SMM Hamburg
« skrivet: 01 september 2018, 19:05:00 »
SMM Hamburg är ju världens största och mest betydelsefulla sjöfartsmässa. Vi talar om 2400 utställare och si så där 50000 besökare. Detta går av stapeln vart annat år och detta sker nästa vecka. Jag skall åka dit i år precis som alla gånger. Och kommer att träffa mängder med bekanta.

Man behöver i vart fall minst två dagar för att gå igenom och se allt man har lust med. Därmed går hela veckan åt så jag gör lite nöjestur av det hela också. Flyger till och från Oslo men tar Color Magic till Kiel och Color Fantasy tillbaka. Så skall jag bo på Hotel Kronprintz vid Hauptbahnhof och ser för mig några häftiga måltider på Schifferbeurse som är en Tysk traditionsbula där man får känsla av att gå in i Tyskt 20-tal. Det var där som mäklare, redare och andra satt i seklets början och förhandlade om fraktkontrakt och sådant.

Är det någon annan "Landgångare" som skall till Hamburg nästa vecka så kan vi kanske svänga en bägare och hiva i oss en "Doppelkorn".
*

Mumin

• 45
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: SMM Hamburg
« Svar #1 skrivet: 02 september 2018, 09:55:31 »
Hej, jag är på SMM på torsdagen men bor utanför Hamburg i Rosengarten.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
SV: SMM Hamburg
« Svar #2 skrivet: 02 september 2018, 19:32:57 »
För ett likande upplägg, Stena ner på Tisdag, en natt i Hamburg och Stena hem igen på Torsdag.