SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #15 skrivet: 03 augusti 2018, 12:49:20 »

Det kan bli svårt att gå iland någonstans då på Svalbard.
Javel, og så?
Inte förvånad över att det var Tyskar? Har Tyskar haft många incidenter menar du på Svalbard?
Tyskarna har för övrigt samma rätt som både Svenskar och Norrmän att befinna sig på Svalbard.
Etter et langt liv på reisende fot kan jeg ikke la vær å konstatere at tyskere, ikke så meget enkeltpersoner som de som driver næring, har en overdriven selvtillit til alltid å ha kontroll over enhver situasjon, tro seg vite hvordan ting skal gjøres til enhver tid og fremforalt være uimottakelige for råd fra dem som kanskje har et eller annet å fortelle dem. Og ofte har de gjort veldig god research - selv bruker jeg alltid det tyske reisebyrået Travel-Service-Asia i Fürth for bestillinger i Russland og Asia - men de har uhyre vanskelig for å innrømme at de også kan gjøre feil. Det er bare å minne om verftets rapport om ESTONIA-ulykken, som konkluderte med at alle andre hadde gjort feil; svenske sjøfartsmyndigheter, estiske sjøfartsmyndigheter, det svensk-estiske rederiet, det estiske befalet ombord - bare ikke det tyske verftet.
Så hvem som har like stor rett å være på Svalbard er ikke poenget.
Skärpning! Detta var med största sannolikhet en olycka, hade du själv blivit attackerad är jag övertygad om att du handlat på samma sätt!
Ikke bruk den tonen, er du snill. Om du leser hva jeg skriver så er det ikke selve skuddet jeg kritiserer, når man vel hadde forsatt seg i den situasjonen man var kommet i, men at man havnet i den.

Det är alltid lätt att kritisera andra, särskilt om man inte varit i situationen själv. Svalbard är ett omtyckt turistmål där det finns mycket att se och olyckorna är lyckligtvis få. Att gnälla på hur besättningen gjorde är smaklöst, de försvarade sina liv mot attack och det hade vem som helst gjort. Men det är lätt att vara smart, efterklok och raljerande bakom en dator...
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #16 skrivet: 03 augusti 2018, 13:54:07 »
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #17 skrivet: 03 augusti 2018, 15:10:53 »
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?

Sjöfolk gör fel dagligen så väl som alla andra, men att klaga på en besättnings uppförande när de ställts inför något man inte har varit med om själv är smaklöst.
Jag är bakom en dator nu, men jag har varit på ganska många platser på Svalbard inklusive Phippsöya och jag har sett Isbjörn på väldigt nära håll också och då är man ganska ödmjuk till människors reaktioner i sådana utsatta lägen.
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #18 skrivet: 03 augusti 2018, 15:32:29 »
 
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?
Nu får du väl ge dig i alla fall grabben. Lite självkritik borde nog vara på sin plats.
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #19 skrivet: 03 augusti 2018, 16:23:57 »
Dagens lokala tidningar rapporterar i vart fall att man nu undersöker om någon kan hållas straffskyldig för detta. På frågan om man undersöker rederi eller enskilda personer ger Sysslemannen svaret att man ser på bägge. En stor flock av besättning på "Bremen" har varit i polisförhör. Och detta ser man på som en allvarlig sak. Det är också beskrivet som ett allvarligt miljöbrott så f***** vet hur det slutar. Det finns flera tidigare händelser med isbjörn som man har sett allvarligt på så det kan mycket väl tänkas att det blir följder även av detta.

Hur som helst har man redan konkluderat med att det inte var något brott att gå i land på platsen. Länkar inte därför att artiklarna ligger bakom "betalväggar".
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #20 skrivet: 03 augusti 2018, 16:51:00 »
Även i Sverige upprättas på rutin en anmälan om grovt jaktbrott varje gång någon skjuter en björn utanför jakttiden, även om det sker i självförsvar. Om polisens förundersökning visar att det gått juste till så läggs den ned. Jag kan tänka mig att man har en liknande rutin där. Speciellt i uppmärksammade fall blir det ju då extra viktigt att klarlägga om något fel gjorts eller ej. Man riskerar ju annars att få en medial dom.
Fredrik Ahlman