Eftersom trafiken mellan England och Amsterdam diskuteras (och ifrågasätts?) tog jag en tur upp på vinden och min broschyrsamling för att bringa mer klarhet i det hela.När Tor Anglia invigde Tor Line 1966 körde hon 2 turer i veckan Göteborg-Immingham och en tur i veckan Immingham-Amsterdam, avg Immingham fred 22.00 och Amsterdam lördag kl 17.00.I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham, 2 turer Göteborg-Amsterdam och 2 turer Amsterdam-Immingham per vecka i någon triangeltrafik. Tor Anglia körde Göteborg-Amsterdam-Immingham-Göteborg och Tor Hollandia i motsatt riktning.I turlistan från 1969-1970 hade man ändrat så man körde tre turer till Gbg-Ihm, 2 turer Gbg-Adm och 1 tur Ihm-Adm och retur.Mer har jag inte forskat i historiken just nu./ Marre
Citat från: Mistluren skrivet 30 juli 2018, 13:32:27 Men det är inte så att man flyttar någon linje. Dock lägger man förstås till stoppet i Norge på Newcastle-linjen.Men (direkt)linjen Göteborg-Newcastle var väl endast en sommarlinje före 1999, medan Göteborg-Harwich var året runt. På så vis kan man väl säga att huvudlinjen till England från Sverige flyttades/ändrades till Göteborg-Newcastle efter 1999 och blev en året runt linje, då linjen till Harwich lades ner helt.
Men det är inte så att man flyttar någon linje. Dock lägger man förstås till stoppet i Norge på Newcastle-linjen.
I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham,
Förvisso, vintertid körde man ju under 90-talet till Köpenhamn istället, så man kan väl se det på olika vis. Jag tror också att man i början körde vissa turer enbart till Kristiansand vintertid, för att ersätta de tidigare taxfreekryssningarna till Köpenhamn.
CiteraLinjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999 Bör kanske förtydligas att DFDS egen gamla huvudlinje till England, Esbjerg-Harwich, fortsatte med passagerartrafik ända till 2014./Marre
Linjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999