Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« skrivet: 02 september 2018, 21:49:10 »
Fra 15. september vil SASSNITZ kun avgå klokken 8 mandager, 8.15 torsdager, 8 fredager, 9.15 lørdager og 9.45 søndager fra Trelleborg til Saßnitz - tirsdager og onsdager ikke i det hele tatt - da vil den gå til Rostock
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #1 skrivet: 03 september 2018, 08:49:29 »
För den trafik som finns idag, uteslutande endags shoppingrsenärer räcker det säkert till.
Men nog har linjen en potential. Med snabbare färjor, typ Gotlandsfärjor eller Superfast minskar överfartstiden till mindre än 3 timmar och man har en oslagbar konkurrensfördel och med möjlighet till 6 turer per dag med två färjor.
Problemet är vägen över Rügen till Stralsund, men med ökad trafik så är en utbyggnad av den säkert inte en oöverkomlig investering.
/Marre
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #2 skrivet: 03 september 2018, 11:18:30 »
Kan man bedriva tät linjetrafik till Cairnryan, så kan man göra det till Sassnitz också. Det är enkel landsväg från Cairnryan till Glasgow.

Eller så gör man som nu, låter linjen dö sotdöden genom en dålig produkt, för att sen föra fram "stora samordnings och miljövinster" (mitt eget citat) med att koncentrera allt på Rostock.
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #3 skrivet: 03 september 2018, 14:16:50 »
Jag undrar om det finns något annat rederi som skulle kunna tänkas ta över linjen. Den har ju fördelen med kort distans men samtidigt är det väl då ett problem att den idag hamnat i kläm mellan linjerna till Polen samt Rostock ihop med en stark ovilja att utveckla trafiken.

Det känns som att nedgången för Kungsleden snarare handlar om att Stena vill bli av med linjen i syfta att koncentrera allt på Rostock snarare än någon "naturlig" orsak även om vägstandarden diskuterats fram och tillbaka.

Optimalt vore definitivt färjor liknande Color Lines SuperSpeed eller liknande som kan ge kort överfartstid kombinerat med hög lastkapacitet.

Jag skulle inte bli helt förvånad om t.ex inte TT-Line skulle se en potential den dagen Stena släpper trafiken helt med tanke på deras senare expansioner österut.

SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #4 skrivet: 04 september 2018, 08:30:03 »
Jag undrar om det finns något annat rederi som skulle kunna tänkas ta över linjen. Den har ju fördelen med kort distans men samtidigt är det väl då ett problem att den idag hamnat i kläm mellan linjerna till Polen samt Rostock ihop med en stark ovilja att utveckla trafiken.

Det känns som att nedgången för Kungsleden snarare handlar om att Stena vill bli av med linjen i syfta att koncentrera allt på Rostock snarare än någon "naturlig" orsak även om vägstandarden diskuterats fram och tillbaka.

Optimalt vore definitivt färjor liknande Color Lines SuperSpeed eller liknande som kan ge kort överfartstid kombinerat med hög lastkapacitet.

Jag skulle inte bli helt förvånad om t.ex inte TT-Line skulle se en potential den dagen Stena släpper trafiken helt med tanke på deras senare expansioner österut.
Enig i det siste. Det ville bli deres femte havn fra Trelleborg.

Det sies at ruten om sommeren er meget populær blant vestpolakker, fordi den er nesten halvparten bare, av Swinoujscie-rutenes seiltid til Skåne.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #5 skrivet: 04 september 2018, 13:42:50 »
Man kan väl misstänka att TT-Line hugger direkt när Stena ger upp. Vid framtida uppgraderingar av flottan skulle ju t.ex Huckleberry Finn eller Tom Sawyer kunna göra ett inhopp såvida inte något annat tonnage dyker upp. Dock kan ju dessa två tar järnvägsvagnar (eller kunde åtminstone som nya vill jag minnas) vilket skulle kunna göra dem lämpliga, åtminstone initialt.

Jag har en känsla av att TT-Line generellt är det starkare rederiet från Trelleborg och att ett "TS-Line" i ny skepnad skulle kunna utgöra ett vettigt komplement (de lär positionera Kungsleden på ett sätt som gör att den inte internkonkurrerar med Rostocklinjen vilket väl egentligen är orsaken till att Stena helst vill bli av med trafiken).

Ytterligare en variant vore triangeltrafik Trelleborg-Sassnitz-Swinoujscie men har inte funderat direkt på seglingstiden för ett dylikt upplägg.

Slutligen kan man fundera över hur länge Stena Line kommer att pyssla med färjelinjer från Trelleborg, på något vis känner jag kanske inte att detta ligger inom deras mer högprioriterade sfär och att det snarare är något de fick på köpet via Scandlinesaffären. TT-Line känns onekligen som det starka rederiet just här såvida det inte skulle ske en storsatsning helt plötsligt (nytt Stena-finerat tonnage och förnyad satsning på Kungsleden samt Rostock).

SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #6 skrivet: 04 september 2018, 15:33:22 »
Man kan väl misstänka att TT-Line hugger direkt när Stena ger upp. Vid framtida uppgraderingar av flottan skulle ju t.ex Huckleberry Finn eller Tom Sawyer kunna göra ett inhopp såvida inte något annat tonnage dyker upp. Dock kan ju dessa två tar järnvägsvagnar (eller kunde åtminstone som nya vill jag minnas) vilket skulle kunna göra dem lämpliga, åtminstone initialt.

Jag har en känsla av att TT-Line generellt är det starkare rederiet från Trelleborg och att ett "TS-Line" i ny skepnad skulle kunna utgöra ett vettigt komplement (de lär positionera Kungsleden på ett sätt som gör att den inte internkonkurrerar med Rostocklinjen vilket väl egentligen är orsaken till att Stena helst vill bli av med trafiken).

Ytterligare en variant vore triangeltrafik Trelleborg-Sassnitz-Swinoujscie men har inte funderat direkt på seglingstiden för ett dylikt upplägg.

Slutligen kan man fundera över hur länge Stena Line kommer att pyssla med färjelinjer från Trelleborg, på något vis känner jag kanske inte att detta ligger inom deras mer högprioriterade sfär och att det snarare är något de fick på köpet via Scandlinesaffären. TT-Line känns onekligen som det starka rederiet just här såvida det inte skulle ske en storsatsning helt plötsligt (nytt Stena-finerat tonnage och förnyad satsning på Kungsleden samt Rostock).
Enig. Og uansett om TT-Line har vært heltysk eller halvsvensk og at andelen svenskregistrerte ferger minker, så er og har Trelleborg alltid vært TT-Lines hjemmehavn. TT står for Travemünde-Trelleborg men når Rostock var et eget datterrederi så het det ikke RT-Line men TR-Line. Det er fra Trelleborg de seiler til såvel Travemünde, Rostock, Swinoujscie som Klaipeda, selv om noen ferger går Travemünde - Rostock -Trelleborg. Og på samme måte kunne man tenke seg Swinoujscie - Sassnitz - Trelleborg.

HUCKLEBERRY FINN og TOM SAYWER har fremdeles spor, men deres akteranslutninger til fergelem måtte bygges om, den var tilpasset Malmö/Travemünde/Hangö.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #7 skrivet: 05 september 2018, 12:57:16 »
Jag har alltid tänkt "Trelleborg-Travemünde Line" när det gäller TT-Line, TR-Line var ju då också logiskt som namn. Egentligen känns det ju som att Sassnitz i form av Trelleborg-Sassnitz-Swinoujscie är den logiska utvecklingen av trafiken och då med lastdryga färjor som även kan medföra järnvägsvagnar.

Just den korta distansen gör att linjen har stora fördelar då man får en bra seglingsfrekvens redan med två färjor. Det ger ju nästan samma snabba överfart som med Delphin (har för mig hon tog 2 timmar 45 minuter till Rostock och en konventionell färja skulle ju klara att nå Sassnitz på 3 timmar 30 minuter problemfritt och då med betydligt bättre ekonomi).

Får man spekulera lär TT satsa på två trianglar (Trelleborg-Rostock-Travemünde samt Trelleborg-Sassnitz-Swinoujscie) i framtiden och då med "premiumfärjor" på den ena och "comfortfärjor" på den andra, alternativt en standardiserad ropax på alla linjer.

*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #8 skrivet: 05 september 2018, 13:30:51 »
Är det inte så att TT kör Trelleborg-Rostock-Travemünde för att kunna bibehålla turtätheten och samtidigt frigöra en färja för Trelleborg-Swinoujscie och till Baltikum?
Visserligen tycker jag det är logiskt att en transport över vattnet ska vara kortaste sjövägen, men tror inte på en linje Trelleborg-Sassnitz-Swinoujscie med tanke på vägnäten till Sassnitz.

/ Marre
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #9 skrivet: 05 september 2018, 14:55:11 »
Stena kanske fortsätter med en gles turlista för att TT-line inte ska ta över?
 
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #10 skrivet: 05 september 2018, 16:11:57 »
Det är lite ironiskt med detta vägnäts betydelse. Ja, det hade naturligtvis varit en dröm med Autobahn direkt till terminalen i Mukran men att hela färjelinjen står och faller med detta är onekligen lite svårt att köpa när man tänker efter. Sedan beror det mycket på vilken trafik man satsar på men Kungsleden har potential för såväl transport av järnvägsvagnar (gods/persondito) samt personbilar och i viss grad lastbilar. Den korta överfartstiden är fördelaktig trots vägnätet eftersom närmaste alternativa linje trots allt tar lite drygt 6 timmar att jämföra med 3 timmar och 45 minuter som det varit tidigare (och som skulle kunna trimmas till 3 timmar 30 minuter eller kanske rent av 3 timmar med rätt tonnage).

Det man kan argumentera är att den korta överfartstiden är fördelaktig för dagfärjor framförallt. Inte minst att t.ex kunna ta en färja tidigt på morgonen och vara framme i lagom tid vilket inte går med övriga linjer från Trelleborg.

Vad man kan säga om Kungsleden är snarare att dess framtid "hotas" av att den betjänas av ett rederi som är ointresserat av linjen då den i princip åkte in på ett bananskal via Scandlinesaffären samtidigt som konkurrenten (TT-Line) för tillfället inte har tonnage som passar och kan sättas in (deras färjor är ju minst sagt upptagna på annat håll).

Det som krävs är att två färjor av lämplig modell sätts in, alternativt att linjen blir en triangel Trelleborg-Sassnitz-Swinouscie vilket skulle fungera logistiskt med tanke på att hamnarna ligger på en tämligen rak linje från Trelleborg (vi talar inte om någon direkt omväg).

Alternativet till detta är att Kungsleden läggs om till Trelleborg-Swinouscie med två nya färjor (det fanns en period när färjorna inte anlöpte Sassnitz utan Odra Port). Det är naturligtvis ett alternativ.

Vad som däremot är ganska uppenbart är att det finns ett behov av en "östlig" linje från Trelleborg som komplement till Rostock och Travemünde. Jag tror därmed inte på att helt avveckla linjen utan antingen kombineras den med Swinouscie eller så läggs den om dit helt och hållet. Oavsett vilket lär det krävas nytt tonnage (två färjor). Detta för att ha fyra färjor till de andra två linjerna (två färjor/linje).

SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #11 skrivet: 06 september 2018, 12:52:10 »
Veldig hypotetisk, men dog:
Hvis man skulle bygge om HUCKLEBERRY FINN og TOM SAYWER til både å kunne ligge i jernbanefergeleie i Swinoujscie, Sassnitz og Ystad så ville det lureste være å beholde den asymmetriske tilknytningen mot babord og sammenføre de seks sporene ombord til de tre som finnes på venstre side av Sassnitz fergelem. De ville da bruke Swinoujscie-fergelejenes spor 1, 3 og 4 og tilsvarende spor i fergeleie 9 i Trelleborg. De ville ikke kunne bruke fergeleie 7 eller 8 i Trelleborg, men fergeleie 8 er forberedt for å kunne bygges om på samme måte som fergeleie 9.
Av dagens Ystad-Swinoujscie-ferger bruker POLONIA og JAN SNIADECKI alle fem spor i Swinoujscie og kan bruke spor 1-5 i fergeleie 9 i Trelleborg men ville kun kunne losse/laste fergenes spor 1, 3 og 4 (dvs. ikke spor 2 eller 5 på JAN SNIADECKI og ikke spor 2, 5 eller 6 på POLONIA) i Sassnitz. KOPERNIK bruker kun spor 2, 4 og 5 i Swinoujscie og kan bruke tilsvarende spor i fergeleie 9 i Trelleborg, men kan derved kun bruke spor 2 i Sassnitz til spor 3 ombord.
Dagens Trelleborg-Sassnitz/Rostock-ferger kan ikke anløpe Swinoujscie overhodet. SASSNITZ kan kun bruke fergeleie 7 og 8 i Trelleborg og SKÅNE og MECKLENBURG-VORPOMMERN fergeleie 8 og 9.
Slik at hvis man tenker sg en situasjon hvor TT-Line skulle bygge to nye jernbaneferger for en rute Trelleborg-Sassnitz-Swinoujscie burde det nok være av POLONIA-type (spormessig veldig lik TOM SAYWER og HUCKLEBERRY FINN), fullføring av fergeleie 8 i Trelleborg til slik som fergeleie 9 og utvidelse av fergeleiet i Sassnitz fra åtte til ti spor, eller at man kun kjørte ombord persontog i Sassnitz og lot godsvognene lastes/losses i Swinoujscie.
Det forutsetter jo en reversert utvikling av tog/biltrafikk på fergene - men det er lov å drømme litt.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #12 skrivet: 06 september 2018, 14:38:38 »
Som jag ser på saken är Sassnitz utmärkt som hamn för den trafik där den snabba överfarten är fördelaktig och Swinouscie för rent gods varpå man kan tänka sig en variant där persontåg, bilar och vissa lastbilar kör iland i Mukran medan resten fortsätter. Man kan då även tänka sig en trafikering där vissa turer går direkt Trelleborg-Swinouscie medan andra anlöper Sassnitz vid trafik med två färjor.

Spontant skulle jag absolut tänka mig ropax liknande Polonia i konceptet, d.v.s ett ombordutbud som även tilltalar dagskryssare. Optimalt är möjlighet att medföra järnvägsvagnar till både Sassnitz (persontåg) och Swinouscie (godståg). Med två färjor kan man också optimera trafikupplägget.

Båda hamnarna har potential som jag ser på saken och det rederi som känns mest lämpat här heter TT-Line. Jag upplever helt enkelt en högre ambitionsnivå från deras sida jämfört med Stena där jag ständigt får intrycket att detta inte är linjer de skulle satsat på såvida inte de "följde med" Scandlines (det är ju trots allt talande att detta rederi inte satsat på Trelleborg tidigare). Annars har ju Stena onekligen resurserna att betälla två anpassade färjor men med tanke på att det idag är TT-Line och Unity Line som betjänar Swinouscie känns det som att de inte ser någon anledning att ge sig in på den marknaden utan verkar mest "satsa" eller snarare koncentrera sig på Rostock.

Detta gör att det snarare känns troligare att TT-Line satsar på Swinouscie och då i samband med detta börjar anlöpa Sassnitz vissa turer och att de s.a.s ligger i vassen och lurar då dagen lär närma sig när Stena pensionerar F/S Sassnitz.

Initialt kan man tänka sig att TT gör en satsning som först innebär två nya färjor till paradlinjen (nya NH/PP), därefter blir dagens NH/PP morgondagens HF/TS till Rostock samtidigt som ND/RH fortsätter, existerande HF/TS åker då in på Trelleborg-Sassnitz-Swinouscie såvida inte beslut fattas om att även ersätta dessa. Nu är jag inte säker på deras status tekniskt (maskinellt) men är den sådan att det skulle gå att livstidsförlänga utan allt för mycket besvär är ju det en lösning.

Alternativet är naturligtvis beställning av två nya färjor till Trelleborg-(Sassnitz)-Swinouscie men med tanke på att trafiken Trelleborg-Travemünde utgör "kärnverksamheten" är nybeställning dit något som känns mer troligt och att färjorna helt enkelt flyttas runt på linjenätet. Alternativet är att två nya färjor beställs kort efter (sig två-tre år) efter nybyggen till Travemünde.

Övergripande fråga är ju egentligen den återstående livslängden för TS/HF, d.v.s om dessa måste avyttras "snart" p.g.a ålder/teknisk status eller om de skulle kunna användas ett antal år till. Det är ju annars praktiska, lastdryga färjor som känns lämpade ur den synvinkeln för trafik till Swinouscie även om passagerarutrymmena skulle kunna uppgraderas (man kan ju t.ex tänka sig att bygga om ett hyttdäck till extra passagerardäck för att t.ex kunna ordna en panoramabar samtidigt som nuvarande cafeteria byggs om till buffetrestaurant i stil med den som finns på NH/PP).

SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #13 skrivet: 06 september 2018, 15:46:38 »
Og så skal vi huske at TT-Line også går til Klaipeda. Foreløpig kun en gang i uken, men den ruten vil nok enten ekspandere eller legges ned. I første tilfelle trenger de også nye ferger.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« Svar #14 skrivet: 06 september 2018, 21:11:15 »
Intressant diskussion.
Här kommer fram många ideer, spekulationer och åsikter.

Landgången när den är som bäst, ett diskussionsforum, där alla får komma till tals, och ingen har fel.  :) :) :)

/Marre