*
I februari 2017 bestämde jag och en kompis till mig för att cykla lite i Lettland. Vi passade därför på att boka när Stena Line hade 50% erbjudande, och boka lastfärjorn Stena Flavia och Scottish Viking mellan Nynäshamn-Ventspils, vi valde dessutom dagturer med vilstolar. Det gav oss två nätter i Ventspils, och detta var även min första resa med Stena Line.

Bilderna är tagna med mobil och GoPro, därav den varierande kvalitén.

Vi resta i maj 2017, solen sken och incheckningen gick smidigt. Som cyklister fick vi trampa ombord före dom motordrivna fordonen.

Trots att vi hade checkat in genom ett vanligt bås på land, så behövde vi även checka in i receptionen. Nu var ju inte det något problem då vi bara hade vilstolar, men dom som hade hytter fick vänta lite längre på att hämta ut sina hyttnycklar.

Det fanns en del spelautomater ombord. Detta var den enda underhållningen som erbjöds.

Samtliga dörrar ut till ytterdäcken var gjorda av trä.

Lejdare

Så lämnade vi Nynäshamn. Soldäcket är dock inte att klaga på på Stena Flavia, men några fler bänkar eller stolar hade inte skadat.

Bedarön.

Butiken ombord är som en liten kiosk, men den är endast öppen en timme efter avgång, och en timme före ankomst.

Eftersom att det var min första resa med Stena Line, fick det bli en Stena Älg :D

Då restaurangen endast är öppen under delar av resan, passade vi på att gå till baren där man kan beställa enklare måltider. Runt om i fartyget hade Stena gjort reklam för sin "delicious pizza".

Men den var allt annat än delicious... totalt torr, rinnande fett och påminde om fryspizzor.

Möte med Scottish Viking som var på väg från Ventspils till Nynäshamn.

Efter dryga åtta timmar, och en halvtimmes färd på floden Venta var vi äntligen framme i Ventspils.

Stena Flavia är ett fräscht fartyg. Maten var däremot ingen höjdare, och jag rekommenderar hytt om man reser med henne.

Fortsättning följer med bilder från Ventspils, och hemresan med Scottish Viking! :)
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: En resa till Ventspils med Stena Flavia och Scottish Viking i maj 2017
« Svar #1 skrivet: 05 september 2018, 21:50:47 »
Tack för reportaget så här långt!

Jag blir då och då sugen på att testa mer renodlade fraktlinjer som denna, men efter varje reportage jag läser, blir jag påmind om varför jag alltid åkt mer passageraranpassade linjer och fartyg. Har visserligen åkt ett av systerfartygen mellan Liverpool och Belfast, där det var en hel del privatpersoner som reste med eller utan bil. Den linjen känns mer tillrättalagd för passagerare än Nynäshamn-Ventspils, att döma av detta och tidigare reportage, även om fartygen är i stort sett samma.Men resmålet Ventspils kan nog vara intressant.
« Svar #2 skrivet: 06 september 2018, 19:09:06 »
Tack för trevligt reportage! Ser helt klart fram emot fortsättningen!
« Svar #3 skrivet: 06 september 2018, 20:18:12 »
Nästan så att Billy pizza slår den där stackars pizzan du fick :P