Rundresa med bil i Skandinavien.
« skrivet: 30 oktober 2018, 16:17:36 »
Jag åkte förra veckan tillsammans med min hustru en en vecka lång bilresa utgående från
Helsingfors.
På vägen ut använde vi den poängfördel som man kunde få på en enkel resa med Sympan.
En liten varning för Oslo, att det för oss - t.o.m. mycket vana resenärer - uppstod problem
att bokstavligen "hitta" fram till ett centrumhotell, eftersom det byggs och renoveras alldeles
förskräckligt för tillfället i Oslo med en påföljd, att navigatorn ideligen styrde till gator som
antigen var enkelriktade eller försedda körförbud eller genomfart av andra orsaker.
Från Oslo tog vi Stena Saga till Frederikshavn. Det har talats mycket här om att fartyget borde
bytas ut mot något modernare. Visst ser man att skutan har sina modiga 35 år på nacken,
men jag ser inte vad som skulle förbättras, i fall t.ex Amorella om ett par år skulle ta över platsen.
Vi reste vidare över Jylland och återvände efter att ha övernattat i Hamburg via Travemünde
och vidare över Kapellskär till Nådendal.
Finntrader hade genomgått - tyckte jag - en uppfräschning, men bastuavdelningen var stängd.
Även en av de nybyggda innerhytterna med två bäddar i samma plan på däck 3A med en stor
spegel var en av de rymligare "luckor" jag varit med om.
Finnswan i sin tur hade man byggt om till ett fartyg för familjer med barn, inkl. ett bollhav, vilket
åtminstone inte fanns när fartyget trafikerade på Travemünde. Dessutom var taxfreen åtminstone
dubbelt så stor som tidigare.
Tiden går, Finnswan - även den - är redan 11 år gammal, även om man tycker att den just kom.

SL

SV: Rundresa med bil i Skandinavien.
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2018, 17:57:05 »

Vi reste vidare över Jylland och återvände efter att ha övernattat i Hamburg via Travemünde

Via Travemünde og? Malmö? På hvilken strekning reiste du med FINNSWAN?
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2018, 12:33:37 »
Jag tyckte, att det tydligt borde ha framgått ur texten, att vi reste från Travemünde
till Malmö med Finntrader med ankomst kl. 12 och senare samma kväll med
Finnswan från Kapellskär kl. 21:30! Själva bilfärden med ett kort stopp vid Brahehus
invid Vättern tog dryga sju timmar med den fart som trafiken löpte.

SL
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2018, 22:59:21 »
Jag tyckte, att det tydligt borde ha framgått ur texten, att vi reste från Travemünde
till Malmö med Finntrader med ankomst kl. 12 och senare samma kväll med
Finnswan från Kapellskär kl. 21:30! Själva bilfärden med ett kort stopp vid Brahehus
invid Vättern tog dryga sju timmar med den fart som trafiken löpte.

SL
Det gjorde det altså ikke, men takk for oppklarende svar!
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

Mumin

• 45
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 november 2018, 19:37:35 »
Nå nog förstod jag Siljests beskrivning utan vidare. Och ja, ibland är det en utmaning att förstå vad våra danska och norska vänner skriver. Men jag tar varje tillfälle för att förbättra mig själv på att förstå dem. Jag tycker att det är riktigt roligt att lära nya ord och sen  kunna förstå folk man träffar bättre.

Och vänta bara tills första islänningen dyker upp här. DÅ blir det svårt att tyda. 🤣
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
*
« Svar #5 skrivet: 01 november 2018, 21:29:32 »
Jo, en färjenörd kan nog räkna ut rutten.
Men om man ska vara petig det står faktiskt bara att resan gick via Travemünde och ett omdöme om Finnpartner (ska man vara ännu mer petig står det inte att ni faktiskt åkte med henne). Man måste känna till Finnpartners rutt för att räkna ut att turen gick till Malmö. Vidare står det inte att Finnswan kör från Kapellskär, även om de flesta här på Landgången förmodligen känner till det.
Så en enkel fråga om förtydligande av rutterna är väl inte så konstigt.

/ Marre
« Svar #6 skrivet: 09 november 2018, 00:04:57 »
Fast, han åkte ju Finntrader, inte systern Finnpartner.  Ni förstår bara inte finlandsvenskt sätt att skriva. :D

Finntrader hade genomgått - tyckte jag - en uppfräschning, men bastuavdelningen var stängd.
Även en av de nybyggda innerhytterna med två bäddar i samma plan på däck 3A med en stor
spegel var en av de rymligare "luckor" jag varit med om.

Finnswan i sin tur hade man byggt om till ett fartyg för familjer med barn, inkl. ett bollhav, vilket
åtminstone inte fanns när fartyget trafikerade på Travemünde. Dessutom var taxfreen åtminstone
dubbelt så stor som tidigare.
Tiden går, Finnswan - även den - är redan 11 år gammal, även om man tycker att den just kom.

SL

Här i fetstil framgår det ju klart att:
- de tog vägen från Hamburg via Travemünde till Sverige där Kapellskär, en hamn nära huvudstaden Stockholm ligger, vidare till Nådendal, en gammal stad och frakthamn nära Åbo.

Vad som var nu så himla svårt egentligen? Nödvändigt att vara petig när mannen skriver om sin lång resa? Jag är tacksam att få läsa dessa uppdateringar utan en massa onödiga skriverier om panamaklysen och indikerande signaler på monkey island i alla skandinaviska språk varje gång man öppnar en tråd. Däremot tycker jag att om man skriver på ett sjöfartsforum, kan man googla lite själv också. Är inte så svårt att hitta svar på Finntraders respektive Finnswans nuvarande rutter.
« Senast ändrad: 09 november 2018, 00:15:46 av JoonasK »