Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 31 juli 2018, 17:50:28 »
Hapag-Lloyd och ett av deras fartyg, M/S Bremen har hamnat i rampljuset efter att en isbjorn skjutits till dods av en av fartygets vakter under ett besok pa Svalbard/Spetsbergen.

Bjornen i fraga hade enligt rapport forst attackerat en av vakterna varvid ovriga vakter skjot bjornen i sjalvforsvar.

http://gcaptain.com/hapag-lloyd-cruises-faces-outrage-after-guard-kills-polar-bear-during-arctic-cruise/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-bf73d88b12-139818985&mc_cid=bf73d88b12&mc_eid=4057e0a7db
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2018, 21:09:25 »
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2018, 22:06:57 »
Självklart skall man se till isbjörnars bästa men alltså man skjuter varningsskott och därefter vid angrepp skjuter för att skydda mänskligt liv. Egentligen ingen skillnad mot hur man gör i Sverige och med brunbjörnen. Även en brunbjörn kan oskadliggöras vid risk för eget liv. Man är ju inte där i avsikt att jaga björn.
Fredrik Ahlman
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2018, 08:34:46 »
Självklart skall man se till isbjörnars bästa men alltså man skjuter varningsskott och därefter vid angrepp skjuter för att skydda mänskligt liv. Egentligen ingen skillnad mot hur man gör i Sverige och med brunbjörnen. Även en brunbjörn kan oskadliggöras vid risk för eget liv. Man är ju inte där i avsikt att jaga björn.
Brunbjørnen er ikke utryddingstruet, det er isbjørnen. Det finnes ikke forsvar for cruisebesetningens opptreden. Idet de så isbjørnen skulle de umiddelbart har forlatt stedet. Egentlig burde de ha oppdaget den før de gikk på land. Jeg var selv ombord i FRAM på cruise fra Reykjavik til Nordøst-Grønland og Svalbard i 2016. På Ella Ø fikk vi plutselig beskjed om å gå ombord igjen, fordi skipets sikkerhetsvakter, som gikk langt foran passasjerene, på veldig langt hold hadde sett en isbjørn. Vi var aldri så nært at vi fikk sett den, fordi Hurtigruten tar ikke slik risiko.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2018, 13:43:40 »
Att vara efterklok är förstås enkelt men det är inte alltid lika enkelt att uppdaga en potentiell fara på plats. Jag ställer förstås mänskligt liv högst. På Svalbard finns 1.000 isbjörnar medan i hela Sverige finns strax under 3.000 brunbjörnar. I Sverige bedrivs jakt på brunbjörn medan isbjörnen på Svalbard inte jagas på. Enda gången det sker mänsklig decimering är i självförsvar, ett fåtal djur per år.
Däremot kanske man kan diskutera om man skall ha den typen av närgången turism alls?
Att avlysa landstigning på platser som är viktiga habitat för arten. Just för att skydda björnen.
Fredrik Ahlman
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2018, 13:50:47 »
Att vara efterklok är förstås enkelt men det är inte alltid lika enkelt att uppdaga en potentiell fara på plats. Jag ställer förstås mänskligt liv högst. På Svalbard finns 1.000 isbjörnar medan i hela Sverige finns strax under 3.000 brunbjörnar. I Sverige bedrivs jakt på brunbjörn medan isbjörnen på Svalbard inte jagas på. Enda gången det sker mänsklig decimering är i självförsvar, ett fåtal djur per år.
Däremot kanske man kan diskutera om man skall ha den typen av närgången turism alls?
Att avlysa landstigning på platser som är viktiga habitat för arten. Just för att skydda björnen.
Det er ikke etterpåklokskap å si at man skal opptre profesjonelt å unngå episoder som dette. Et profesjonelt mannskap er "føre var" og oppdager potensiell fare tids nok. Det handler selvsagt ikke om å la isbjørnen skade/drepe mennesker eller bli skudt, det handler om ikke å havne i den situasjonen, hvor det valget oppstår. Profesjonelle cruiseoperatører i arktiske farvann klarer det. Ellers ville vi ha hørt om adskillig flere episoder som dette.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2018, 14:12:50 »
Vaktstyrkan finns ju till för att säkerställa passagerarnas säkerhet. Nu fanns det en oidentifierad individ i området. Givetvis tråkigt att behöva skjuta djuret, detta är ju att se som sista utväg. Vilda djur är inte alltid enkla att upptäcka, björnen sägs ju därtill vara ganska smart jämfört andra.
Jag tycker det är trist när det uppstår hatstormar i media/socialmedia mot personer som gör sitt jobb. Ingen tycker att det är festligt att skjuta björn.
Fredrik Ahlman
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2018, 14:43:38 »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2018, 14:52:33 »
Vaktstyrkan finns ju till för att säkerställa passagerarnas säkerhet. Nu fanns det en oidentifierad individ i området. Givetvis tråkigt att behöva skjuta djuret, detta är ju att se som sista utväg. Vilda djur är inte alltid enkla att upptäcka, björnen sägs ju därtill vara ganska smart jämfört andra.
Jag tycker det är trist när det uppstår hatstormar i media/socialmedia mot personer som gör sitt jobb. Ingen tycker att det är festligt att skjuta björn.
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2018, 14:55:55 »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.
Nå er vi vel inne i en helt annen diskusjon.

1) De barna dør vel neppe pga. at noen fra et cruiseskip har skutt dem.

2)"Derfor smaker appelsinjuice vondt etter at du har børstet tennene", "De venter barn igjen" (om noen kjendiser), "Derfor fikk bloggeren hatmail" er jo i tilfelle enda verre eksempler på mediefokusering.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2018, 22:35:01 »
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.

Om en Isbjörn dyker upp och attackerar så går det ganska fort, jag lovar dig!
Phippsöya är inte lätt att få översikt över innan man går iland...
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2018, 00:52:37 »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.
Nå er vi vel inne i en helt annen diskusjon.

1) De barna dør vel neppe pga. at noen fra et cruiseskip har skutt dem.

2)"Derfor smaker appelsinjuice vondt etter at du har børstet tennene", "De venter barn igjen" (om noen kjendiser), "Derfor fikk bloggeren hatmail" er jo i tilfelle enda verre eksempler på mediefokusering.

Inlägget/kommentaren rör sig, om det överdrivna nyhetsvärdet och har inte med en miljöpartistisk åsikt att göra samt inte med apelsinsaft heller för den delen.
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #12 skrivet: 03 augusti 2018, 08:11:49 »
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.

Om en Isbjörn dyker upp och attackerar så går det ganska fort, jag lovar dig!
Phippsöya är inte lätt att få översikt över innan man går iland...
Så bør man da kanskje ikke slippe cruiseturister iland på den øya overhodet? For å være helt ærlig så var jeg ikke så veldig forbauset over at det var nettopp et tysk rederi som sto for denne incidenten.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2018, 08:30:37 »
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.

Om en Isbjörn dyker upp och attackerar så går det ganska fort, jag lovar dig!
Phippsöya är inte lätt att få översikt över innan man går iland...
Så bør man da kanskje ikke slippe cruiseturister iland på den øya overhodet? For å være helt ærlig så var jeg ikke så veldig forbauset over at det var nettopp et tysk rederi som sto for denne incidenten.
Det kan bli svårt att gå iland någonstans då på Svalbard. Inte förvånad över att det var Tyskar? Har Tyskar haft många incidenter menar du på Svalbard?
Tyskarna har för övrigt samma rätt som både Svenskar och Norrmän att befinna sig på Svalbard.

Skärpning! Detta var med största sannolikhet en olycka, hade du själv blivit attackerad är jag övertygad om att du handlat på samma sätt!
SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« Svar #14 skrivet: 03 augusti 2018, 11:05:40 »

Det kan bli svårt att gå iland någonstans då på Svalbard.
Javel, og så?
Inte förvånad över att det var Tyskar? Har Tyskar haft många incidenter menar du på Svalbard?
Tyskarna har för övrigt samma rätt som både Svenskar och Norrmän att befinna sig på Svalbard.
Etter et langt liv på reisende fot kan jeg ikke la vær å konstatere at tyskere, ikke så meget enkeltpersoner som de som driver næring, har en overdriven selvtillit til alltid å ha kontroll over enhver situasjon, tro seg vite hvordan ting skal gjøres til enhver tid og fremforalt være uimottakelige for råd fra dem som kanskje har et eller annet å fortelle dem. Og ofte har de gjort veldig god research - selv bruker jeg alltid det tyske reisebyrået Travel-Service-Asia i Fürth for bestillinger i Russland og Asia - men de har uhyre vanskelig for å innrømme at de også kan gjøre feil. Det er bare å minne om verftets rapport om ESTONIA-ulykken, som konkluderte med at alle andre hadde gjort feil; svenske sjøfartsmyndigheter, estiske sjøfartsmyndigheter, det svensk-estiske rederiet, det estiske befalet ombord - bare ikke det tyske verftet.
Så hvem som har like stor rett å være på Svalbard er ikke poenget.
Skärpning! Detta var med största sannolikhet en olycka, hade du själv blivit attackerad är jag övertygad om att du handlat på samma sätt!
Ikke bruk den tonen, er du snill. Om du leser hva jeg skriver så er det ikke selve skuddet jeg kritiserer, når man vel hadde forsatt seg i den situasjonen man var kommet i, men at man havnet i den.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019