Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 03 augusti 2018, 21:40:50 »
Photo by Anil Makwana. The world´s once greatest ferry is dying at Alang.
SV: Death of ex. "Scandinavia"
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2018, 22:14:23 »
Jag minns när hon marknadsfördes av DFDS på Oslo-Köpenhamnlinjen.
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2018, 23:30:39 »
Var du med hende ? Jeg var med én gang.
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2018, 10:46:24 »

Nej, jag har aldrig rest Oslo-Köpenhamn. Men jag tror man kunde läsa om Scandinavia i DFDS tidning "Onboard" när man reste Göteborg-Harwich.
Hur var hon att resa med?
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2018, 23:43:56 »
Jeg må være ærlig og sige, at jeg var 6 år og syg med influenza, da vi var ude med hende, men hun var først og fremmest anderledes. Stadig amerikansk i sit koncept og med danseshows fuldstændigt, som da de sejlede med hende i USA. Dengang var det noget helt nyt. Noget af det jeg husker allertydeligst var informationsområdet med brunt læderbetræk på væggene og en nedgang med spejle - vist nok en Broadway-efterligning. Og så var hun smuk! Det var helt fantastisk for os, der var vant til skibe á la "Dana Anglia" og endnu mindre skibe at komme til Kvæsthusbroen og se skibet ligge der med lys og sit dengang helt eget look - det var jo før DFDS malede deres skibe anderledes end det sort/røde look på skorstenen.
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2018, 09:36:55 »

Nej, jag har aldrig rest Oslo-Köpenhamn. Men jag tror man kunde läsa om Scandinavia i DFDS tidning "Onboard" när man reste Göteborg-Harwich.
Jeg reiste med fergen fra Oslo til København i 1984, sågar gratis, fordi den gang fikk man gratis billett Oslo - København i samme lugarkategori om man reiste fra Esbjerg til Harwich med DFDS, og jeg reiste Narvik - Trondheim - Oslo - København - Esbjerg - Harwich - London - Tilbury - Montreal med skipene NARVIK, SCANDINAVIA, (DRONNING MARGRETHE II over Storebælt), DANA ANGLIA og STEFAN BATORY. Det var på den tiden "Englænderen" København - Esbjerg kjørte helt ned til Englandsbåten.

SCANDINAVIA var en flott ferge.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2018, 16:00:25 »

Jag har DFDS resekatalog med Scandinavia på omslaget för det året hon gick mellan Oslo och Köpenhamn. :)
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2018, 22:19:11 »
Någon som kan posta en länk så man kan läsa om hennes historia/fakta etc?
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2018, 00:26:38 »
Någon som kan posta en länk så man kan läsa om hennes historia/fakta etc?

http://www.faktaomfartyg.se/scandinavia_1982.htm
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2018, 15:10:34 »
Trist slut för denna färja, fanns det ens scrubbers installerat?
Avsaknad av bildäck som är en stor avgörande faktor att det fick bli stranden istället för trafik, lär inte va något större rop på dessa fd kryssningsfartyg med tanke på att hon låg nästan ett halår i Utansjö, ca. 8 mil hemifrån mig...
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2018, 23:08:56 »
Photo by Anil Makwana was taken today
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2018, 10:25:35 »
Trist slut för denna färja, fanns det ens scrubbers installerat?
Avsaknad av bildäck som är en stor avgörande faktor att det fick bli stranden istället för trafik, lär inte va något större rop på dessa fd kryssningsfartyg med tanke på att hon låg nästan ett halår i Utansjö, ca. 8 mil hemifrån mig...

Scrubbers var hon alldeles sakert aldrig ens patankt att fa installerat. Varfor skulle man ta en sadan kostnad pa ett gammalt fartyg som anda var nara upphuggning?

Bildack hade hon som nybygge men det byggdes bort nar RCCL kopte henne for ren kryssningstrafik.

Att hon sedan lag i Utansjo ett halvar var ju for att hon da hade kontrakt (?) med migrationsverket och skulle fungera som flyktingmottagning. Nar detta rann ut i sanden var hon dodsdomd och endast upphuggning kvarstod som rimliga alternativ.
*
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2018, 10:52:23 »