Vilka är rören på ett tankerdäck?
« skrivet: 30 juli 2018, 10:38:41 »
Hej,

Jag heter Peter Estelius och är pensionär och modellbyggare. Inte i första hand fartyg kanske, men modelljärnvägshobbyn har knytningar till fartyg väldigt naturligt. En hamn är ett lysande godshanteringsställe och spännande att både modellera och låta ingå i frakttabellerna vid "verklighetstrogen körning".

Det är bakgrunden till min fråga som dock måste få lite mer underlag som följer. Fartyg på en MJ-anläggning får inte vara för stora, men ändå så stora att de känns rätt stora i den lilla skalan som H0 (=1/87) är. Mitt första försök var en brittisk Puffer - ett kanalfartyg och tillika ex VIC 56 ett fd supplyfartyg för tidvattenkuster.

Nummer två blev en modell av Thorskogs Olof Trätälja numera Sydfart vilket ledde mig in på Götamax-fartyg.

Intressant nog gjordes även tankers i Götamax-storlek, t ex S/S Argo från samma varv och det är här min fråga kommer.

Fartyg för gods och passagerare har jag lite koll på, men tankers har jag aldrig varit på och när jag nu tänkte försöka göra en moderniserad version av Argo så behöver jag framför allt hitta info om och förstå hur rörläggningen för fyllning och tömning arrangerats, både på fartyget själv och på landanslutningen. Att man delar tankarna i en babords och styrbordssida är rätt naturligt, liksom att dela in dem i allt från tre sektioner och uppåt i längsled-

Manlucka för varje tank ska det finnas, men sedan är det ett stort kunskapshål hos mig. Vilka är rören och hur ska de dras för att det ska gå ihop sig???? Det finns ett gäng kranar på tanktaken men det är fler än bara en per tank!? Det finns en pump(-station) på fartyget ofta centraltplacerad framför styrhuset. En liten kran för hantering av slangar är strategiskt placerad rätt långt föröver.

Finns det någon enklare beskrivning av en kusttankers rördragning och placering av viktiga delar så vore jag väldigt tacksam. Jag har inte lyckats hitta något som beskriver detta på internet.

Tacksam för svar

Mvh

Peter Estelius
SV: Vilka är rören på ett tankerdäck?
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2018, 17:19:02 »
Det finns hur många svar som helst på den frågan. Men du snackar om relativt gamla tankers och då var det över huvud taget inte så mycket rör på däck. När det gällde lasten så hade man i huvudsak ett pumprum. Till detta gick ett rör från/till var tank. Så fanns det en manifold (däckslina) dit man kunde pumpa last men också ta emot last. I det enklaste fallet var det bara en ledning tvärs över båten från sida till sida. På en del båtar gick allt detta under däck (bortsett från manifold). På andra gick allt på däck.

Sedan fanns det ett alternativ med "ringledning" där det fanns en lina som gick runt båten och det var avstick till var tank. Även detta kunde vara över eller under däck.

Det andra stora rörsystemet bestod av ledningar till/från ballasttankar. Samma här - det var pumprummet som var "centralen" och så gick det antingen rör till alla ballasttankar eller så var det en form av "ringledning" med avstick till de olika tankarna. Även detta system kunde vara under däck eller ovan. Med andra ord kunde även en gammal tanker innehålla en "spagetti" av rör på däck eller så kunde däcket vara helt fritt för något som helst utom manluckor, trunkluckor och sådant.

Därför finns inte något generellt svar på din fråga. En modern tanker har ännu fler rörsystem på däck. Men det är en helt annan sak.

Men när det gäller en speciell båt som du skriver om - "Argo" så finns bara en möjlighet och det är att finna bilder. Sedan kan tankerkunniga personer hjälpa till med att "bena ut" vad som är vad på däck. Finner du sådant kan jag gärna försöka hjälpa till.
« Senast ändrad: 30 juli 2018, 17:24:06 av Donkeyman »
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2018, 09:19:38 »
Donkeyman,

Tack för svar, det gav väldigt mycket redan där. Ballastsystemet hade jag missat helt t ex.

Den bästa förlaga jag kunnat hitta som avslöjar ungefär det jag är ute efter är den här länkade bilden på modellen av M/V Shell Welder - en 50-tals kusttanker på runt 100 ton. Bilder rakt uppifrån på däcket är sällsynta om man säger, men jag tror den här kan funka som underlag för förklaringar.
http://imagizer-cv.imageshack.us/a/img921/8894/aQHNLt.jpg

eftersom fartyg som funnits till länge och i trafik länge så har de ju byggts om flera gånger om vilket ger mig en viss frihet när det gäller hur det ser/såg ut. Sydfart är ett bra exempel på det.

När det gäller anslutningen som gick tvärskepps så har jag sett att det ofta är tre rör men har inte lyckats förstå varför.

Jag anar att det bör finnas ventilations-/övertrycksslingor också. Kan det var det som går mellan manluckorna på bilden? "Pumphuset" har jag tänkt placera lite som på bilden akter om tanktaken mot däckshuset med ingång från sidorna. Ger både väderskydd och bra tillgänglighet vilket ser verklighetstroget ut.

Vad gäller landanslutningen ser min modelldepå ut ungefär så här (under byggnad just nu).

Har tre röranslutningar även där med kranar och lite mer ska tillkomma efterhand.

/Peter
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2018, 17:59:28 »
Trevlig hobby.
Maste saga att jag ar lite svag for modelljarnvagar som byggs sa verklighetstroget som mojligt.
Tummen upp alltsa.
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2018, 13:28:26 »
Tack Henke! Jo, jag vill försöka skapa en miljö som hos mig är så "svensk" den kan bli utan att i detalj avbilda en specifik plats. Om jag lyckas nå såpass långt att en besökare känner igen sig från där eller där, då har jag lyckats. Samtidigt är det spännande att se vilka delar som skapar just sådana igenkänningar. Det är också min väg att återskapa minnet av hamnar, fartyg, järnvägar, andra fordon och miljöer från "back in the days" i Helsingborg, Göteborg, m fl städer. En liten nostalgivända m a o.

Mvh

/Peter
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2018, 13:53:05 »
har suttit länge och väl för att försöka se igenom hur det är draget på den enda modell jag har hittat av en liten kusttanker. Bilden nedan ger en idé om hur det ser ut.

Jag har försökt sålla ut delarna och färglägga dem olika.
- Röda, gröna och blåa delar verkar vara den synliga delen av ett delvis dolt ringledningssystem Det som ser lurigt ut är att det är uppdelat på tre delar fram till "manifolden" strax för om midskepps. Rätt?

- De Gula slingorna uppfattar jag som tankventliation då den delen går fram till masten och sedan har ett eget rör upp till masttopp. Rätt?

- Slutligen de svarta tunna delarna uppfattar jag som tankmätgivare och givarledningar av olika slag. Rätt?

Det ser alltså inte ut som om den synliga rördragningen inkluderar ballassystemet?

Är jag helt ute och cyklar?
« Senast ändrad: 07 augusti 2018, 13:57:56 av Dåseberga »