*
Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 05:38:49 »
Fy fan vad dom håller på med.
Ser att stena line hänger med globalisterna och tar bort kontanter.(inte i alla båtar men det kommer om inte folk protesterar)

Sånt djävulskap ska absolut inte uppmuntras.
Bara bankerna som blir rikare på våra kortdragningsavgifter och mindre arbetstillfällen i europa samtidigt som vi skickar ut våra pengar till visa,mastercard plus bankhelvetet som bara sitter på pengarna och stänger kontor ju mer dom tjänar.
plus alla väktare och all infrastruktur runtomkring som blir arbetslösa och som vi får betala genom högre skatter.

Vill de inte ha kontanter så vill de heller inte ha kunder.
De kanske skulle satsat på bygg eller städ om de är rädda för kontanter.
 Tror aldrig vikingline eller tallink ens skulle komma på tanken att avvisa kunder :)
Skulle förlora massa intäkter.
« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 05:44:45 av Massi »
*
SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2018, 08:30:43 »
Nu är det snedseglare på gång

Kontant hanteringen är mycket dyr numera.
Kort är billigare för alla.
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2018, 09:58:10 »
Även om jag själv använder kort för det mesta så finns det alltid lite reservkontanter i plånboken, och möjligheten att betala med kontanter skall alltid finnas tycker jag. Huvudsaken för en näringsidkare måste väl vara ATT man får betalt, inte HUR man får betalt? Nu vet jag inte hur man motiverar saken från Stenas håll, men det kan väl knappast röra sig om rånrisk för vart skulle rånaren ta vägen?

Sveriges Riksbank vill väl inte heller ha ett helt kontantlöst samhälle, trots att det säkert vore billigare för någon någonstans?

Det händer att jag bojkottar butiker/nätbutiker som inte låter mig betala på det sätt jag själv vill.

Vad blir nästa steg? Att bara kreditkort A accepteras, men inte kredikort B?

« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 10:00:50 av Hjnship »
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2018, 10:26:39 »
Men i just det här fallet kan man nog anta att om inte Riksbanken, så åtminstonne skattmasen applåderar tilltaget.

De som är mest beroende av att få betala med papperspengar är väl de som vidareförsäljer dansk eller tyskskattade varor i Sverige.
*

Mumin

• 44
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2018, 10:28:16 »

Håller absolut med Massi. Jag bojkottar företag som vägrar acceptera kontanter. Undra på att så många är skuldsatta över öronen.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
*
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2018, 11:03:31 »
Är inte detta ett forum för helt andra diskussioner?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2018, 12:30:30 »
Helt betimelig å ta opp denne debatten i dette forum! Et kontantfritt samfunn er et samfunn, hvor bankene har full kontroll på alle betalinger og kan ta de gebyrer de ønsker. Ikke rart at bankene vil ha et kontantfritt samfunn, og så bruker de vikarierende motiv om hvitvasking av kriminelle penger som begrunnelse. Bare se på Danmark nå! Der må kunden betale for å bruke kort! Og slik er det allerede på DFDS' ferger mellom Oslo og København. Hvorfor det, hvis det angivelig er så dyrt å håndtere kontanter?
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2018, 12:46:11 »
Är inte detta ett forum för helt andra diskussioner?

En intressant trad forvisso, men borde den inte ha postats under "Pollarsnack" - Ordet ar fritt?
*
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2018, 14:42:41 »
Fy fan vad dom håller på med.
Ser att stena line hänger med globalisterna och tar bort kontanter.(inte i alla båtar men det kommer om inte folk protesterar)

Sånt djävulskap ska absolut inte uppmuntras.
Bara bankerna som blir rikare på våra kortdragningsavgifter och mindre arbetstillfällen i europa samtidigt som vi skickar ut våra pengar till visa,mastercard plus bankhelvetet som bara sitter på pengarna och stänger kontor ju mer dom tjänar.

Cash is so, like, yesterday, dude.

Du vet att det finns också t.ex. mobilbetalning osv. Vet inte om Stena Line, men det finns många alternativa betalningsmedel.
Det är ocksä möjligt att skapa "ship money", nånting man kan ladda på nätet eller vid incheckningen. TallinkSilja har även nu BÅTPENGAR, även om det finns många som har aldrig hört om det.
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2018, 16:06:54 »
För er som ställde er lika frågande som jag till inledningen i tråden akn jag väl posta en länk så man får lite koll på vad det handlar om:
https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/om-bord/Kontantfritt

Det handlar alltså om att det nu mer endast är kortbetalning ombord på Stena Saga. Inte jätteförtjust i tilltaget då jag själv uppskattar att kunna betala med kontanter men vi får väl se vad som händer och om man gör alla färjor kontantfria.
*
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2018, 16:18:58 »
För er som ställde er lika frågande som jag till inledningen i tråden akn jag väl posta en länk så man får lite koll på vad det handlar om:
https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/om-bord/Kontantfritt

Det handlar alltså om att det nu mer endast är kortbetalning ombord på Stena Saga. Inte jätteförtjust i tilltaget då jag själv uppskattar att kunna betala med kontanter men vi får väl se vad som händer och om man gör alla färjor kontantfria.
Börjar på en färja och slutar på alla andra färjor.
Jag kommer absolut inte acceptera kontantfritt system. Vi går lite off topic men tänk om bankerna eller kortbolagen kommer ligga nere, det blir kaos helt enkelt.
*
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2018, 17:37:05 »

Kontant hanteringen är mycket dyr numera.
Kort är billigare för alla.

Här seglas det endast snett från staten och stora företag och bankerna som sitter i knät på varandra.
Detta sjuka tilltag vi snackar om rör färjor och om inget görs blir det fler färjor som inte kan åkas med.

Kontanthanteringen är endast dyrt för att några få bolag som lomis fått tyst monopol antagligen i utbyte mot att priserna höjdes extremt för kontanter från småföretag tillexempel.
Företaget nöjda som får bra vinst och bankerna nöjda som tömmer våra pengar på varje kortdragning och visa mastercard utomlands nöjda som får ta del av varje litet köp i europa pengar som försvinner ut ur europa och skapar mindre jobb här.

Finlands riksbank kom faktiskt fram till att kortköp blev dyrare per köp i genomsnitt än kontantköp.
Där är vi mer nära sanningen.
Om vi dessutom räknar hur mycket jobb kontanthantering skapar och hur mycket mer skatter som då betalas in (istället för att vi betalar högre skatt för fler arbetslösa) så är det en riktig vinst för hela samhället med kontanter.
Korthanteringen kan skötas av extremt få personer per miljon invånare jämfört mot kontantsystemet.

Ser att det finns vissa egoister som skriver att kontanter är so yesterday. Folk verkar ofta inte ha förmågan att se utanför sin egen lilla bubbla vad som händer utanför och vad som händer med grannen skiter dom i totalt.

Skulle kontanter försvinna helt så sitter vi helt i knät på staten och bankerna och dom som har obekväma åsikter om staten kan lätt stängas ner från att köpa mat i framtiden.
Bankerna kommer dessutom höja kortavgifterna änmer då konkurrensen från kontanter helt försvinner.

Nån  bankvän här påstår förstås att det bara är de som säljer tysk alkohol och tobak osv är intresserade av papperspengar.

Nej så är det inte.
Om ens 5% av befolkningen gör så betyder det inte att man kan kollektivstraffa 95% av befolkningen.
Då kan vi förbjuda knivar och bilar för 1% av befolkningen evntuellt kan döda nån med dom.

Vi kan också förbjuda cyklar för våldäktsmän brukar ofta cykla iväg snabbt med dom och försvinna.

Men mistluren kanske menade att 8 av 10 kunder i europa är kriminella.
8 av 10 köp görs nämligen MED KONTANTER i europa.
Jävlar då vågar man inte åka ner till kontinenten längre :)
« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 17:40:40 av Massi »
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2018, 19:19:13 »
kan bara hålla me dom att det är idioti att slopa kontanterna.
Dels blir samhället sårbart för det händer att bankernas betalsystem ligger nere lite då och då. Dels så för vi ett storebrors samhälle där allt vi gör kan övervakas om vi hela tiden lämnar elektroniska spår efter oss. I vissa länder måste man ha kontanter då det ej går att betala med kort över allt. Samt tänk på alla äldre som kanske itne klarar av att hantera alla dessa olika system för betalning via mobil,swish mm
/Tt
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2018, 20:01:39 »
det är bara de som hanterar pengar svart som vill ha kontanter typ bilverkstäder mm o andra serviceställen
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2018, 20:26:47 »
det är bara de som hanterar pengar svart som vill ha kontanter typ bilverkstäder mm o andra serviceställen

Och det  vet du med säkerhet >:(