Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 18 augusti 2018, 20:50:02 »
I år fyller Dalslands Kanal 150 år.

Den används idag endast av turistbåtar men den invigdes 1868 för nyttotrafik, för passagerare och gods.

Det kan vara lite svårt att begripa idag, men när kanalen invigdes hade järnvägen ännu inte byggts ut i Dalsland och södra Värmland så därför var den viktig.
Kanalen består egentligen av många korta kanalavsnitt med slussar som förbinder sjöarna i Dalsland och Södra Värmland med Vänern.

Lite fakta ur kanalbroschyren:

Längd          254 km
Antal slussar      31 st
Antal stationer            17 st
Total nivåskillnad    66 m

Maxmått (båtar)
Längd         22,75m
Bredd           4,05m
Djup                   1,80m

Man kan köpa en rundtursbiljett med båtfärd på delsträckan Håverud-Bengtsfors och retur med rälsbuss (med tågbolaget DVVJ) eller omvänt.

Lite bilder från en sådan resa i augusti 2018. Jag noterade inte vad alla platser som vi passerade hette så bilderna får tala för sig själva.

Resan började i allafall i Håverud där vi passerar under järnvägsbro och vägbro.

Uppe vid sjön Åklången:

Det är en väldigt vacker resa där man ibland passerar stora skogsområden utan synlig bebyggelse mellan slussningarna.

Här kommer en turbåt från Bengtsfors som skall mot Håverud. Det finns två rederier som trafikerar sträckan: Rederi Dalslandia resp Storholmen Kanaltrafik.

Mer bilder kommer...
SV: Dalslands Kanal - en resa i bilder
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2018, 09:30:54 »
Ännu ett kul reportage och ännu en kanal jag skulle behöva åka. Var det mycket holländare och tyskar ombord?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2018, 17:12:41 »
Ännu ett kul reportage och ännu en kanal jag skulle behöva åka. Var det mycket holländare och tyskar ombord?

Nej inte som jag märkte iallafall. Det var nog en busslast eller två med skåningar - det hördes. Båtarna är inte stora, tar ca 100 passagerare, och vår tur var ganska fullbokad så hittar man en bra plats och sitta på så sitter många kvar där.

Vi fortsätter kanalresan.

Detta tror jag har varit ett pappersbruk (Duni)

Vi närmar oss Bengtsfors

Framme i Bengtsfors där man fick gå en bit till järnvägsstationen och jag fotade lite på vägen. Som syns är turbåtarna inte särskilt stora.
Vår båt hette DALSLANDIA och båtturen tog ca 5 timmar, och återresan med rälsbussen ca 40 minuter.

Rälsbuss av typen vi skulle åka tillbaka till Håverud med.

Åter i Håverud blev det lite mer tid att fotografera.

En båtmodell på Dalsland Center som ligger i en gammal industribyggnad.

Sightseeingbåten NILS ERICSON skall ut på en kvälls-kanaltur.

Akvedukten i Håverud.

Slut på reportaget.
Detta var en väldigt trevlig tur som rekommenderas.

En gammal film jag hittade på nätet. Många av miljöerna känner man igen än idag:
http://www.filmarkivet.se/movies/dalslands-kanal/
*
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2018, 11:07:10 »
Takk for at du deler med oss.
Ser veldig fredelig og idyllisk ut  :)

« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2018, 19:37:43 »
Trevligt och annorlunda här på Landgången. :)

//R
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2018, 07:28:22 »
Måste kännas lite annorlunda att vara på en skuta fast landskapet ser mer ut som man kör bil på en landsväg./TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2018, 23:23:37 »
Jättefina bilder ifrån Dalslands kanal mycket vackert!!!