SV: Passkontroll Sverige Finland?
« Svar #15 skrivet: 17 augusti 2018, 18:29:52 »
Aha tack ;)
Fredrik Ahlman
« Svar #16 skrivet: 17 augusti 2018, 21:05:01 »
Aha tack ;)

Fast å andra sidan står det reglerna um man går in och söker på pass inom Schengen, där både Finland och Norge finns med.
« Svar #17 skrivet: 19 augusti 2018, 15:15:22 »
Hur är det med passkontrollerna om man åker mellan Sverige och Finland?
 Det ska ju vara utökade kontroller fram till november i år.
Är det slumpmässigt eller kollar dom alla?
Nyss hemkommen från Helsingfors kan jag konstatera att det inte var en enda id- eller passkontroll.
Nya Värtaterminalen påminner lite om en flygterminal.
Parkerade på Valparaisoparkeringen närmast terminalen.
« Svar #18 skrivet: 19 augusti 2018, 21:38:09 »
Kehinde jag återger bara det svenska UD/ambassaden i Helsinki uppger.
Fredrik Ahlman
« Svar #19 skrivet: 20 augusti 2018, 17:02:00 »
Kehinde jag återger bara det svenska UD/ambassaden i Helsinki uppger.

Det stämmer till en viss del, men det svenska konsulatet/ambassaden i Helsingfors informerar på sin hemsida i början av 1918,iundanhåller inte en i sammanhanget ganska så viktig information.
Om du av skilda skäl blir anmodad av någon myndighet, att bevisa din nationalitet, d.v.s. legitimera dig som svensk medborgare, gäller inte körkortet som legitimation, utan man skall ha antingen ett pass eller ett nationellt ID-kort.
Det är i sådant fall upp till den enskilde personen ifråga, att bevisa sin nationella hemvist med en godkänd resehandling. Om inte kan berörda parter få fram den via ambassaden och det kan ta tid. Innan en garanti från, Sverige i det här fallet fås, är man olovligen i landet  ifråga och man kan få en hel del bekymmer.
Vi har haft passfrihet i de nordiska länderna under ganska många år, men det kvarstår, att kunna bevisa vem man är och där gäller inte ett körkort eftersom det endast talar om, att det är utfärdat i Sverige, men inte anger i vilket land körkortet i fråga är utfärdat.
Personligen har jag aldrig anmodats, att visa annat än körkortet, varken mitt svenska eller belgiska, men de flesta länderna inom EU har sedan Juli i år tajtat upp kontrollerna vid bl.a. gränserna, varför UD i Sverige rekommenderar pass eller nationellt ID-kort.
*
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2018, 08:44:46 »
Om du av skilda skäl blir anmodad av någon myndighet, att bevisa din nationalitet, d.v.s. legitimera dig som svensk medborgare, gäller inte körkortet som legitimation, utan man skall ha antingen ett pass eller ett nationellt ID-kort.

Men du syftar väl på svensk lag som gäller i Sverige? Den ursprungliga frågan gällde väl om svenska medborgare kan resa till, och vistas i, Finland utan pass? Då är det ju finska regler som gäller.
Så här säger den finska gränsbevakningen:
"Medborgare i de nordiska länderna (Finland, Sverige, Danmark, Norge, Island) åtnjuter passfrihet vilket innebär att de kan röra sig och vistas i de nordiska länderna utan resedokument. Om en medborgare i ett nordiskt land reser utan pass eller identitetsbevis rekommenderas att personen medför ett annat dokument som beviljats av en myndighet. Myndigheter kan vid behov utbyta information om en resenärs identitet för att kontrollera den."
Så i teorin behövs inte ens körkort (det bara rekommenderas). Men jag kan nog tänka mig att det har funnits framför allt personer med invandrarbakgrund som fått förklara sig en hel del innan gränsbevakningen blivit övertygade om att de är nordiska medborgare. Så för att undvika strul är det säkert enklast att ha t.ex. ett körkort med som underlättar för myndigheterna att "utbyta information om en resenärs identitet". Själv kan jag inte komma ihåg att jag någonsin behövt visa upp vare sig pass, identitetsbevis eller körkort då jag rest inom Norden (med undantag för flyget, där flygbolagen - inte gränsbevakningen - har krävt pass eller identitetsbevis - och detta bara för att de har haft plikt att transportera tillbaka bersoner som inte haft inreserätt). Före Schengen var det ju lite roligt att stå i passkön på flygplatsen efter landning och bara säga "från Köpenhamn". I allmänhet kollade de inte ens att jag hade boardingkort från Köpenhamnsflyget.
Det är också värt att notera att inför och under toppmötet i juli mellan Trump och Putin i Helsingfors så infördes gränskontroller temporärt (åtminstone stickprovsmässigt), såsom Schengenavtalet säger att man kan göra. Men fortfarande gällde nordisk passfrihet; nordiska medborgare behövde inte resa med pass eller identitetsbevis. Den nordiska passfriheten får vi gärna värna om, utnyttja och åberopa ifall av gränskontroll (men sen kan vi ju dra fram körkortet i alla fall för att göra det hela smidigare).
Och sedan tål det ju att upprepas att transportbolagen (flyg, färjor) kan kräva identifikation oberoende av vad gränsmyndigheterna kräver. Skulle tro att unga får styrka sin ålder, t.ex., men det är av helt andra orsaker.

Källa:
https://www.raja.fi/anvisningar/resedokument
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2018, 10:48:56 »
Det är synd att man inte kan få ett paketpris på pass och nationellt ID-kort. När man ändå är hos polisen och förnyar passet så borde det ju inte vara dubbelt så mycket arbete för att motivera det dubbla priset. Foto och id-kontroll är ju redan avklarat.
ID-kortet kan man ju alltid ha med sig i plånboken men passet känns bökigt att ha i fickan och hamnar på hotellrummet istället.
« Svar #22 skrivet: 21 augusti 2018, 13:42:58 »
Vill korrigera årtalet 1918 i mitt inlägg. Det skall så klart vara 2018.
Samtidigt vill jag gärna påpeka, att det där med resedokument, inte är en speciell svensk lag, utan en bestämmelse inom Schengenavtalet.
Om man är tvungen, att bevisa sitt medborgaskap för någon myndighet utanför Sverige, gäller inte körkortet, eftersom medborgarskapet inte anges där och den uppgiften kommer från UD i Stockholm.
*
« Svar #23 skrivet: 21 augusti 2018, 14:29:00 »
Förutom inom Norden då, där nordiska medborgare tack vare den nordiska passfriheten klarar sig med körkort. Det bör dock vara ett körkort (eller "annat dokument som beviljats av en myndighet") utfärdat i ett nordiskt land. Så t.ex. ett belgiskt körkort duger inte. Den nordiska passfriheten är starkare än Schengenavtalet, så för nordiska medborgare gäller passfriheten också om Schengen skulle kräva pass.
« Svar #24 skrivet: 21 augusti 2018, 14:50:35 »
Förutom inom Norden då, där nordiska medborgare tack vare den nordiska passfriheten klarar sig med körkort. Det bör dock vara ett körkort (eller "annat dokument som beviljats av en myndighet") utfärdat i ett nordiskt land. Så t.ex. ett belgiskt körkort duger inte. Den nordiska passfriheten är starkare än Schengenavtalet, så för nordiska medborgare gäller passfriheten också om Schengen skulle kräva pass.
På anmodan av myndighet skall man kunna visa intyg/dokument på sitt medborgarskap och ett körkort anger bara i vilket land det är utfärdat.
Man behöver inte vara svensk medborgare för att ha ett svenskt körkort och det kan ställa till problem, om man inte har pass eller ett nationellt ID-kort, som i Sverige utfärdas av polismyndigheten.
« Svar #25 skrivet: 21 augusti 2018, 19:05:40 »
Från raja.fi. Finska gränsbevakningens hemsida:
---
Passfrihet i Norden
Medborgare i de nordiska länderna (Finland, Sverige, Danmark, Norge, Island) åtnjuter passfrihet vilket innebär att de kan röra sig och vistas i de nordiska länderna utan resedokument. Om en medborgare i ett nordiskt land reser utan pass eller identitetsbevis rekommenderas att personen medför ett annat dokument som beviljats av en myndighet. Myndigheter kan vid behov utbyta information om en resenärs identitet för att kontrollera den.

Dessutom bör resenären till exempel på transportbolagens webbplatser läsa anvisningarna om vilka dokument de transportbolag personen använder sig av godkänner för att kontrollera identiteten.

Vid inresa från ett utomnordiskt till ett nordiskt land eller vid utresa från ett nordiskt land ska en nordisk medborgare emellertid ha med sig ett pass eller identitetskort som godkänts för resor.
---
Det råder delade meningar om saken men det verkar som att dom inte tar så hårt på saken i Finland.
Det står även att ett körkort inte är en giltig id-handling, men då syftar dom nog på finska körkort.
« Svar #26 skrivet: 21 augusti 2018, 19:49:52 »
Min erfarenhet är denna:

Svensk med "svenskt utseende" inga problem vid inresa i Finland, i övrigt bör man för egen skull kunna styrka sitt medborgarskap med pass eller nationellt id kort, med LMA kort kan det köra ihop sig.