*
SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« Svar #45 skrivet: 11 oktober 2018, 14:15:22 »
Att förespråka elektroniska betalningar handlar inte om "propaganda" utan om att använda modern teknik.

Det finns lösningar för "elektroniska kontanter" också - nämligen kryptovalutor. Så det är dags att inse att "elektroniska betalningar" inte nödvändigtvis innebär banker eller kort, alternativt övervakning.

Kontanter i form av mynt och sedlar ÄR omodernt även om vissa förespråkar dessa baserat på missuppfattningen att alternativet "automatiskt" innebär kortbetalning. Det gör det nu inte utan alternativet till kontanterna kommer snarare vara kryptovalutor - alltså "elektroniska kontanter".

Så jag förespråkar kryptovaluta som ersättare till kontanterna, sedan finns kortbetalningar och liknande.

« Svar #46 skrivet: 11 oktober 2018, 18:21:20 »
Citera
Det gör det nu inte utan alternativet till kontanterna kommer snarare vara kryptovalutor - alltså "elektroniska kontanter".
Är ganska insat i mycket men hur fan funkar e nkryptovaluta? Och vad skiljer den från att betala med kort? det är likväl elektroniskt? Kontanter är fysiska och kan användas om data systemen falerar eller blir hackade.
/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #47 skrivet: 11 oktober 2018, 21:05:53 »
Jag är enig med Massi i mycket.
Om man vill komma åt brottslighet så är det mer resurser till polisen som behövs, inte nya lösningar som begränsar livet och valfriheten för alla andra icke-kriminella. Och angående motiveringen att en lösning är "billigare" säger jag: Njae. För vem är det mest billigt? För kunden eller banken? Med alla uppfinningar och "framsteg" finns det oftast både en framsida och en baksida, och folk i allmänhet ser bara "framsidan".

Det är för lite kritiskt tänkande bland folk, och vi anpassar oss till det mesta i det här landet.
Lite mer mentalitet a la franska bönder som tippar ruttna grönsaker i städerna när de är missnöjda med något - det skulle vara som en frisk fläkt.
« Svar #48 skrivet: 11 oktober 2018, 22:08:43 »
Jag ser egentligen bara en beredskapsnytta i kontanterna i händelse av något och vill vi ha kontanter kvar ja då bör vi som konsumenter nyttja kontanter, använda en bankomat gång till annan . Det kontantlösa sammhället är ju egentligen bara en anpassning till vårt nya beteendemönster.
Jag måste hålla med att ibland tror jag vi skulle kunna lära lite av de franska bönderna när besluten blir alltför tokiga där uppe i Stockholm.
Fredrik Ahlman
« Svar #49 skrivet: 12 oktober 2018, 11:53:59 »
Brottslighet kommer man aldrig ifrån. Punkt slut. Jag ska inte dra hela historien om mig själv och mitt företag.

Men att påstå att kriminella gynnas av kontanter är ju helt befängt. Dom vill ju inte ens se pengar i fysisk utformning. Det är nog snarare så att kontanter är en värdehandling för småkriminella.
YNWA!
« Svar #50 skrivet: 13 oktober 2018, 09:46:12 »
Jag är enig med Massi i mycket.
Om man vill komma åt brottslighet så är det mer resurser till polisen som behövs, inte nya lösningar som begränsar livet och valfriheten för alla andra icke-kriminella. Och angående motiveringen att en lösning är "billigare" säger jag: Njae. För vem är det mest billigt? För kunden eller banken? Med alla uppfinningar och "framsteg" finns det oftast både en framsida och en baksida, och folk i allmänhet ser bara "framsidan".

Det är för lite kritiskt tänkande bland folk, och vi anpassar oss till det mesta i det här landet.
Lite mer mentalitet a la franska bönder som tippar ruttna grönsaker i städerna när de är missnöjda med något - det skulle vara som en frisk fläkt.
Enig! ;) ;D 8)
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019