SV: Amorella
« Svar #30 skrivet: 05 september 2018, 17:36:06 »
Ja. Du har rätt. Båda fartyg är till åren och inte särskilt troligt. Men tanke på Europa som ny saga.. en otrolig färja som skulle ha potential på linjen. Men jag tror dels tallink begär mer än vad stena skulle kunna tänka sig betala för henne. Tror dessutom att pax kapaciteten är för stor. Tror aldrig att stena kan fylla henne med norrmän tillräckligt och få lönsamhet med henne. Men en Europa i stena färger skulle vara mäktigt att se!!
SV: Amorella
« Svar #31 skrivet: 05 september 2018, 17:43:47 »
En annan vinkel på ”problemet” stena saga kan vara följande;

Det är uppenbart att linjen inte ger den utdelning som stena önskar. Hade man gjort pengar så hade det redan satts in nytt tonnage.

Nytt tonnage skulle kunna sättas in. Men flaggas ut till DIS i likhet med DFDS och övriga danska fartyg. Man skulle få bukt med de skenande lönekostnader och kunna satsa hårt på bättre service med dansk crew. Jmf stenas med servicen på fjordline tex. Son natt och dag.

Man skulle kunna lägga om tidtabellen och göra endast en kajstuds på morgonen, vara tillbaka i Oslo redan på eftermiddagen och ersätta dyra stewaredesses med landstäd i Oslo. I likhet med silja i Stockholm (galaxy och hel systrar) då kan stena troligen börja tjäna de pengar som behövs för ett tonnage skifte