*
SV: Amorella
« Svar #15 skrivet: 02 september 2018, 19:54:39 »
Vad skulle Stena tjäna på att byta Stena Saga mot Amorella? Vad har Amorella som inte Stena Saga har?
« Svar #16 skrivet: 02 september 2018, 20:37:58 »
Tror nog stena saga har mer som lockar dygnskryssare än Amorella med ombyggda spaet mm.
/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
« Svar #17 skrivet: 02 september 2018, 21:02:27 »
Vad skulle Stena tjäna på att byta Stena Saga mot Amorella? Vad har Amorella som inte Stena Saga har?

Garage.

http://www.youtube.com/watch?v=1RmVpqmret4

Vet inte om Stena behöver det.
« Svar #18 skrivet: 02 september 2018, 22:14:45 »
Ja på frågan vad amorella har som inte saga har så är svaret rätt enkelt. En 10 år yngre färja, bättre behållen inredningsmässigt, bättre hytter som renoverats löpande i jämförelse med sagas som börjar bli väldigt risiga, en större buffet, en större a la carte, bättre dansbar, ett ordentligt disco, ett bra mycket större café som kan användas som alternativt dansgolv,  ja listan kan göras lång. Så jämförelsevis så har stena allt att vinna på att byta upp sig. Saga har gjort sitt, oerhört out of date på alla sätt och vis. Ursäkta uttrycket, men hon har inte mycket fördelar i jämförelse. Amorellas sauna kan enkelt anpassas till ett spa.
*
« Svar #19 skrivet: 03 september 2018, 06:51:23 »
Ja på frågan vad amorella har som inte saga har så är svaret rätt enkelt. En 10 år yngre färja, bättre behållen inredningsmässigt, bättre hytter som renoverats löpande i jämförelse med sagas som börjar bli väldigt risiga, en större buffet, en större a la carte, bättre dansbar, ett ordentligt disco, ett bra mycket större café som kan användas som alternativt dansgolv,  ja listan kan göras lång. Så jämförelsevis så har stena allt att vinna på att byta upp sig. Saga har gjort sitt, oerhört out of date på alla sätt och vis. Ursäkta uttrycket, men hon har inte mycket fördelar i jämförelse. Amorellas sauna kan enkelt anpassas till ett spa.

Jag tycker Amorellas inredning är mer sliten än Stena Saga, som Stena Line ständigt har renoverat, så jag tycker Stena Saga är i betydligt finare skick än Amorella.
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
« Svar #20 skrivet: 03 september 2018, 08:04:24 »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja uran är man ute efter ett nytt fartyg med det konceptet lära man hitta något modernare om man är ute på begagnatmarknaden. Sen tror jag ju dock att om man hade en sådan tro på kryssingsmarknaden från Oslo så skulle man nog beställa ett helt nytt fartyg, ett 30 år gammalt fartyg som nyhet lockar inte någon, utan jag tror man kommer köra Saga så länge det går och sen kommer man skaffa sig en ro-pax till linjen som är bättre anpassad till en trafik Stena har nu och inte den man bedrev 1990 vilket man skulle få med Amorella.
« Svar #21 skrivet: 04 september 2018, 15:09:51 »
Mycket möjligt
« Svar #22 skrivet: 04 september 2018, 16:12:57 »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja
Stena köpte ju först gamla Aurella, sedan Turella och än senare Silvia Regina, så inte
verkar det vara främmande för Stena att köpa en gammal finlandsfärja.
« Svar #23 skrivet: 04 september 2018, 18:21:40 »
Ja. Tror nog att de skulle kunna förlänga livstiden på denna rutt som kryssningsrutt. Men på sikt lägger man nog ner x konceptet och satsar på ro pax och transport. Enligt vad jag hört så kostar saga för mycket i förhållande till vad man tjänar in på linjen.
« Svar #24 skrivet: 04 september 2018, 21:26:40 »
Ja. Tror nog att de skulle kunna förlänga livstiden på denna rutt som kryssningsrutt. Men på sikt lägger man nog ner x konceptet och satsar på ro pax och transport. Enligt vad jag hört så kostar saga för mycket i förhållande till vad man tjänar in på linjen.

Vad jag läst, ska 1980 färjorna ha ekonomisk livslängd i ungfär 10 år till, sen blir dom så dyra i drift att det inte går att räkna hem dom, dock då om dom går i reguljär trafik s.a.s.

Men att byta Stena Saga mot Amorella kan aldrig vara aktuellt, allt för många hytter som försvinner, vilket knappast är optimalt på en kryssningslinje. Så stena Saga lär nog få leva ett tag till.
« Svar #25 skrivet: 04 september 2018, 22:19:38 »
Men menar du att amorella har färre hytter än stena saga? Nu har jag inte kollat några fakta men jag säger det igen, stena saga är verkligen inte up to date. Nytt tonnage skulle verkligen behövas.
*
« Svar #26 skrivet: 05 september 2018, 16:31:44 »
« Svar #27 skrivet: 05 september 2018, 16:41:51 »
Om man jämför fakta så har amorella större kapacitet både paxmässigt, hyttmässigt och fler lastmeter. Så ett skifte till amorella borde vara fördelaktigt.
« Svar #28 skrivet: 05 september 2018, 16:43:49 »
Att se amorella möta DFDS crown seaways vore en fantastisk syn. Tänk om DFDS kunde tänka sig byta ut Pearl Seaways mot Gabriella. Om den nu kan bli till salu i nära tid. Då får vi se 3 jugge byggen i Oslo. Mäktigt.
*
« Svar #29 skrivet: 05 september 2018, 17:14:54 »
Om DFDS skulle köpa Gabriella kan man ju "drömma" lite om att Athena skulle bli röd igen...

Om man skall spåna lite om en ny Stena Saga får jag väl kanske säga att Silja Europa skulle kännas som ett mer intressant val, åtminstone om tanken är att satsa på en traditionell DanskBåt. Alternativet är ett nybygge men då är snarare "RoCruise" det sannolika, d.v.s en Stenafärja enligt samma grundkoncept som t.ex Stena Britannica/Hollandica fast med vissa tillagda finesser för passagerarna.