Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« skrivet: 19 september 2018, 21:34:48 »
I söndags var det premiär för Stena Vinga på linjen Frederikshavn-Göteborg. Jag följde med på den första resan med avgång 17.30. För att kunna boka biljett måste du ha ett fordon med dig, så mitt sällskap för dagen var cykeln. Dagtursrabatten gällde inte på Vinga när jag bokade, fast 450 t o r får jag ändå säga är helt ok. Innan det var dags att bege sig till incheckningen hade jag cyklat till Säby och ätit lunch, handlat dansk ost och pastej, och rest med Stena Danica. Inte mycket att orda om den färjeresan, den flöt på som den skulle.

Incheckningstiden för Vingas turer är 60 minuter innan avgång, Danica och Jutlandica har 30 minuter innan. I Frederikshavn är väntbanan för cyklister belägen intill ett litet väntrum och nästan under terminalgången, så skydd mot väder och vind finns. Vi var totalt tre cyklister på resan och blev placerade nära aktern på däck 3. Bildäcken ovanför, 5 och 7, användes också. Hoppas inte lastbilschaufförerna som ställde sig närmast kanten på 7:an var höjdrädda, det lilla räcket märks knappt från en lastbilshytt. Bildäck 7 är påbyggt i efterhand.

Premiären uppmärksammades direkt när man kom upp. Man hade ställt upp glas med dricka, satt upp ballonger och bjöd på gratinerad nachos. Befälhavaren uppmärksammade också premiären i utropet efter avgång. Det var ett behagligt lugn ombord. En kafeteria med varmrätter och mackor, en liten ”bordershop” är det som finns. Receptionen är integrerad med kafeterian och butiken. Kafeterian är indelad i flera mindre utrymmen, så det blir inte så mycket folk på varje ställe. Tror att djur var tillåtna i något av utrymmena. Annars var utrymmena inte låsta till något speciellt, och det är helt rätt. På andra färjor blir en stor del av sittplatserna låsta för buffégäster, 1:a klass/plus-lounge eller liknande, men här kan man ta med sig sin mat överallt och man blir inte i vägen för ätande gäster om man bara vill sitta och slappa. Optimalt utnyttjande av små ytor. Som på de andra färjorna på linjen får man ha full koll på öppettiderna, för rätt var det var, togs varmrätterna bort. Butiken stängde redan 19.30. Det kalla utbudet i kafeterian fanns att köpa fram till kl 21.

Precis som för resenärerna är fartyget nytt också för besättningen, och rutinerna håller på att sätta sig. Alla arbeten är inte klara än, t ex är inte Truckers Lounge färdig, och det verkar pågå renoveringar i hyttavdelningen. Det var ett par chaufförer(?) som med humor roade sig med att leta reda på allt som var fel – tv:n inte igång, kaffeautomaten inte igång, skyltar från Bornholmstiden ”den ska bort!”. Just med skyltarna var det allra mesta bytt till Stena-dito. Annars har inredningen i huvudsak hängt med från Hammerodde-tiden.

Vi avgick med en halvtimmas försening och blev förvarnade och ursäktade om att den kunde växa till en timme. Någon förklaring annat än att det låg utanför besättningens kontroll fick vi inte. Men man körde på, även om befälen drog ner på farten när skyddet från Läsö försvann. Braemar passerade i skymningsljuset medan vi guppade fram. Trots att jag satt längst fram, kändes det behagligt i vågorna och hon tog sjön bra från sidan. Sista delen av resan spatserade jag runt på däck. Iland sen välkomnades jag av traditionellt Göteborgsväder med sidledsregn. Förseningen hölls konstant.

En bekväm transport, varken mer eller mindre. Får se när man får ordning på tidhållningen. Fortsätter det som nu är det väl bara en tidsfråga innan man börjar använda Majnabbe igen för förmiddagsvistelsen i Göteborg.

I Norge-läget.

På väg till Säby. Som brukligt i Danmark går det en cykelväg parallellt med de stora landsvägarna.

Säby å

Väntan under tak.

Här backas det.

Färdigbackat. Trappen upp var under rampen. Dörren var låst när jag skulle ner igen, så det var bara att gå ut på andra sidan.

Stenaskylt.

Inte Stenaskylt.

Ner mot bildäcket.

Det mellersta bildäcket.

Här inne fanns muggen, och dass som satt löst i väggen.

Upp till hyttavdelningen.

Premiärfint

Fin spejarplats.

Stolar är överskattat för chaufförerna.

Liksom en tv som är igång.

20180916_194207
Ordinär hyttkorridor.

IKEA Stena Edition.

Däck 7, där alla passagerarutrymmen utom hytterna och Drivers Lounge var samlade.

Liten skorsten.

Masthuggskajen
« Senast ändrad: 19 september 2018, 21:36:57 av Andreas Karlsson »
*
SV: Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« Svar #1 skrivet: 19 september 2018, 22:32:17 »
Intressant berättelse. Som lätt rörelsehindrad med svårighet att gå i trappor är jag lite nyfiken på om det finns hiss från bildäcken till salongsdäcket.
SV: Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« Svar #2 skrivet: 20 september 2018, 21:19:10 »
Intressant berättelse. Som lätt rörelsehindrad med svårighet att gå i trappor är jag lite nyfiken på om det finns hiss från bildäcken till salongsdäcket.

Jodå, det finns en hiss centralt placerad som når bildäcken på däck 3 och 5. Det översta bildäcket på däck 7 är på samma plan som salongsdäcket. Hur det ser ut med kanter och sånt tittade jag inte efter.