Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 06 augusti 2018, 01:52:29 »
Den 30 juli skulle ångaren BOHUSLÄN segla upp för Göta Älv till Vänern för att delta i staden Åmåls 375-årsfirande.
Senast fartyget besökte Vänern var 1984 enligt uppgift.

Första dagsetappen gick från Göteborg till Trollhättan. Jag var nyfiken på hur denna älvsträcka såg ut, så jag köpte en biljett.

Några bilder från Göteborgs hamn före avgång i morgonljus.


Göta Kanalbåten DIANA vid kaj. Hon skulle också segla denna dag skulle det visa sig senare.



Stena Danica på våg till Danmark:











S/S BOHUSLÄN vid Stenpiren:







Stena Carisma i malpåse:


Kollektivtrafiken på älven








Mer följer.
*
SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2018, 08:34:53 »
Det här blir trevligt att följa
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2018, 21:47:04 »
Vi kastar loss och börjar segla norrut genom innerhamnen till Göta Älv.

Den första biten är det mycket industrikajer med lagerbyggnader etc.






















Vi närmar oss Angeredsbron







Jordfallsbron vid Kungälv





Bohus Fästning i Kungälv










Nu skiftar landskapet och det blir åkermark, gårdar och skog












Därborta ligger Thorskogs slott




Långa sträckor av älvstränderna verkar vara fyllda med sprängsten, men varifrån kommer den i så fall?






Industribyggnader i det lilla samhället Göta. Vi närmar oss nu också den första slussningen i Lilla Edet.





SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2018, 15:54:35 »
Vid Göta inträffade ett stort ras 1957.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6taraset

Fina bilder :)

SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2018, 19:45:35 »
Var sprängstenen kommer ifrån vet jag inte men det bör val ha blivit en hel del sprängsten från slussområdena Trollhättan?
SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2018, 16:42:35 »
Vid Göta inträffade ett stort ras 1957.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6taraset

Fina bilder :)

Tack :)

Längre norrut i älven inträffade ett förmodligen större ras år 1648.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfallet_vid_%C3%85kerstr%C3%B6m


Var sprängstenen kommer ifrån vet jag inte men det bör val ha blivit en hel del sprängsten från slussområdena Trollhättan?

Så kan det vara.
SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2018, 16:47:31 »
Vi skall passera en bro alldeles innan slussen i Lilla Edet. Här fick vi vänta en stund innan bron öppnades.






Kapten blev otålig (?) och förmasten kom väldigt nära bron...




Men slutligen kom vi förbi bron och där ligger slussen.





Och bakom oss kommer en trevlig överraskning. Kanalbåten DIANA har hunnit ikapp från Göteborg, men inte kan väl hon få plats i slussen tillsammans med oss?









Det trodde vi inte, men...



För vi är inte ensamma i slussen












SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2018, 00:24:32 »
Vi lämnar Lilla Edet bakom oss och fortsätter norrut i sällskap med DIANA.





Rasta i Lilla Edet vid E45.























Ombordbilder på S/S Bohuslän.




















Toppen på ångmaskinen







En filmsnutt av ångmaskinen under gång

https://www.flickr.com/gp/55050148@N05/gS69Jy
SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2018, 18:37:47 »
Vi mötte inga lastfartyg på älven denna dag



Stubbered. Nu närmar vi oss slussarna i Trollhättan.










Tre fartyg i väntan på slussning vid Trollhättan. Troligen skulle de också till Åmål. S/S Bohuslän och M/S Diana fick dock företräde.
I Trollhättan är det fyra slusskammare (3+1)























Nedre slusstrappan snart avklarad





SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2018, 09:15:13 »
Väldigt trevliga bilder från en bortglömd sträcka och en bortglömd båt. Har i många år planerat att resa med Bohuslän men det har aldrig blivit av, på samma sätt borde man passa på att åka med Strömmas båtar lite mer.
*
SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2018, 16:29:20 »
Trevligt reportage.
Denna trevliga gamla båt som efter 40 år på västkusten ansågs ha tjänat ut och i stället blev en tax-free-båt på Öresund, först mellan Helsingborg och Köpenhamn och senare startade Nya köpenhamnslinjen 1957, det som sen blev Centrumlinjen mellan Malmö och Köpenhamn, och början på mitt båtintresse.
Så tillbaka i Marstrandstrafiken och sen åter tax-free båt 1962, nu mellan Strömstad och Sandefjord.
Sen dömd till skrotningsdöden,
men som en katt har hon nio liv. Entusiasterna tog sig an henne och renoverade henne varsamt och stilfullt, och det håller än!
/Marre


SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2018, 22:48:00 »
Så tar vi sista etappen fram till stadskajen i Trollhättan.



















Trafikkanalen mot Trollhättan centrum och vidare mot Vänern







Dammlucka i intilliggande kraftkanal
















Så fick jag då se hela älvsträckan från Göteborg till Trollhättan. Vem vet när -eller om- S/S BOHUSLÄN gör denna tur igen. Ca 7 timmar tog resan på Göta Älv.

Men möjlighet finns att resa sträckan Trollhättan - Lilla Edet t/r med rederi Strömkarlens 'ELFKUNGEN' ett fåtal gånger per år. Den turen gjorde får några år sedan, och den delsträckan är kanske den vackraste (?) samt att man passerar hela slusstrappan på både ut- och hemresa.


« Senast ändrad: 14 augusti 2018, 22:53:24 av Hjnship »