*
SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« Svar #30 skrivet: 07 oktober 2018, 19:22:30 »
Oavsett vilket, så hindrar kortbetalningar mycket av svarthandeln och DET ger skattepengar till välfärden (och gör livet surt för kriminella) citat från 

De kriminella hittar bara på nya saker att göra. Ibland värre som direkt drabbar vanliga medborgare som inbrott i hemmet då alla är hemma och bilkapningar osv.plus kortbedärgerier(som vi får betala till slut då banken bara ökas sina avgifter och alla slags andra bedrägerier).
Kan de inte göra kortbedrägerier och andra dolda brott är det vi vanliga medborgare som kommer lida ännu mer om 15år.
Ju mindre kontanter desto mer kommer dessa brott och dolda brott att öka.

DÅ är det bättre att kontanterna finns kvar där det finns lite säkerhet som i butiker och kameror medmera. (man kan fortfarande inte kollektivstraffa hela befolkningen).

så kan man rösta på nåt parti som slänger in rånare lååång tid. då kan inte banknissarna komma med sina rånpåståenden men då hittar de på nåt annat å hjärntvätta folket med.

svarta pengar kommer ändå in til staten till slut med skillnaden att de har skapat fler jobb på vägen.
de som har svarta pengar gillar oftast å göra slut på dom som ingen morgondag finns så de går på krogen eller äte ute (25%moms på alkohol plus höga skatter och avgifter).krogen eller solglasögonbutiken skiter nog i om det är vita eller svarta pengar som gör att han kan anställa en extra person och ha lite mer fritid.
*
« Svar #31 skrivet: 07 oktober 2018, 19:24:28 »
Oavsett vilket, så hindrar kortbetalningar mycket av svarthandeln och DET ger skattepengar till välfärden (och gör livet surt för kriminella)

De kriminella hittar bara på nya saker att göra. Ibland värre som direkt drabbar vanliga medborgare som inbrott i hemmet då alla är hemma och bilkapningar osv.plus kortbedärgerier(som vi får betala till slut då banken bara ökas sina avgifter och alla slags andra bedrägerier och förstås personrån på gator av gemene man).
Kan de inte göra kortbedrägerier och andra dolda brott är det vi vanliga medborgare som kommer lida ännu mer om 15år.
Ju mindre kontanter desto mer kommer dessa brott och dolda brott att öka.
Senast igår så var det en rikemansvilla i höllviken som fick påhälsning av rånare.

DÅ är det bättre att kontanterna finns kvar där det finns lite säkerhet som i butiker och kameror medmera. (man kan fortfarande inte kollektivstraffa hela befolkningen).

så kan man rösta på nåt parti som slänger in dessa rånare lååång tid(de är inte sådär jättemånga). då kan inte banknissarna komma med sina rånpåståenden men då hittar de på nåt annat å hjärntvätta folket med.

svarta pengar kommer ändå in til staten till slut med skillnaden att de har skapat fler jobb på vägen.
de kriminella som har  svarta pengar gillar oftast å göra slut på dom som ingen morgondag finns så de går på krogen eller äte ute (25%moms på alkohol plus höga skatter och avgifter).krogen eller solglasögonbutiken skiter nog i om det är vita eller svarta pengar som gör att han kan anställa en extra person och ha lite mer fritid.
« Senast ändrad: 07 oktober 2018, 19:32:14 av Massi »
*
« Svar #32 skrivet: 07 oktober 2018, 19:27:45 »

Och sauli är bara löjlig.
hans argument är att man ska använda kreditkort(som är absolut dyrast och som alla kunder får betala med prispåslag från början i form av dyrare priser)
Att ett företag går i konkurs efter 50 år eller så är ett argument att han kan förlora 200 euro på nån beställd vara men samtidigt har skickat in 10000 euro i kortdragningsavgifter under 50 år. tillåt mig skratta högt.
« Senast ändrad: 07 oktober 2018, 19:32:48 av Massi »
« Svar #33 skrivet: 07 oktober 2018, 19:35:18 »
Citera
Samtidigt är det väl som så att vi i allmänhet använder mindre kontanter.
Totala summan kontanter i samhället är högre i dag än för tio år sedan . Dock är procenten av betalningarn í kontanter lägre än då. Då det totala värde av våra monitära system är högre idag än för tio år sedan
/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
« Svar #34 skrivet: 07 oktober 2018, 20:22:45 »
Att ett företag går i konkurs efter 50 år eller så är ett argument att han kan förlora 200 euro på nån beställd vara men samtidigt har skickat in 10000 euro i kortdragningsavgifter under 50 år. tillåt mig skratta högt.

50 år betyder ingenting, ett företag kan gå i konkurs 1 eller 100 år efter.
Och det kan hända också med färjor, Stella Lines, RG-Line, osv. Eller Air Berlin. Vill du betala för resor som aldrig händer?

Inte bara konkurser, men vad händer när någon tar din plånbok?
Kontanter: bye bye money, kort: ring till kreditkortsbolaget, allt OK.

Och det finns debit också, det kostar nästan ingenting.

Hur mycket kostar det att växla pengar € -> SEK -> $ -> NOK -> £ -> osv.?
*
« Svar #35 skrivet: 07 oktober 2018, 21:05:52 »

Och det kan hända också med färjor, Stella Lines, RG-Line, osv. Eller Air Berlin. Vill du betala för resor som aldrig händer?

Händer extremt sällan och det vet du också även om du försöker hitta på nya saker.
Har aldrig hänt mig under hela mitt liv.
Skulle de hända nångång så är det ingen större sak jämfört med hur mycket i kortavgifter jag skulle skickat in under livet.
blir 100gånger billigare att ha den lilla risken.

om jag har 1000kr i plånboken så blir rånaren nöjd och det är ingen större sak men om jag inte har pengar med mig blir rånaren sur och tvingar mig till bankomaten med kniv,pistol och tar allt som finns på kontot.

Och nej det är inte banken som betalar om nåt händer med kortet utan det är vi kunder som betalar iform av mer och mer avgifter och kortdragningsavgifter.
Det är heller inte säkert att banken (våra pengar) ersätter i alla fall.

vad det kostar att växla är heller ingen större grej.Är ju inte så att man reser varje månad.
Och reser man ändå varje månad har man nog inga problem med pengar å behöver inte tänka på sånt.

Man kan ju använda bankomaten å ta ut kontanter om man vill när man reser.

I vissa länder finns det även växling till löjligt låga å bra kurser.

*
« Svar #36 skrivet: 08 oktober 2018, 01:17:24 »
Man kan använda Dollar I svarthandel. Eller Euro .
« Svar #37 skrivet: 08 oktober 2018, 07:28:43 »

Har prøvd å ringe kredittkortselskapet, den gang jeg ble frastjålet kredittkortet i Polen. Kom ikke frem. Heldigvis er man like nøye med PIN-kode i Polen som her hjemme, så tyven klarte ikke å bruke kortet.

Og bruker du debetkort får du ikke noe tilbake, hvis det blir frastjålet og misbrukt!
1,75% når du betaler m/ kort!
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #38 skrivet: 08 oktober 2018, 12:09:31 »
Själv så har jag inte så mycket emot kontantfritt, efter att jobbat på krogar vet jag vad detta innebär. Var en krog som hade problem med att det var stökigt och bråkigt och när de införde kontantfritt så blev det genast lugnare och trevligare då det bråkiga klientelet försvann. Dessutom så är det inte längre så många gäng som vill ta över garderoberna på krogar då allt måste redovisas!

Tycker om man är rädd om att lämna spår så använd applepay, när du betalar med det så sker transaktionen anonymt. Detta är därför ICA är så emot applepay för att de inte kan se vem som betalat och inte får dina uppgifter.
Självklart så vet vi ju inte 100% säkert vad apple gör med uppgifterna, men det känns ändå bättre och dessutom säkrare att betala med applepay då risken att få sin kort skimmad försvinner!

När det gäller kontanter, vet inte hur ni har det och hur mycket kontanter ni har hemma i byrålådan. Många säger att det känns bättre att ha pengar kontant ifall det händer nått.
Tror det inte känns så trevligt att ha 10-50 tusen liggandes hemma, det är ju nått i den stilen man skulle behöva ifall man menar att det är bra att ha utfall nått händer. För jag menar ju att det är ju samma sak med en bankomat som med kortbetalning att båda är ju kopplade till samma system och skulle det hända nått så är risken stor att en inte kan ta ut pengar från bankomaten.
« Svar #39 skrivet: 08 oktober 2018, 12:38:46 »
Själv så har jag inte så mycket emot kontantfritt, efter att jobbat på krogar vet jag vad detta innebär. Var en krog som hade problem med att det var stökigt och bråkigt och när de införde kontantfritt så blev det genast lugnare och trevligare då det bråkiga klientelet försvann. Dessutom så är det inte längre så många gäng som vill ta över garderoberna på krogar då allt måste redovisas!

Tycker om man är rädd om att lämna spår så använd applepay, när du betalar med det så sker transaktionen anonymt. Detta är därför ICA är så emot applepay för att de inte kan se vem som betalat och inte får dina uppgifter.
Självklart så vet vi ju inte 100% säkert vad apple gör med uppgifterna, men det känns ändå bättre och dessutom säkrare att betala med applepay då risken att få sin kort skimmad försvinner!

När det gäller kontanter, vet inte hur ni har det och hur mycket kontanter ni har hemma i byrålådan. Många säger att det känns bättre att ha pengar kontant ifall det händer nått.
Tror det inte känns så trevligt att ha 10-50 tusen liggandes hemma, det är ju nått i den stilen man skulle behöva ifall man menar att det är bra att ha utfall nått händer. För jag menar ju att det är ju samma sak med en bankomat som med kortbetalning att båda är ju kopplade till samma system och skulle det hända nått så är risken stor att en inte kan ta ut pengar från bankomaten.

Mycket klokt sagt. 8)
*
« Svar #40 skrivet: 08 oktober 2018, 17:41:17 »
Att förespråka Apple Pay som en värdig "ersättare" till kort och kontanter är inte vidare förnuftigt - en lösning som endast fungerar på ett specifikt märkes mobila enheter... Jaha, så jag skall alltså börja välja enhet efter vilken betaltjänst som stöds?

Ja, det vore ju ungefär som om varje bank hade ett eget kortformat och man sedan står i butiken: "Tyvärr tar våra kortläsare endast Handelsbankens kort".

Apple Pay är marknadens överlägset dyraste "kort" med tanke på att ett alldeles vanligt plastkort som fungerar i princip överallt kan fås "gratis" (ingen årsavgift) eller för en låg sådan, långt under den man behöver för att få Apples proprietära variant att fungera. Kontanter är också att föredra i sammanhanget eftersom det inte finns en "inträdesavgift" på ett antal tusenlappar innan man kan betala plus att man kan köpa valfri enhet och ändå klara inköpen.

Däremot håller jag med om att digitala betalningar från en enhet är framtidens betalsätt men "framtiden" kommer inte att infinna sig innan det finns en standard, d.v.s ett elektroniskt kort man kan ha i en "wallet". En e-plånbok som fungerar på alla enheter oavsett märke på samma vis som ett MasterCard alltid fungerar om inköpsstället tar nämnda kort. D.v.s man behöver inte skaffa sitt MC från en särskild bank för att kunna betala (t.ex att butiken endast tar Swedbank-utgivna MC så man är rökt om man har ett SEB-MC).

Att också tro att det är rimligt att varje tillverkare av mobila enheter "skall" ta fram en egen lösning för betalning (Apple Pay, HTC Pay, LG Pay, Samsung Pay, Xiaomi Pay etc etc etc) är också väldigt naivt.

Om Stena Line skulle börja ta emot Apple Pay hade jag verkligen skakat på huvudet. Sådant bör inte vare sig förespråkas eller uppmuntras.

Att ersätta kontanter med elektroniska betalmedel har jag inget emot, däremot måste dessa följa en standard så att det är lika smidigt som att använda ett kort. Argument om övervakning och kortavgifter är ju inte direkt hållbara som förklaring till varför gamla hederliga kontanter skulle vara "bättre" - däremot kan det vara argument för att utveckla nya lösningar. T.ex bitcoins och annat - alltså att man helt enkelt har "elektroniska kontanter" att betala med.

*
« Svar #41 skrivet: 08 oktober 2018, 17:49:58 »
Intressant tråd.

Börjar med att Stena blir kontantfritt och utvecklas sen till allt från hur bankerna förlorar på kontanthanteringen och tjänar på korthanteringen, eller hur det nu är. Vidare hur arbetstillfällen försvinner om folk inte får räkna pengar till ekonomisk brottslighet och pengatvätt.

Handen på hjärtat, hur många av oss som skriver i denna tråden använder inte kortbetalning mer eller mindre dagligen. Varför, jo för det är bekvämt och man slipper bära med sig en massa stöldbegärligt kapital. Visst, det ska jämföras med att kortet kan kapas.
Hur många brukar ta med sig hela reskassan i respektive lands valuta när ni reser utomlands? Återigen är det bekvämt att använda kort även om man kan reta sig på avgifter vid transaktionerna.
Själv hör jag till dem som ännu inte lärt mig de nya svenska sedlarna och mynten utan måste varje gång läsa innantill vad det är för monopolpengar jag hanterar.

För att knyta ihop tråden tror jag inte det finns många (läs knappast någon) av Stenas kunder som inte kan hantera kort, men jag kan ha fel. De äldre eller handikappade som inte klarar av korthanteringen behöver tyvärr också annan hjälp för att kunna nyttja färjorna.

/ Marre
« Svar #42 skrivet: 09 oktober 2018, 03:10:00 »
Citat: "vad det kostar att växla är heller ingen större grej.Är ju inte så att man reser varje månad.
Och reser man ändå varje månad har man nog inga problem med pengar å behöver inte tänka på sånt."

Nja, det finns faktiskt de som reser varje manad eller annu oftare som anda maste tanka "pa sant".
Sjalv ar jag pa resande fot varlden runt cirka 190 dagar om aret. Har en massa olika valutor i kontanter i planboken (mindre valorer dock). Jag anvander kort som betalning darfor att det ar enklast i de flesta fall. trotts att jag inte kan satta upp vaxlingsavgifter pa reserakningen utan ar nagot jag far sta for sjalv.
« Svar #43 skrivet: 09 oktober 2018, 07:59:34 »
Intressant tråd.

Börjar med att Stena blir kontantfritt och utvecklas sen till allt från hur bankerna förlorar på kontanthanteringen och tjänar på korthanteringen, eller hur det nu är. Vidare hur arbetstillfällen försvinner om folk inte får räkna pengar till ekonomisk brottslighet och pengatvätt.

Handen på hjärtat, hur många av oss som skriver i denna tråden använder inte kortbetalning mer eller mindre dagligen. Varför, jo för det är bekvämt och man slipper bära med sig en massa stöldbegärligt kapital. Visst, det ska jämföras med att kortet kan kapas.
Jeg gjør ikke det. Tar ut det jeg regner med å bruke for en måned ad gangen. Den gangen jeg brukte kort til dagligvarekjøp tygget en bankomat på et kjøpesenter i seg mitt kort klokken halv tre en fredag - det hadde blitt en morsom helg om jeg ikke hadde rukket til banken før klokken tre!
Hur många brukar ta med sig hela reskassan i respektive lands valuta när ni reser utomlands? Återigen är det bekvämt att använda kort även om man kan reta sig på avgifter vid transaktionerna.
Jeg gjør det. Reiste med 6 600 USdollar i kontanter med tog fra Pretoria til Dar-es-Salaam og videre til Victoriasjøen, og deretter med dhow fra Zanzibar til Mombasa og tog frem og tilbake til Nairobi. Reiste med 6 600 Euro i kontanter med fraktskip fra Europa til Dakar, tog til Bamako og elvebåt til Timbuktu. Man kan ikke stole på kort i Afrika om man reiser utenfor turistsstrøkene. Det gjorde jeg dessverre da jeg reiste til Sør-Amerika og Antarktis i 2015. Plutselig ble mitt ene kort sperret og det andre slukt i en Bankomat, og det i Argentina, som ikke hadde konvertibel valuta og hvor det var nada mulighet og få hjelp med å få overført penger fra Norge til en bank i Argentina! Gikk ombord på hurtigruteskuipet FRAM til Antarktis fullstendig blakk.

/ Marre
« Senast ändrad: 09 oktober 2018, 08:15:17 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #44 skrivet: 10 oktober 2018, 14:18:35 »

Det ar ar ju inte sa att det stokiga klientelet forsvinner utan de gar till en annan krog och nar de andra krogarna gor samma sak sa kommer det stokiga klientelet som ni hade tillbaks till favoritkrogen.
Det ar inte sa att de forsvinner bara.

i varsta fall om det ar nara danmark och alla skulle ha kontantfria krogar sa konsumerar de alla pengar i danmark istallet.
eller tar flyget till osteuropa 1timme och har party dar istallet om ingen later dom anvanda sina pengar.
Valdigt daligt for ekonomin i sverige.
skatteverket har valdigt hard koll pa krogarna numera sa gangen skulle anda inte kunna ta garderoberna som forr i tiden forutom i nat enstaka fall.

Losningen ar fortfarande inte att kollektivstraffa befolkningen utan lasa in gangen i fangelse.
Och for nan som jobbar heltid ar 20papp inga stora pengar att forvara hemma.

Att ersätta kontanter med elektroniska betalmedel har jag inget emot, däremot måste dessa följa en standard så att det är lika smidigt som att använda ett kort. Argument om övervakning och kortavgifter är ju inte direkt hållbara som förklaring till varför gamla hederliga kontanter skulle vara "bättre" - däremot kan det vara argument för att utveckla nya lösningar. T.ex bitcoins och annat - alltså att man helt enkelt har "elektroniska kontanter" att betala med.

Da har du inte tankt till riktigt utan gatt pa propagandan med hull och har.
overvakning och kortavgifter ar valdigt stora skal att behalla kontanterna.
Fraga tyskarna eller europeerna sa far du svar pa tal vad de tycker om tontar som betalar 20spann med kort.
de skrattar gott om de ser nan idiot som betalar en glass med kort.

bankerna i vissa lander som gick i konken konfiskerade pengarna fran kundernas konton. Du kanske ar beredd att skanka bort dina pengar men andra vill inte gora det.
Den statliga bankgarantin kan man ju glomma om staten ocksa gar i konken i framtiden.Det gar inte sadar jattebra for sverige med sina 1200miljarder i i skuld och folks privata lan  med hemskt uppblasta priser pa bostader.

Sen sa finns det folk som av andra skal heller inte vill anvanda kort eller inte kan anvanda kort som folk med minnesproblem eller folk som av andra skal inte kan anvanda kort.

Finns ocksa folk som inte kan fa ett bankkort pga skulder eller annat jox.
« Senast ändrad: 10 oktober 2018, 14:22:45 av Massi »