SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #30 skrivet: 30 juli 2018, 19:51:06 »
Eftersom trafiken mellan England och Amsterdam diskuteras (och ifrågasätts?) tog jag en tur upp på vinden och min broschyrsamling för att bringa mer klarhet i det hela.

När Tor Anglia invigde Tor Line 1966 körde hon 2 turer i veckan Göteborg-Immingham och en tur i veckan Immingham-Amsterdam, avg Immingham fred 22.00 och Amsterdam lördag kl 17.00.

I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham, 2 turer  Göteborg-Amsterdam och 2 turer Amsterdam-Immingham per vecka i någon triangeltrafik. Tor Anglia körde Göteborg-Amsterdam-Immingham-Göteborg och Tor Hollandia i motsatt riktning.

I turlistan från 1969-1970 hade man ändrat så man körde tre turer till Gbg-Ihm, 2 turer Gbg-Adm och 1 tur Ihm-Adm och retur.

Mer har jag inte forskat i historiken just nu.

/ Marre

Tackar för upplyningarna. Det var mer än vad i varje fall jag visste. Nu gällde väl i och för sig frågan Tor Scandinavia och 80-talet, men det kan väl inte uteslutas att man körde så någon enstaka säsong då också? -Men det hörde i varje fall inte till vanligheten.
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #31 skrivet: 30 juli 2018, 19:55:59 »
Men det är inte så att man flyttar någon  linje. Dock lägger man förstås till stoppet i Norge på Newcastle-linjen.

Men (direkt)linjen Göteborg-Newcastle var väl endast en sommarlinje före 1999, medan Göteborg-Harwich var året runt. På så vis kan man väl säga att huvudlinjen till England från Sverige flyttades/ändrades till Göteborg-Newcastle efter 1999 och blev en året runt linje, då linjen till Harwich lades ner helt.
Förvisso, vintertid körde man ju under 90-talet till Köpenhamn istället, så man kan väl se det på olika vis. Jag tror också att man i början körde vissa turer enbart till Kristiansand vintertid, för att ersätta de tidigare taxfreekryssningarna till Köpenhamn.
*
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #32 skrivet: 30 juli 2018, 20:38:37 »


Citera
I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham,

Det blev lite fel. ska vara 2 turer även Gbg-Ihm.

Citera
Förvisso, vintertid körde man ju under 90-talet till Köpenhamn istället, så man kan väl se det på olika vis. Jag tror också att man i början körde vissa turer enbart till Kristiansand vintertid, för att ersätta de tidigare taxfreekryssningarna till Köpenhamn.

Visst var det så. Man körde "weekendkryssningar" först till Köpenhamn och sen till Kristiansand också för att utnyttja färjan eftersom man hann ju inte med en tredje veckodubbeltur till England och då valde man helt enkelt de kortare kryssningarna med passagerare och när kanske fraktefterfrågan dessutom var något mindre under helgerna.

/ Marre
SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« Svar #33 skrivet: 31 juli 2018, 08:49:24 »
Citera
Linjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999

Bör kanske förtydligas att DFDS egen gamla huvudlinje till England, Esbjerg-Harwich, fortsatte med passagerartrafik ända till 2014.

/Marre
Forsåvidt, men DANA SIRENA/SIRENA SEAWAYS var jo noe helt annet enn DANA ANGLIA (som senere ble DUKE OF SCANDINAVIA på København - Trelleborg - Gdánsk, til Polen gikk med i EU). DANA ANGLIA var jo en skikkelig passasjerferge, mens DANA SIRENA var et Ro/Pax-skip, omtrent som de nye TT-Line-fergene. SIRENA SEAWAYS ble jo for øvrig tatt ut av trafikk samtidig med og med samme begrunnelse som TRELLEBORG.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019