*
SV: En episode på Atlanterhavet
« Svar #15 skrivet: 11 oktober 2018, 11:52:50 »
Vet inte hur det fungerar numera i moderna isbrytare men i gamla Ymer fanns det krängningstankar. Därigenom kunde fartyget krängas 8 grader åt vardera hållet genom att runt 200 ton vatten pumpades fram och tillbaka under tror jag det var 1,5 minut. Blev en bättre ränna men också förstås händigt vid risk för isskruvning.
« Svar #16 skrivet: 11 oktober 2018, 14:41:36 »
GOTALAND fikk etterhvert trimtanker oppaa lastebildekket, angivelig for aa kunne flytte tyngdepunktet oppover (ved  tomt lastebildekk?), hvorfor man nu saa behov for det?
Jag har alltid trott, att lastbilsdäcket(?) låg längst ner på färjorna.  Gick det inte att lasta andra fordon på det s.k. lastbilsdäcket?  Låter för mig lite underligt.
« Svar #17 skrivet: 11 oktober 2018, 15:05:02 »
GOTALAND fikk etterhvert trimtanker oppaa lastebildekket, angivelig for aa kunne flytte tyngdepunktet oppover (ved  tomt lastebildekk?), hvorfor man nu saa behov for det?
Jag har alltid trott, att lastbilsdäcket(?) låg längst ner på färjorna.  Gick det inte att lasta andra fordon på det s.k. lastbilsdäcket?  Låter för mig lite underligt.

Färjor kan ju ha upp till 3-4 lastbilsdäck.
« Svar #18 skrivet: 11 oktober 2018, 16:35:40 »

Färjor kan ju ha upp till 3-4 lastbilsdäck.
M/S Gotland??
Huvuddäck plus ett däck där man tog personbilar. Då hon inte var fullbokad eller det fanns plats på huvuddäcket tog man in personbilar där och en del personbilar på nästa bildäck när huvuddäcket var fullt.

« Svar #19 skrivet: 11 oktober 2018, 17:33:25 »
Beklager at jeg paa denne Huawei mobiltelefon ikke kan skrive de tre siste skandinaviske bokstavene I alfabetet. GOTALAND (med prikker over O) var en jernbaneferge som SJ satte inn paa Sassnitz-ruten I 1973.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019