping, navigation and GMDSS radio watch keeping
• OOW must not leave the bridge unattended
• OOW shall ensure that the deck rating of the watch can be summoned to the bridge with short notice. Otherwise the sole look-out shall be suspended.

Before sole look-out watch keeping commence the master should be satisfied that:

• the OOW has sufficient rest period prior to commencing watch
• the OOW consider the workload to be well within his capacity
• all essential equipment and alarms on the bridge are fully functional.