SV: Nordstjernen Svalbard
« Svar #15 skrivet: 15 september 2018, 09:35:50 »
Tack för de fina bilderna och berättelsen :)  Bilden på akterdäcket, så fint stolarna smälter in i miljön 8).
« Svar #16 skrivet: 15 september 2018, 12:54:39 »
Missunner deg besøket i Barentsburg. Jeg har vært to ganger på Svalbard, med LOFOTEN i 1979 og FRAM i 2016, men aldri vært i land i Barentsburg.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #17 skrivet: 28 september 2018, 22:30:16 »

En titt in på bryggan, innan vi lämnade nattens ankarplats.

Prinsendam hade passerat oss på morgonen och la sig utanför Monacoglaciären. De beskådade endast glaciären från sjösidan och gjorde ingen landstigning.

En viss storleksskillnad, även om vinkeln gör att Nordstjernen ser större ut än vad hon är.

Vi gjorde en landstigning vid "Texas bar", en stuga byggd för djurfångare på 1920-talet. Tillsammans i ett lämmeltåget tog vi oss igenom riktiga fjällandskap.

På Svalbard finns det endast 164 olika växtarter dokumenterade. En av de mer vanliga blommorna är den vackra purpurbräckan.

Mitt bland all intressant guidning, gällde det att inte glömma bort att bara njuta av detta magnifika landskap.

Vår franska guide var en fena på rita och gjorde fina illustrationer över vad vi hade observerat. Om jag hade ritat hade det nog varit oklart om det var en säl eller en isbjörn som hade observerats. ;) 

Vid lunchtid tog vi en sväng förbi Monacoglaciären.

Glaciären är uppkallad efter fursten Albert I av Monaco som ledde många expeditioner till Svalbard i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Utanför glaciären låg denna storsäl, men verkade inte bry sig mycket om att 100 personer stod och fotade den.

Vi fortsatte vår resa genom den 30 km långa Liefdefjorden.

Dagens andra landstigning ägde rum i Bockfjord. Geologin runt denna fjord är unik, med bl.a. Svalbards senast aktiva vulkan (Sverrefjell). 

Dags att kasta loss...

I dagsprogrammet stod det att vi skulle besöka några varma källor. Entusiastiska kom vi fram till Jotunkällorna, som visade sig endast vara stora nog för ett fotbad (vilket inte heller var tillåtet). När det visade sig att källorna bara var 15 grader varma, var vi inte längre så besvikna över att det inte blev något bad. För min egen del hade 15 grader gjorde susen, eftersom jag inte hade tinat upp från gårdagens dopp i det tre gradiga vattnet. ;)   

Det märktes att bergarten var en annan här, då bergsryggarna kläddes i en mörkrödfärg.

Trapphusen ombord är vacker utsmyckta.

Middagen denna dag var helt i min smak. Med anka och morotspuré till förrätt samt fjällröding till varmrätt. Wow helt enkelt, en av de bästa trerätters jag har ätit på ett fartyg. 

När vi passerade 80 breddgraden bjöds det på champagne (eller juice för mig).

Bevis....

Ön Moffen är den säkraste platsen att få se valrossar på vid Svalbard. Denna kväll låg det runt 70 djur här, den ena tröttare än den andra. Det är landstigningsförbud på Moffen under somrarna och fartyget får inte kommer närmare än 300 meter.

Denna kväll var helt magisk, med ett i stort sett spegelblankt hav, hur ofta sker det här uppe i Ishavet?

Försökte ta en selfie på fartyget, men jag hade inte tillräckligt lång armar.

Stormfåglarna seglade med i fartvinden från fartyget. 

Klockan närmade sig midnatt och jag gick och la mig för att orka med ännu en äventyrsfylld dag.

Fortsättning följer (sista delen).

Trevlig helg!
/Kim Viktor
« Svar #18 skrivet: 29 september 2018, 22:47:29 »
 Fantastiska bilder från en underbar resa! Tack!
*
« Svar #19 skrivet: 30 september 2018, 01:12:23 »
Fina bilder och ett intressant inlägg.

Just nu är Nordstjernen på väg mellan Svendborg och Lübeck. Är det någon som vet om hon är på en särskild kryssning?
« Svar #20 skrivet: 30 september 2018, 10:53:20 »
wow säger jag bara min blir mållös av dessa vackra bilder/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #21 skrivet: 01 oktober 2018, 22:41:24 »
Fantastiska bilder från en underbar resa! Tack!
Tusen tack!

Fina bilder och ett intressant inlägg.

Just nu är Nordstjernen på väg mellan Svendborg och Lübeck. Är det någon som vet om hon är på en särskild kryssning?
Tack, hon kör några kryssningar för den tyska marknaden nu innan hon läggs upp för vintern.

wow säger jag bara min blir mållös av dessa vackra bilder/TT
Tack så hjärtligt!
*

Penny

• 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 09 oktober 2018, 15:39:47 »
Vackra naturbilder  :)
Kommande
Independence Of The Seas 2019

God Jul och Gott Nytt År!
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2018, 17:24:43 »
Mycket fina bilder från en intressant resrutt :)
« Svar #24 skrivet: 26 oktober 2018, 16:13:36 »
Tiden är kommen för den fjärde och sista delen av Svalbardsäventyret.

Den sista dagen på kryssningen inleddes med ett besök vid Blomstrandshalvøya, som tillsammans med den närbelägna Blomstrandsglaciären är köpta efter den svenske geologen Christian Wilhelm Blomstrand som besökte området under andra hälften av 1800-talet.

Landstigningsbåtarna sjösätts.

Den svenska båten Origo framför den mäktiga glaciären.

Vid denna landstigning fick vi för första gången utforska ett begränsat område själva. Guiderna ställde sig i en halvcirkel och därefter fick man röra sig fritt.

Iskonst på stranden.

Möte med Sea Endurance, som till nästa säsong ska få tillbaka sitt gamla namn Quest.

Fågelfjället Ossian Sarsfjellet med mängder av tretåig mås och spetsbergsgrissla.

Origo igen, perfekt för den som vill utforska Svalbard och lära känna alla sina medpassagerare, då hon endast tar passagerare.

Sea Endurance är lite större med plats för 53 passagerare.

Byn har sparat en 109 år gammalt lokomotiv. Det kom till Ny-Ålesund 1917 och transporterade kol från gruvorna ner till hamnen.

Ny-Ålesund är världens nordligaste samhälle. Samhället har en lång historia från tidigt 1900-tal. Det var härifrån som Amundsen utgick på sina expeditioner till nordpolen. Idag är samhället hem till forskare från 15 olika länder.

Världens nordligaste postkontor och brevlåda.

I Ny-Ålesund kan man som turist röra sig fritt inom byns gränser.

Hmm segla till Svalbard? Ja varför inte...

Sista middagen var minst lika bra som de tidigare, som dessa pilgrimsmusslor med blomkålspuré.

Vi kom åter till Longyearbyen strax efter midnatt. Denna dag var det fullt med expeditionsfartyg inne, så vissa som Ocean Nova fick ligga ute på redden.

Plancius och svenska Malmö vid stora kryssningskajen.

De som skulle flyga hem med nattflyget fick lämna fartyget direkt vid ankomst, medan vi andra kunde sova ombord till klockan 8.

En sista titt på den klassiska trappan.

En titt in hytterna som höll på att städas, här en D2-hytt.

Efter några timmar i Longyearbyen fortsatte vi ner till Tromsö, för att tillbringa ytterligare en semestervecka i denna mysig stuga.

Ja, det var allt jag hade att bjuda på från den resa. Jag vill passa på att tacka er alla som har kommit med uppmuntrande kommentarer. Samtidigt vill jag tacka Hurtigruten för denna oförglömliga resa som var minst lika bra som jag hade förväntat mig.

Ha det gott!
/Kim Viktor
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2018, 17:45:27 »
Detta reportaget var nog bland de allra bästa som visats på detta forum /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #26 skrivet: 29 oktober 2018, 19:48:08 »

Ön Moffen är den säkraste platsen att få se valrossar på vid Svalbard. Denna kväll låg det runt 70 djur här, den ena tröttare än den andra. Det är landstigningsförbud på Moffen under somrarna och fartyget får inte kommer närmare än 300 meter.

Var faktisk iland på Moffen i 2016. Kom med FRAM etter 15. september, og da er det lov. Det er kun hanvalrosser på Moffen - hunnene er visstnok i Russland
Planlagte fergereiser:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #27 skrivet: 29 oktober 2018, 19:52:35 »

Vi kom åter till Longyearbyen strax efter midnatt. Denna dag var det fullt med expeditionsfartyg inne, så vissa som Ocean Nova fick ligga ute på redden.

Det der må være ett av de tre kystruteskip som Grønlandsk Handel lot bygge til erstatning for DISKO og det enda eldre kystruteskipet, som gikk tidligere. Jeg mener at de ble levert rundt 1991-93.
Planlagte fergereiser:
« Svar #28 skrivet: 30 oktober 2018, 01:55:06 »
Tackar for ett mycket trevligt reportage med manga fina bilder. man blir nog lite sugen pa att ta sig dit upp trots allt. Tromso ar det narmaste jag varit. Har dock en fore detta kollega som spenderar en del av sin pensionarstillvaro som Chief pa Origo. Kanske skall ta ett snack med honom.
« Svar #29 skrivet: 05 november 2018, 18:42:18 »
Detta reportaget var nog bland de allra bästa som visats på detta forum /TT

Helt enig. På grund af Kim's fantastiske reportage fra denne Svalbard-tur, føles det som om, jeg selv var med på denne rejse. Mange tak :D