Både antalet fraktenheter och passagerare ökade för Tallink Grupp det första halvåret. Trots det redovisar koncernen en nettoförlust på 4,3 miljoner euro.



https://www.sjofartstidningen.se/forlust-trots-fler-godstransporter/

SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2018, 08:39:37 »
Kvartalet jan-mar är "alltid" ett förlustkvartal med kring 20 MEUR back. Om vi istället tittar på det senaste kvartalet apr-jun, så:

Vinst före skatt var 18,9 MEUR jämfört med 22,0 MEUR ifjol.

Och ännu enormt mycket starkare är förstås "alltid" det tredje kvartalet jul-sep.
SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2018, 09:27:21 »
Det fanns några jag vill minnas att till och med vintern var nära 0-resultat men nu som det står har både bunkerpriset och fallet Baltic Princess ätit upp resultatet.
SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2018, 11:11:03 »
Kvartalet jan-mar är "alltid" ett förlustkvartal med kring 20 MEUR back. Om vi istället tittar på det senaste kvartalet apr-jun, så:


Vinst före skatt var 18,9 MEUR jämfört med 22,0 MEUR ifjol.

Och ännu enormt mycket starkare är förstås "alltid" det tredje kvartalet jul-sep.

Okej, alltid lär man sig nått nytt varje dag och det är jag glad för :)

Tack för förklaringen, tycker alltid dessa rappoter är svåra att tyda
« Senast ändrad: 10 augusti 2018, 11:12:34 av Danicagbg »
SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2018, 22:17:48 »
Varför skulle BP vara en av orsakerna till att resultatet äts upp?
SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2018, 01:23:56 »
Varför skulle BP vara en av orsakerna till att resultatet äts upp?

Å andra sidan missade man så många fler dagar i trafik med henne än förutsett, att man säkert fick betala en del ersättningar till de drabbade, trots att man kunde boka de flesta om till övriga färjor. Å andra sidan sparade man naturligtvis kostnaderna från dess utebliven trafik. Men utebliven ombordförsäljning kan vara en sak som drog ned resultatet, samma förstås med själva dockningen och dess kostnader. Lär vara dyrt att byta växlar på det sätt man gjort.
SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2018, 10:59:02 »
Varför skulle BP vara en av orsakerna till att resultatet äts upp?

Försenad från dockningen samt en extra dockning
SV: Tallink ökade pax och frakt dock nettoförlust på 4,3 miljoner euro.
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2018, 11:15:20 »
Tallinks Q2 är intressant läsning vad gäller linjen Hel-Tal. Man ökade volymerna mycket mer än intäkterna, trots hög estnisk inflation och troligen bränslepåslag på frakten. Samtidigt steg vinsten på linjen.

En viktig förklaring kan vara en minskning av kostnaderna tack vare flytten till Muuga-Nordsjö-linjen. Dessutom anger man att man minskat avskrivningarna för Megastar.