Amorella
« skrivet: 26 augusti 2018, 19:16:01 »
Amorella passerte som vanlig Cinderella på vei inn til Stockholm i kveld, vakker båt er det ;-)
SV: Amorella
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2018, 19:22:25 »
Viking Grace i Åbo i går kveld :-) Fineste båten mellom Stockholm og Åbo!
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2018, 20:36:36 »
Viking Grace i Åbo i går kveld :-) Fineste båten mellom Stockholm og Åbo!

En bild på Grace i en tråd som "handlar" om Amrella? 
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2018, 23:08:59 »
Man kan undra var amorella ska ta vägen då nybygget kommer?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2018, 23:12:27 »
Kan stenaline vara intresserade av amorella månne. Som ersättare av stena saga. ?? Gammal, men välbehållen dam. Åtminstone inredningsmässigt. Hur maskineriet är har jag ingen aning om, men om man ser vad stena investerar i så tror jag att det kan vara av intresse. De köper normalt gamla skutor till lågt pros och kör slut på dom. Att få en ny stans saga skulle innebära en föryngring av tonnaget med ca 10 år. Och nog skulle amorella passa perfekt till sagas pax !
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2018, 06:51:59 »
Kan stenaline vara intresserade av amorella månne. Som ersättare av stena saga. ?? Gammal, men välbehållen dam. Åtminstone inredningsmässigt. Hur maskineriet är har jag ingen aning om, men om man ser vad stena investerar i så tror jag att det kan vara av intresse. De köper normalt gamla skutor till lågt pros och kör slut på dom. Att få en ny stans saga skulle innebära en föryngring av tonnaget med ca 10 år. Och nog skulle amorella passa perfekt till sagas pax !

Man har lagt ner väldigt mycket pengar på Stena Saga och uppgraderat henne, så är hon frisk i maskin mm, så tror jag inte man byter ut henne mot en annan äldre dam som dessutom gått ganska hårt på Åbo. (Med bra statistik)
Amorella kan nog hamna i Medelhavet någonstans skulle jag tro. Dock ej Grekland.
Fast personligen får gärna Tallink köpa henne och sätta in tillsammans med Isabelle på Riga. (Obs ej seriöst, utan bara egen fantasi) ;)

//R
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2018, 23:08:27 »
Jag tror amorella skulle passa perfekt tillsammans med Isabelle för tallink på Riga. Varför inte? Vad är det som talar emot egentligen? De har minst 10 år kvar och är tämligen fräscha med ok antal lastmeter.
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2018, 23:14:26 »
Man kan ju läsa mellan raderna i nyaste avtal mellan Åbo hamn och rederierna att snart blir det också en ny Åbo-färja för TallinkSilja. Så kan man ha Baltic Princess och Queen till TLL-STO, Galaxy till Europas HEL-TLL kryssningar om man hittar köpare till denne och Victoria och Romantika till Riga. Så avyttras även Star och Isabelle till Medelhavet. Jag tror att Viking kör Amorella på HEL-TLL först och blir det inte bra där, hamnar den till Corsica Ferries, Moby eller någon annan spelare på Medelhavet.
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2018, 00:50:31 »
Din teori är mycket möjlig. Intressant. Och tror nog snarare på att Isabelle blir ivägsåld på sikt. Vem kan tänkas köpa Europa? Kan det vara en potentiell ny stena saga? Eller är hon för stor?
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2018, 00:52:03 »
Tänker att din teori bygger på 2 st nya fartyg till silja sto-åbo. Kan det vara aktuellt och möjligen genomförbart inom överskådlig tid tro?
*
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2018, 08:02:35 »
Det Tallink borde göra är att bygga två färjor med stor frakt och hyttkapacitet till Åbolinjen. Dessutom en syster till Megastar. Allt med LNG drift. Sedan får man omdisponera på bästa sätt. Europa,Isabelle och Star går till försäljning.Sedan om det är genomförbart är en annan femma,
*
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2018, 23:46:31 »
Åbolinjen har varit ekonomiskt värsta för Tallink. Där finns ingen ny färja om nästa tio år. Star ersätts med en ny färja. Isabelle fortsätter åtminstone att kryssa sex år till Riga.
« Svar #12 skrivet: 31 augusti 2018, 23:56:01 »
Är det möjligt att tallink kan vara intresserade av amorella av samma anledning till att man köpte Isabelle? Dvs att undvika att viking sätter henne på HEL-TAL?
Vem skulle annars vara intresserad av henne? Jag tänker medelhavet, nej. Inte ännu.
*
« Svar #13 skrivet: 01 september 2018, 10:41:53 »
Är det möjligt att tallink kan vara intresserade av amorella av samma anledning till att man köpte Isabelle? Dvs att undvika att viking sätter henne på HEL-TAL?

Amorelle?
Ja, det är möjligjt...  ;)

Vem skulle annars vara intresserad av henne? Jag tänker medelhavet, nej. Inte ännu.

Jadrolinija?
Amorella är en kändis i Kroatien.

http://www.123rf.com/photo_18306063_croatia-circa-1998-a-stamp-printed-in-the-croatia-shows-passenger-ship-amorella-croatian-ships-circa.html
« Svar #14 skrivet: 02 september 2018, 11:29:51 »
Det Tallink borde göra är att bygga två färjor med stor frakt och hyttkapacitet till Åbolinjen. Dessutom en syster till Megastar. Allt med LNG drift. Sedan får man omdisponera på bästa sätt. Europa,Isabelle och Star går till försäljning.Sedan om det är genomförbart är en annan femma,

Om frakten hade varit viktig hade VL beställt fartyg med större fraktkapacitet. Det finns en nisch för frakt in till centrala Stockholm och den skall man naturligtvis ta tillvara. Men samtidigt skall man komma ihåg att prisbilden begränsas av de kortare linjerna till Kapellskär och Nynäshamn. För linjerna in till Stockholm utgör frakten bara 10% av intjäningen. Dvs den kommer aldrig i sig att motivera eller knappt ens påverka nybyggen av stora kryssningsfärjor,  vilket är det enda som är aktuellt in till Stockholm.

Vad gäller hyttkapaciten, så är det ju inte direkt brist på nuvarande fartyg. Men det frågan är mer komplex. Det är konkurrens och i någon mening handlar det om att vinnaren tar allt. Störst och modernast fartyg är i ganska stor utsträckning en konkurrensfördel i sig, i och med att de flesta passagerare vill åka med den som har just störst och modernast fartyg.

Men det innebär ju också att det beror på vad konkurrenten gör. Om man får för sig att ha Cinderella kvar tillsammans med nybygget kan det förstås pressa Tallink-Silja till ett eget nybygge, vilket förstås vore roligt för oss passagerare.

Men jag tror ju inte mycket på det. Utan nybygget är troligen tänkt att ersätta både Amorella och Cinderella och då kanske Tallink nöjer sig med Galaxy. Att köra med äldre billigare tonnage är ju det VL har gjort i över ett kvartssekel, så den lösningen funkar ju. För Tallink blir det i så fall en billigare och mindre riskabel lösning.